جمعه ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین آمار‌ها بیانگر آن است که میانگین زیان بورس تهران در مهرماه امسال به 2.5 درصد رسید.

بورس

به گزارش همشهری، دولت از ابتدای سال90 تلاش کرد بخش زیادی از نقدینگی را که نزدیک به 300هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود به سمت بازار سرمایه هدایت کند اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد باوجود افزایش قابل توجه حجم نقدینگی در کشور و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بازار سهام و مسئولان بازار سرمایه، چندان در جذب نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه موفق نبوده‌اند؛ چرا که بخش زیادی از این نقدینگی به سمت بازار‌های سکه، ارز و طلا سرازیر شد و موجب افزایش شدید قیمت‌ها در این بازار‌ها شد، به‌طوری که سرمایه‌گذارانی که از ابتدای سال تاکنون در این بازار‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور میانگین حتی تا 100درصد بازده به دست آورده‌اند اما میانگین بازده بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به12.5 درصد رسیده است و حتی در مهر ماه امسال به منفی2.5 درصد رسید. بررسی عملکرد 7ماه اخیر بورس در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت از آن دارد که تا اینجای کار عمده سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی با وجود پذیرش ریسک بیشتر با زیان‌ مواجه شده‌‌اند.

اطلاعات جدید نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران درسال 89 در طول 7ماه 45درصد سود به دست آورده‌اند درحالی‌که همین سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون فقط موفق به دریافت12.5 درصد سودشده‌اند که این میزان حتی در مهر ماه نیز کاهش قابل توجه‌ای داشته است. از ابتدای سال تاکنون یک‌میلیون و 131هزار نفر در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در طول این مدت 46میلیارد سهم به ارزش14.4 هزار میلیارد تومان توسط این سرمایه‌گذاران خریداری شده است.

هرچند این اطلاعات نشان‌دهنده افزایش حجم معاملات بورس نسبت به سال گذشته است اما باید توجه داشت که افزایش ارزش معاملات بورس تهران مربوط به عرضه‌های عمده سهام شرکت‌های حقوقی بوده است. بخش زیادی از این معاملات در بازار اول که سهام شرکت‌های بزرگ در آن حضور دارند خریداری شده و طی آن 36میلیارد سهم به ارزش11.7 هزلر میلیارد تومان مبادله شده است.

زیان شدید سهامداران

همچنین خبرگزاری فارس درباره نزول بازده بازار نوشت: به‌دلیل بازده بالای بورس در سال 89 افراد و گروه‌های جدیدی از ماه‌های آغازین سال جدید تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند اما نزول میزان بازده بازار منجر به زیان سهامداران شده است.در واقع بازده12.5 درصدی بازار سهام در طول 7ماه گذشته متوسط بازده کل سرمایه‌گذاری در بورس بوده و سهامداران حقیقی زیادی با زیان حداقل 10 تا 50 درصدی و شاید هم بیشتر روبه‌رو شده‌اند چرا که آمار‌ها نشان می‌دهد 142روز کاری سال جدید بورس، نشان می‌دهد که حدود 138 شرکت بزرگ و کوچک با بازدهی منفی روبه‌رو شده‌اند؛ آماری که در سال گذشته کمتر از 70شرکت را شامل می‌شد. به‌طور مثال یک فرد حقیقی که با مشاهده رونق کمسابقه بورس در سال گذشته حدود 3میلیارد تومان سرمایه را اول سال وارد بازار کرده و تشکیل سبد سهام داده بود، در پایان تیرماه با پشیمانی از این بازار خارج شد و با فروش سهام خود 800 میلیون تومان زیان دید.

کد خبر 149012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز