گروه اقتصادی: دولت به جمع کردن نقدینگی سرگردان با استفاده از ابزار اوراق مشارکت در ماه‌های باقیمانده چشم دوخته است چه اینکه برخی خبرهای موثق حاکی از این است که در 6 ماه اول امسال، 93‌درصد از اوراق مشارکت منتشر شده برگشت خورده است در حالی که حجم نقدینگی در سال‌های اخیر با رشد کم سابقه از 320‌هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

نقدینگی

به گزارش همشهری، تشدید کسری بودجه عمرانی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی ناشی از فروش‌نرفتن 610‌ میلیارد تومان از اوراق مشارکت منتشر شده باعث شد تا شورای پول و اعتبار به افزایش سود این اوراق در ماه گذشته رأی دهد.

سیدشمس‌الدین حسینی
وزیر اقتصاد یکشنبه شب در حاشیه نشست هیأت دولت با اعلام اینکه افزایش سود سپرده‌های بانکی در دستور کار نیست با اشاره به افزایش سود اوراق مشارکت به 17‌درصد، گفت: هرچند در بودجه سالانه مجوز انتشار اوراق مشارکت به دولت داده شده اما نرخ سود پایین، مانع از استقبال این اوراق شد.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه در بودجه سال آینده نیز اجازه انتشار اوراق مشارکت به دستگاه‌های اجرایی داده شده است، افزود: سود این اوراق در سررسید چهارساله با رشد 1.5 درصدی به 17‌درصد افزایش یافته است. نبود اطلاعات دقیق از وضعیت انتشار و فروش اوراق مشارکت باعث شده تا گمانه‌زنی‌های مختلفی از برگشت خوردن میزان اوراق مشارکت مطرح شود به‌نحوی که وزیر اقتصاد هم اشاره‌ای به جزئیات فروش نرفتن اوراق یادشده نکرده است.

بانک مرکزی در گزارش خود تأکید کرده است: انتشار و فروش اوراق مشارکت از سال۱۳۷۳ به جز سال ۱۳۸۷ روند رو به رشدی داشته است و همواره استفاده از ابزار اوراق مشارکت برای تأمین مالی طرح‌ها جذاب بوده و به‌خصوص در سال‌های اخیر با استقبال فراوانی روبه‌رو شده به‌طوری که تنها در سال ۱۳۸۹ رقمی بالغ بر ۱۵۷ ‌هزار میلیارد ریال از این اوراق به فروش رسیده است. هرچند بانک مرکزی مدعی است فروش 295 ‌هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت در 17‌سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود، اما هیچ اشاره‌ای به‌علت شکست فروش اوراق یادشده در نیمه نخست امسال نکرده است.

به گزارش همشهری در سال گذشته بالغ بر 179‌ هزار و 420‌ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده که حدود 54‌ درصد (نزدیک به دو برابر) از کل اوراق منتشر شده در طول 17‌ سال اخیر بوده است. این در حالی است که سال گذشته حدود 22‌ هزار و 615‌میلیارد ریال معادل 13‌ درصد از کل اوراق عرضه شده، برگشت خورده است. آیا افزایش 1.5 درصدی سود اوراق مشارکت باعث استقبال مردم از اوراق فروش نرفته خواهد شد؟ آن هم در شرایطی که نرخ سود علی‌الحساب 17‌درصد اوراق مشارکت دست‌کم 3‌ درصد پایین‌تر از نرخ تورم است.

دفاع بانک مرکزی

بانک مرکزی دوشنبه در اقدامی همسو با نظر وزیر اقتصاد، به دفاع چشم بسته از انتشار اوراق مشارکت در 17‌سال گذشته روی آورد.

به‌نظر می‌رسد علاوه بر امید زیاد دولت به جمع کردن نقدینگی رها شده در بازار با انتشار اوراق مشارکت با سود سالانه 17‌درصد، در بودجه سال آینده هم استفاده از اوراق مشارکت پررنگ‌تر خواهد بود. استفاده از اوراق مشارکت نخستین بار در سال‌ 1373 توسط شهرداری تهران برای اجرای طرح نواب در جنوب پایتخت کلید خورد که براساس گزارش بانک مرکزی، شهرداری تهران افزون بر نرخ سود 20‌درصدی علی الحساب، نیم درصد هم به‌عنوان سود قطعی به خریداران اوراق مشارکت پرداخت کرد.

بانک مرکزی در دفاعیه خود از وضعیت انتشار اوراق مشارکت هیچ اشاره‌ای به سود قطعی سال‌های بعد نکرده است. از سال‌1373 تا پایان سال1389، بالغ بر 295‌ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت فروخته شده که بخش زیادی از این اوراق توسط بانک‌ها خریداری شده است.

کد خبر 151812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز