همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را دارای ایرادات متعدد عنوان کرد و در مورد کاندیداهای انتخابات مجلس نیز گفت که افراد دارای تابعیت دوگانه رد صلاحیت خواهند شد.

عباسعلی کدخدایی در نشست روز شنبه خود با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، تصریح کرد: طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در دو هفته گذشته به دست ما رسید و این احتمال وجود دارد که بررسی‌های شورا تا پایان این هفته به اتمام برسد؛ البته ایرادات متعددی دارد که به دلیل قطعی نشدن نمی‌توان همه آن را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، وی در مواجهه با اصرار خبرنگاران برای بیان مهم‌ترین ایرادات اصلاح این مواد اظهار کرد: یکی از ایرادات در این خصوص است که اشاره شده حقوقدانان شورای نگهبان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا باشند و ... که ما نسبت به این موضوع ایراد گرفتیم تا دیگر از این لطف‌ها به حقوقدانان شورا نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ایرادات ما در خصوص الزام رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه در هر سال برای ارائه گزارش به مجلس بود که این امر مغایر شناخته شد زیرا این موردی که در آیین‌نامه آمده بیش از آن چیزی است که در قانون اساسی آمده است. ما طی یکی دو روز آینده ایرادات را مطرح می‌کنیم.

خبرنگار دیگری با اشاره به موضوع تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی، خواستار ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه شد که کدخدایی در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری در یک سخنرانی عمومی مطالبی را به صورت کلان مطرح کردند که احتمالا اگر در آینده دور ساختار نظام بخواهد تغییر کند، ممکن است تغییراتی انجام شود اما در این راستا هیچ برنامه رسمی در شورای نگهبان نبوده و اصلاح قانون اساسی نیازمند تشریفات مندرج در اصل 177 قانون اساسی است که همانطور که گفتم هرگاه مصلحت ایجاب کند طبق آن تشریفات، انجام می‌شود.

کسانی که تابعیت دو گانه دارند رد صلاحیت می شوند

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات دبیر شورای نگهبان مبنی بر ریخت و پاش‌های انتخاباتی خواستار توضیح از سخنگوی این شورا شد که کدخدایی در پاسخ خاطرنشان کرد: قانون انتخابات کامل و جامع نیست و نواقصی در آن دیده می‌شود. اگر موارد خارج از مصداق تبلیغات باشد یا فراتر از آن چیزی باشد که ما در عرف به عنوان تبلیغات می‌شناسیم، مورد توجه شورا قرار خواهد گرفت. آقای جنتی در مقام خطیب نماز جمعه و دبیر شورای نگهبان نکات کلی را بیان کردند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بازنگری در قانون اساسی طبق اظهارات یکی از نمایندگان مجلس با تعیین یک کمیته اظهار کرد: نسبت به موردی که یکی از نمایندگان مجلس بیان کرده، بنده بی‌خبر هستم و تا جایی که اطلاع دارم چنین چیزی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا افراد دارای تابعیت دوگانه تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر؟ تصریح کرد: کسانی که تابعیت دوگانه دارند طبق قانون نمی‌توانند پست‌هایی از جمله نمایندگی را عهده‌دار شوند اما اینکه چه چیزی تابعیت دوگانه است، باید بررسی شود. در دوره‌های گذشته چند مورد تابعیت دوگانه داشتیم که خود آنان اعلام کردند و در نهایت رد صلاحیت شدند.

در این میان خبرنگار دیگری سوال کرد که اگر خود کاندیداها اعلام نکنند آیا این موضوع مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؟ که کدخدایی پاسخ داد: در فرم‌هایی که به آنان ارائه می‌شود، مشخصات خود از جمله این مورد را وارد می‌کنند اما بررسی‌ هم می‌شود.

خبرنگار دیگری سوال کرد آیا گرین‌کارت تابعیت دوگانه محسوب می‌شود؟ که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: تعیین مصادیق در صلاحیت ما نیست و در این موارد وزارت کشور و وزارت امور خارجه باید وارد شوند.

کدخدایی در عین حال خطاب به خبرنگاران یادآور شد: اگر کسانی را شما می‌شناسید یا متوجه شدید به ما اعلام کنید.

 وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ایراد شورای نگهبان به ماده 9 طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مبنی بر قابل تعقیب و توقیف نبودن نمایندگان با قرائت ماده مذکور اظهار کرد: اطلاق بخشی که اشاره شده طبق آیین‌نامه قابل تعقیب و توقیف نیستند، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است. نظر شورا در گذشته نیز این بود که نمایندگان فقط به سبب اظهارات و نظراتی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی در صحن مجلس ایراد می‌کنند، قابل تعقیب و توقیف نیستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا مجلس می‌تواند در لوایح دولت دست ببرد؟ خاطرنشان کرد: پیش از این در این خصوص بررسی‌ها بیان شد اما آنچه در اصل 71 قانون اساسی مقرر شده این است که مجلس می‌تواند در عموم مسائل در حدود قانون اساسی، قانون وضع کند؛ بنا بر این یک صلاحیت عام را در نظر گرفته است البته قیودی نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: قانون اساسی این اجازه را به مجلس می‌دهد که ورود کند اما اینکه تا چه میزان باشد یکی از مسائلی است که مورد اختلاف میان دولت و مجلس است و در دست بررسی قرار دارد که اگر به نتیجه برسد، اعلام می‌شود.

خبرنگاری با بیان اینکه برخی جریانات سیاسی تاکید دارند خواص مردود و ساکتان در برابر فتنه 88 نباید در انتخابات شرکت کنند، خواستار ارزیابی شورای نگهبان شد که کدخدایی پاسخ داد: در این تعابیر سیاسی که گروه‌های سیاسی مطرح می‌کنند، من نمی‌توانم ورود کنم ولی رفتار نامزدها باید وفق قانون و مقررات باشد. قطعا کسانی که در فتنه حضور جدی داشتند از مواردی هستند که ما در قانون برای ورود آنان به انتخابات منع داریم.

خبرنگار دیگری با بیان اینکه برخی چهره‌های سیاسی مانند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مباحثی را در مورد سلامت انتخابات مطرح می‌کنند، از سخنگوی شورای نگهبان خواستار پاسخ شد که این‌گونه دغدغه‌ها از کجا نشات می‌گیرد که وی پاسخ داد: این موضوع را باید از گوینده سوال کنید؛ البته خطاب من به فردی نیست. خوشبختانه کارنامه جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته بسیار روشن است و همیشه شفاف وروشن نسبت به انتخابات ورود پیدا کرده است. نشانه مهم آن نیز مشارکت گسترده مردم در انتخابات است. هر چه از زمان انقلاب می‌گذرد حضور مردم را بیش از پیش شاهد هستیم و انشاالله در 12 اسفند شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود. در آن موقع مشخص می‌شود که کدام تحلیل‌ها صحیح است.

خبرنگار دیگری گفت که «چندی پیش شما مطرح کردید دبیر شورای نگهبان نقشی در رقابت‌های انتخاباتی ندارد اما اخیرا آقای رسایی گفته بود که جبهه پایداری تحت نظارت افرادی نظیر آقای جنتی اداره می‌شود.» کدخدایی در پاسخ به این اظهارات با بیان اینکه حتما خلاف گفته‌اند، ادامه داد: البته آقای جنتی به سبب شخصیت حقیقی که دارند افراد مختلفی به ایشان رجوع می‌کنند اما اینکه به عنوان دبیر شورای نگهبان در این زمینه نقشی داشته باشند، چنین چیزی نیست.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا برای بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان، شورای نگهبان طبقه‌بندی خاصی را مدنظر دارد؟ گفت: ابدا اینگونه نیست. ملاک ما قانون انتخابات و رفتار و عمل افراد است.

خبرنگار دیگری با بیان اینکه اخیرا نمایندگان طرحی را مبنی بر نظارت نامزدهای انتخابات بر شمارش آرا در دستور کار قرار داده‌اند، خواستار نظر شورای نگهبان شد که کدخدایی پاسخ داد: طبق قانون، نامزدهای انتخابات می‌توانند نمایندگانی را روز رای‌گیری بر سر صندوق‌ها بفرستند.

 

کد خبر 150944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز