گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ ثبت‌نام اخیر عمره پرابهام‌ترین ثبت‌نام برای تشرف عمره و نشان از بی‌برنامگی در سازمان حج و زیارت دارد. تعجیل شش‌ماهه در ثبت‌نام، تخلفات بانک‌های عامل، اطلاعیه مبهم درباره امکان اعزام تنها 5/2میلیون نفر، ارائه آمار‌های متناقض در باره تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و مشخص نبودن زمان قرعه‌کشی همگی گواه ادعای نبود برنامه مدون در این سازمان است.

حج

با وجود گذشت بیش از یک هفته از پایان مهلت ثبت‌نام ( 24 مهر‌ماه) آمارهای منتشر شده از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان عمره همچنان متناقض است.مدیر‌کل روابط عمومی سازمان حج، آمار ثبت‌نام‌کنندگان را حدود 5 میلیون نفر اعلام کرد. اندک زمانی بعد روابط عمومی این سازمان این آمار را تصحیح و 6میلیون و 600هزار نفر اعلام کرد و همانطور که همشهری در گزارش پیشین خود پیش‌بینی کرده بود، رئیس سازمان حج و زیارت آمار دیگری اعلام کرد: 6 میلیون و 700 هزار نفر!

علی لیالی در جمع خبرنگاران حاضر در مدینه منوره درباره‌ تعداد متقاضیان عمره در دور جدید ثبت نام گفت: 6 میلیون و 700هزار نفر برای عمره نام‌نویسی کرده‌اند که اسامی افراد اعزامی با قرعه‌کشی مشخص خواهد شد.معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون اشاره به دلایل تعجیل در ثبت‌نام عمره اظهار کرد: افرادی که اخیرا ثبت‌نام کرده‌اند از سال 1393 به بعد به عمره اعزام خواهند شد.
لیالی افزود: در مدت 3 سال، 2میلیون و 400هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند اما احتمال اینکه این تعداد به 2میلیون و 600هزار نفر برسد نیز وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت متقاضیانی که اسامی آنها در قرعه‌شی جزو ثبت اولویت‌ها نباشد، می‌توانند با مراجعه به بانک عامل پول خود را دریافت کنند، البته به هر میزان که پول افراد در بانک باشد، مشمول سود بانکی خواهد شد؛ حتی برای 3روز نیز سود دریافت می‌کنند و بانک موظف است، اصل پول را همراه سود آن به آنها بپردازد. لیالی اعلام کرد: قرعه‌کشی از ثبت‌نام کنندگان عمره آذر یا دی‌ماه انجام خواهد شد.

ابهامات ثبت‌نام عمره

ماجرای ثبت‌نام عمره امسال که از 24 شهریور تا 24 مهر‌ماه انجام شد حکایتی بس شنیدنی و جالب است. رئیس سازمان حج و زیارت پس از موسم تمتع سال 89 در جمع خبرنگاران از ثبت‌نام جدید عمره در نیمه دوم سال 90 سخن گفت و ابتدای سال 90 اعلام شد که ثبت‌نام عمره اسفند‌ماه 90 انجام خواهد شد ولی پس از تشکیل نشست شورای‌عالی حج در خرداد ماه امسال به ریاست محمود احمدی‌نژاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همه نقشه‌‌های پیشین را نقش بر آب کرد و گفت: ثبت‌نام جدید از متقاضیان عمره مفرده شهریور ماه امسال انجام می‌شود.

پس از مدتی رئیس سازمان حج و معاون وزیر ارشاد زمان دقیق ثبت‌نام از متقاضیان عمره را 24شهریور تا 24مهر‌ماه تعیین کرد و گفت: تقاضای متقاضیان و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نحوه اعزام را مشخص می‌کند و بعد از بررسی‌ها اعلام می‌کنیم که اولویت اعزام به‌صورت قرعه‌کشی یا از طریق سپرده‌گذاری انجام خواهد شد.رئیس سازمان حج و زیارت پیش از ثبت‌نام هیچ‌گاه درباره محدودیت تعداد متقاضیان سخن نگفت تا اینکه پس از گذشت چند روز از ثبت‌نام یکباره اعلام شد که امکان اعزام همه ثبت‌نام‌کنندگان به عمره وجود ندارد و تنها 2 میلیون و 500 هزار نفر از سال 93 به عمره مشرف خواهند شد و بقیه می‌توانند پول خود را پس بگیرند.اتخاذ چنین روشی پس از سپری‌شدن مدتی از ثبت‌نام آزردگی خاطر بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان را به‌دنبال داشت.

کد خبر 149251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز