چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حاضر ‌نشدن بیش از دو میلیون نفر از کارمندان بخش دولتی انگلیس در محل‌های کارشان، بزرگ‌ترین اعتصاب در بیش از سه ‌دهه گذشته در این کشور را رقم زد و این کشور را فلج کرد.

اروپا

این اعتصاب گسترده با مشارکت ۳۰‌ اتحادیه کارگری از جمله آتش‌نشان‌ها، کارکنان شهرداری، معلمان، پرستارها و کارکنان فرودگاه‌ها در اعتراض به تغییرات پیشنهادی دولت در مورد حقوق و سن بازنشستگی برگزار شد و از اعتصاب سال ۱۹۷۹ که به «زمستان نارضایتی» مشهور است در این کشور بی‌سابقه به حساب می‌آید.

این در حالی است که کنفدراسیون اتحادیه‌های صنفی انگلیس پیش‌بینی کرده است که این اعتصاب که از چهارشنبه آغاز شده، به بزرگ‌ترین اقدام اعتراضی کارمندهای بخش دولتی این کشور از سال ۱۹۲۶ تاکنون تبدیل خواهد شد. چهارشنبه همچنین بیش از هزار تظاهرات در سراسر انگلیس و در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت انگلیس برگزار شد. به خاطر این اعتصاب، فعالیت در مدارس، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، بنادر و دفاتر دولتی در سراسر انگلیس مختل شده است. براساس اعلام مقام‌های دولتی انگلیس، چهارشنبه تنها ۱۳ درصد از مدرسه‌های دولتی این کشور باز بود و بسیاری از بیمارستان‌ها با حداقل تعداد پرسنل خود فعالیت می‌کردند.

در ولز هم ۸۰ درصد مدرسه‌ها بسته شدند. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گزارش داده است که ۴۰۰ هزار نفر از کارمندان بخش‌های درمانی به اعتصاب پیوسته‌اند و دولت انگلیس مجبور به اتخاذ تدابیر ویژه برای مراقبت از بیماران با وضعیت خاص شده است. اورژانس لندن هم روز گذشته اعلام کرد بیمارانی که در معرض خطر جانی و بحرانی نیستند نباید درخواست اعزام آمبولانس کنند. در ایرلند شمالی هم روز گذشته هیچ اتوبوس یا قطاری فعالیت نمی‌کرد. دولت انگلیس تخمین زده است که این اعتصاب بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور لطمه می‌زند.

افزایش سن بازنشستگی و کسر بیشتر سهم بازنشستگی از حقوق کارمندان دولتی از مهم‌ترین دلایل اعتصاب گسترده در انگلیس است. با وجود این، به گفته کارشناسان سیاست ریاضت اقتصادی دولت انگلیس آتش اعتراض‌ها در این کشور را شعله‌ور‌تر کرده است. اتحادیه‌های کارکنان بخش دولتی اعلام کرده‌اند که براساس تغییرات پیشنهادی دولت در زمینه شرایط بازنشستگی، سهم کارکنان در حق بیمه بازنشستگی افزایش می‌یابد اما مستمری کمتری به هنگام بازنشستگی به آنها پرداخت خواهد شد.

اتحادیه‌های کارگری همچنین به اظهارات جورج آزبورن، وزیر خزانه داری انگلیس که اعلام کرده بود بدون توجه به نرخ تورم، افزایش حقوق کارمندان بخش دولتی به حداکثر یک درصد در سال محدود خواهد شد و سن بازنشستگی هم به ۶۷ سال افزایش خواهد یافت، واکنش تندی نشان دادند.

در مقابل وزیر خزانه‌داری انگلیس اعلام کرده است که اعتصاب راه‌حل این مسئله نیست و اعتصاب چیزی را تغییر نخواهد داد. وی با دعوت از اتحادیه‌های کارگری برای مذاکره تأکید کرد که دست‌کشیدن از کار در شرایط فعلی، تنها می‌تواند اقتصاد انگلیس را ضعیف‌تر کند و هزینه‌های بیشتری به بار ‌آورد.در مقابل اد میلیبند، رهبر حزب مخالف کارگر اعلام کرد که افراد شرکت‌کننده در این اعتصاب احساس می‌کنند که دولت راه دیگری برای آنها باقی نگذاشته است.

دولت دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در تلاش است در یک طرح ۴‌ساله با کاهش هزینه‌های دولت به میزان ۱۲۶‌میلیارد دلار برای خروج این کشور از بحران اقتصادی تلاش کند.

بازداشت ۲۰۰ معترض درآمریکا

نیروهای امنیتی آمریکا در تازه‌ترین تلاش خود برای سرکوب معترضان جنبش اشغال وال‌استریت چهارشنبه ۲۰۰ نفر را در لس‌آنجلس و فیلادلفیا دستگیر کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، ده‌ها مامور پلیس ضد‌شورش به کمپ تحصن معترضان در نزدیکی ساختمان شهرداری لس‌آنجلس حمله و چادرهای آنها را تخریب کردند. این معترضان از ۸‌ هفته پیش در این محل بودند و با وجود هشدار مقام‌های پلیس حاضر به ترک محل اعتصاب خود نشدند.

تهدید ملکه انگلیس

الیزابت دوم، ملکه انگلیس کارمندان قصرهایش را درصورت شرکت در اعتصاب عمومی این کشور، به کاهش دستمزد تهدید کرد. این در حالی است که 140 نفر از کارمندان که در مقر رسمی ملکه در لندن و قصر‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند از سوی اتحادیه صنفی خود به شرکت در این اعتصاب دعوت شده‌اند. همچنین 1200 نفر از کارمندانی که در دستگاه‌های مربوط به خانواده پادشاهی انگلیس مشغول به کار و عضو اتحادیه‌های دیگری هستند، شرکت خود را در این اعتصاب از پیش اعلام کرده بودند. سخنگوی رسمی ملکه انگلیس اعلام کرده است که کلیه مرخصی‌های روز چهارشنبه لغو شده و حقوق کارمندانی که در این روز بر سر کار خود حاضر نشوند پرداخت نخواهد شد؛ مگر آنکه مرخصی استعلاجی گرفته باشند.

کد خبر 152694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز