سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال افزایش نرخ دیه در هفته گذشته، سهام شرکت‌های بیمه در بورس از هفته گذشته با افت قیمت مواجه شدند.

بورس

به گزارش همشهری، واکنش بازار سهام با اعلام قیمت‌های جدید بیمه منفی بود چرا که پس از اعلام قیمت‌های جدید که در ماه‌های عادی 67‌میلیون تومان و در ماه‌های حرام 90‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است، قیمت سهام شرکت‌های بیمه در بورس نزول کردند. کارشناسان معتقدند که با اعلام قیمت‌های جدید حاشیه سود شرکت‌های بیمه کاهش می‌یابد چرا که این شرکت‌ها مجبور به پرداخت مبالغ بیشتری بابت حق دیه نسبت به گذشته هستند. هنوز برآورد دقیقی از میزان تأثیر افزایش قیمت دیه بر سود شرکت‌های صنعت بیمه انجام نشده اما به‌نظر می‌رسد این صنعت با اعمال قیمت‌های مصوب جدید در آینده با مخاطرات بیشتری برای افزایش سود مواجه باشد.

چالش اساسی در صنعت بیمه

علیرضا عسگری مارانی در باره تأثیر افزایش قیمت دیه در سود سهام شرکت‌های بیمه به همشهری گفت: بیشتر حجم سبد شرکت‌های بیمه به بیمه شخص ثالث و بیمه خودرو اختصاص دارد این نوع بیمه‌ها مهم‌ترین قرارداد بیمه‌ای شرکت‌های بیمه است که بخش زیادی از سبد شرکت‌های بیمه را به خود اختصاص می‌دهد نسبت این نوع بیمه‌ها در برخی از شرکت‌ها حتی به 40 تا 50‌درصد بیمه‌نامه‌‌های صادر شده، نیز می‌رسد.

وی افزود: ما چند دسته بیمه در شرکت‌های بیمه داریم که از سوی این شرکت‌ها برای مشتریان صادر می‌شود از قبیل بیمه عمر، بیمه آتش‌سوزی، بیمه ساختمان، شخص ثالث و غیره که در تمامی بخش‌ها به‌دلیل رقابت منفی شرکت‌های بیمه در این بازار این بیمه‌نامه‌ها سودده نبوده‌اند. وی در ادامه توضیح داد: در بین همه این بیمه‌نامه‌ها فقط بیمه شخص ثالث خودرو در برخی از شرکت‌ها می‌توانست به نقطه سربه‌سر به لحاظ سودآوری برسد و در خیلی از مواقع این نوع بیمه نیز سودآور نبود بنا براین با افزایش رقم دیه می‌توان گفت که شرکت‌های بیمه با چالش جدید در سودآوری خود مواجه شده‌اند. به گفته عسگری مارانی، در کنار این مسائل اقدامات کنترلی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در صنعت بیمه نیز خود مانع از افزایش سودآوری شده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در ادامه گفت: بیشتر شرکت‌های بیمه در حال حاضر برای جبران سود از قدرت نقدینگی خود استفاده می‌کنند و با تشکیل یک سبد سهام و سرمایه‌گذاری‌های اینچنینی سود خود را پوشش می‌دهند بنابر‌این با افزایش قیمت دیه روند سودآوری این شرکت‌ها با چالش جدیدی روبه‌رو می‌شود.

دیه، مرگ سهام بیمه‌ها

همچنین شاهین چراغی، مدیرعامل شرکت کارگزاری مهرآفرین در گفت‌وگو با بورس‌پرس گفت: اعلام نرخ دیه قطعا بر قیمت سهام بیمه‌ها تأثیر خواهد داشت؛ هرچند تبعات این تأثیر را باید از سال آینده دنبال کرد چراکه اجرای این حکم از ابتدای سال آینده خواهد بود. وی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که در صنعت بیمه وجود دارد استانداردی تحت عنوان استاندارد 28 است که براساس آن سازمان حسابرسی با محاسباتی ذخایر شرکت‌های بیمه را تعیین می‌کند. وی با اشاره به اینکه موضوع بحث استاندارد 28‌مسئله‌ای فنی است که چندان به آن پرداخته نشده و از آن باید به‌عنوان پاشنه آشیل این صنعت در بورس نام برد، گفت: بسیاری از شرکت‌های بیمه فعال در بازار سهام مشکل محاسبه ذخیره دارند، به‌نحوی که اگر باید این رقم 100 باشد در بسیاری از این شرکت‌ها 60 است و این موضوع به معنای آن است که این میزان ذخیره برای پوشش بیمه شخص ثالث کافی نیست. وی تأکید کرد: این مشکل برای زمانی که نرخ دیه 60‌میلیون تومان بود وجود داشت چه برسد به زمانی که میزان دیه به 90‌میلیون در ماه‌های حرام برسد.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین بر لزوم شفاف شدن آمار و اطلاعات مربوط به استاندارد 28 تأکید کرد و افزود: اگر آیین‌نامه‌ها و تمام مباحث مطرح در این زمینه به خوبی بررسی شود ممکن است قیمت سهام برخی از شرکت‌های بیمه درابتدا با ریزش شدید مواجه شوند و با عبور از دوران‌گذار وضع بهتری پیدا خواهند کرد.

کاهش سود شرکت‌های بیمه

بهروز خدارحمی، عضو هیأت مدیره کارگزاری معیار سهام نیز درباره تبعات اعلام نرخ جدید دیه و تأثیر آن بر سهام بیمه‌ها در بورس گفت: اتخاذ این تصمیم با برآوردهای اولیه‌ای که انجام شده تفاوت دارد. همین موضوع ابهامی را در مورد این صنعت به‌وجود آورده که باعث خواهد شد سهام این شرکت‌ها با افت همراه باشد. وی افزود: اعلام نرخ جدید دیه به معنای کاهش نرخ سود شرکت‌های بیمه است که قطعا بر قیمت سهام آنها در بورس هم اثر‌گذار است.

کد خبر 148204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز