مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ممکن است فکر کنید این تصویر نقاشی‌های باستانی انسان‌های اولیه درون غارها را نشان میدهد، اما در واقع این جغدها معجزه تکنولوژی مدرن هستند. هر کدام از این جغدها آنقدر کوچکند که عرض آنها به اندازه قطر سه تار موی انسان است.

miniowls

nanomaterial 2

پژوهشگران از دانشگاه رایس در تکزاس این جغدهای میکرونی را ایجاد کرده‌اند تا شیوه جدیدی در شیمی آلی را به نمایش بگذارند که به دانشمندان امکان می‌دهد مولکول‌های آلی را به صفحات گرافین (graphene) بچسبانند. گرافین، یک ماده کربنی بسیار متسحکم و در عین حال اغلب خنثی است.

متصل کردن سایر مواد به گرافین برای مهندسی نانو مشکل بوده است؛ اما پژوهشگران دانشگاه رایس یک روش ماهرانه دو مرحله‌ای را ابداع کردند که با ایجاد ساختاری جدید در گرافین آن را به صورت گرافان (graphane)، یک نیمه‌رسانا، در می‌آورد. سپس آنها تراشه‌های کوچکی از گرافان را ایجاد کردند تا به صورت لایه‌ای روی صفحات گرافین قرار بگیرد و بعد این صفحات را با مولکول‌های فلورسان پوشاندند.

گرافین فلورسانس را خاموش می‌کند، اما گرافان این کار را نمی‌کند و به این ترتیب جغدها خود را نشان میدهند.

ایجاد این جغدهای کوچک درخشان در واقع شیوه‌ای هنرمندانه برای ثابت کردن کارآیی روش جدید است که در جورنال Nature Communications گزارش شده است.

کد خبر 152728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز