مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها دریافتند پرتوهای متغیر فرابنفش نور خورشید بر روی شدت بخشیدن به سرمای زمستان‌ها تاثیرگذار است

خورشید

به گزارش خبرگزاری مهر، اطلاعات اخیری که از ماهواره‌ها به دست آمده نشان می‌دهند میزان فرابنفش خورشیدی نسبت به آنچه دانشمندان در گذشته تصور می‌کردند، از نوسان بیشتری برخوردار است. گروهی از دانشمندان به تازگی نشان داده‌اند که چگونه این تغییرات در پرتو فرابفش خورشیدی منجر به آغاز زمستان‌های گرمتر در بعضی از کشورها و سردتر شدن زمستان‌ها در دیگر مناطق زمین می‌شود. این محققان تاکید دارند که نوسان پرتو فرابنفش بر روی گرمای جهانی تاثیری ندارد.

خورشید به تازگی دوران خاموشی 11 ساله خود را پشت سر گذاشته است که طی آن بسیاری از کشورها زمستان‌های بسیار سردی را تجربه کردند. اما پس از این دوران، به شکلی غیر طبیعی کشورهایی در شمال و جنوب زمین آب و هوایی گرم را تجربه کردند.

اطلاعات جدیدی که از نوسان پرتو فرابنفش خورشیدی ارائه شده توسط ماهواره CORCE ناسا جمع آوری شده است. پرتو فرابنفش خورشیدی در مقابل اطلاعاتی که در سیستم کنترل درخشندگی طیفی یا SIM که خروجی طول موج‌های خورشیدی را در فروسرخ، مرئی و فرابنفش تحلیل می‌کند، به دست آمده نوسان بسیار بیشتری از خود نشان می‌دهد.

SIM جزئیات زیادی درباره نوسانات فرابنفش خورشیدی طی چرخه های11 ساله خاموشی و فعالیت را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد و بر اساس اطلاعات آن در حال حاضر نوسان فرابنفش خورشیدی پنج برابر بیشتر از گذشته است. به صورت همزمان گروهی دیگر از دانشمندان مقاله‌ای درباره نوسان حرارت در زمستان‌های زمین متناسب با چرخه‌های خورشیدی منتشر کردند اما در این مقاله مکانیزم این ارتباط توضیح داده نشده است.

در تحقیقات جدید محاسبات فرابنفش SIM وارد مدل رایانه‌ای آب و هوای جهانی شده و نتایج آن این ایده را زنده می‌کند که پرتو فرابنفش خورشیدی بر روی آب و هوای زمستانی تاثیرگذار است، در حالی که مکانیزم این ارتباط نیز در مطالعه جدید توضیح داده شده است.

فرابنفش در لایه استراتوسفیر اتمسفر توسط اوزن جذب می‌شود، از این رو در دوران خاموشی خورشیدی که میزان جذب فرابنفش کاهش پیدا می‌کند، لایه استراتوسفیر سردتر خواهد بود. در پی این سردتر شدن الگوی وزش بادها نیز تغییر می‌کند. این تغییرات شبکه‌ای میزان جریان هوا را از غرب به شرق کاهش می‌دهد.

کد خبر 148175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز