گروه بورس: صبح یکشنبه 15 بهمن، با عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس تهران زنگ آغاز خصوصی‌سازی گسترده در بازار سرمایه به صدا درآمد.

به دستور مقام معظم رهبری و بر اساس سیاست‌های راهبردی ابلاغ شده در خصوص اصل 44 قانون اساسی باید 80 درصد از سهام شرکت‌های دولتی در قالب سهام عدالت و عرضه در بورس به مردم واگذار شود.

بر همین اساس صبح یکشنبه و با عرضه 3  درصد سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس تهران زنگ آغاز  خصوصی‌سازی گسترده در کشور همزمان با بیست و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به صدا درآمد.

شرکت ملی صنایع مس ایران، اولین شرکت مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری بود که سهامش روز یکشنبه در بورس تهران عرضه شد. این شرکت در حال حاضر با 578 میلیارد تومان سرمایه، بزرگترین شرکت بورس به لحاظ میزان سرمایه محسوب می‌شود.

بر اساس قوانین خصوصی‌سازی و بورس  اوراق بهادار، قیمت اولیه سهام شرکت ملی مس از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شد.

روال این مکانیزم به این صورت بود که خریداران درخواست‌های خود را با مبالغ مورد نظر ارائه دادند و سپس از بالاترین قیمت، عرضه سهام آغاز شد.

بر اساس این گزارش علی صحرایی، مدیر معاملات و عملیات بازار سهام در خصوص عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به خبرنگار همشهری گفت: روز یکشنبه 174 میلیون سهم شرکت ملی صنایع مس ایران معادل 3درصد از کل سهام این شرکت عرضه شد و تمامی این میزان سهام به متقاضیان این سهم فروخته شد.

وی همچنین از استقبال سهامداران برای خرید این سهم خبر داد و گفت: استقبال سهامداران بورس از اولین سهام اصل 44 بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه این معامله اولین واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب اصل 44 بود که با استقبال بی‌نظیر سهامداران مواجه شد افزود: معامله 3 درصد سهام شرکت ملی مس به میزان 174 میلیون سهم از لحاظ حجم و ارزش معامله بی‌سابقه بوده است.

صحرایی تصریح کرد: محدودیت دو درصدی و حجم مبنای سهام ملی مس از فردا اعمال می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی رقابت برای خرید سهام شرکت مس میان تمامی 360 ایستگاه معاملاتی بورس تهران آغاز شد و هر سهم این شرکت به قیمت 360 تا 400  تومان به فروش رفت. ارزش کل معامله سهام شرکت مس در معاملات دیروز 644 میلیارد و 383 میلیون ریال برآورد می‌شود.

این گزارش حاکیست، بقیه سهام شرکت ملی مس سه شنبه و چهارشنبه عرضه خواهد شد.

در حاشیه

  • به نظر می‌رسید واگذاری سهام شرکت مس مسئولین سازمان بورس و عوامل این واگذاری را بسیار شتابزده و درگیر کرده بود به طوری که تلفن همراه بسیاری از این مسئولین یا خاموش بود و یا در تماس با آنها پاسخ‌های شتابزده‌ای دریافت می‌شد.
  • واگذاری سهام شرکت مس با چهلمین سالگرد تاسیس بورس تهران مصادف بود.
  • تا ساعت 12 و 30 دقیقه 127 میلیون سهم شرکت مس با قیمت 360 تومان به بالا به فروش رفت.
  • به دلیل انجام معاملات سهام شرکت مس زمان معاملات بورس تهران دیروز تا ساعت 12 و 40 دقیقه تمدید شد.
  • صبح یکشنبه غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس سازمان خصوصی‌سازی و سید مهدی عقدایی معاون واگذاری این سازمان شخصا به عنوان فروشنده با حضور در بورس تهران مجوز معامله 3 درصد از سهام شرکت مس را صادر کردند.
کد خبر 14926

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز