جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

لادن نصیری: هفت راه برای مشاجره مثبت وجود دارد:

1 - با زمان بازی کنید: واکنش‌های دردناک هم، درست مانند کمدی‌های سطح بالا، برای فهمیده شدن به زمان نیاز دارند.

این قبیل عکس‌العمل‌ها معمولاً وقتی پرحرارت‌تر می‌شوند، سرعت می‌گیرند و با سرد شدن سرعت عمل آنها کند می‌شود. باید سعی کنید حرارت مشاجره را کم کنید، به ویژه در مراحل اولیه با پایین آوردن تن صدا و کاهش حرکات و فاصله انداختن بین گفت‌وگوهایی که رد و بدل می‌کنید، شعله دعوا را کاهش دهید.

2 - کار غیرمنتظره‌ای انجام دهید :شکسته شدن ریتم و آهنگ، یک راه وقفه ایجاد کردن در مشاجره است، به‌ویژه اگر با شخصی، مرتب بر سر یک موضوع بحث می‌کنید یا یک نوع مشاجره، در فواصل متناوب دارید، کار غیرمنتظره‌ای انجام دهید.

اگر عادت دارید داد بزنید، حال سعی کنید بخندید، اگر معمولاً می‌خندید، سعی کنید نشان دهید که واقعاً ناراحت هستید، یعنی عملی انجام دهید که عکس‌العمل کاملاً متفاوتی دریافت کنید.


3 - شوخی کنید: یک لطیفه خوب و به موقع به وضعیت پیش آمده روحیه می‌بخشد. اما اگر لطیفه شما ناراحت کننده یا طعنه‌آمیز باشد، کارآیی نخواهد داشت. البته اگر حس کردید برداشت طرف مقابل‌تان این است که دارید به او می‌خندید، دیگر شوخی نکنید.


4 - احساسات خود را نشان دهید :یکی از قوی‌ترین تکنیک‌ها برای تغییر دادن موضوع دعوا، ابراز احساس درونی‌تان است. اگر به عنوان مثال همسرتان بداند که شما حساس و آسیب‌پذیر هستید، سعی می‌کند شما را درک کند و با شما احساس همدردی نماید و در نتیجه پاسخگو خواهد بود، اما اگر شما فقط به اینکه چه احساسی دارید اشاره کنید پس باید خودتان مسئولیت آن را به عهده بگیرید و نباید هرگز همسرتان را به خاطر احساس خود سرزنش کنید.

به خاطر بسپارید که گفتن: «احساس می‌کنم خیلی ناراحتم...» به مراتب بهتر از این است که بگویید: «تو باعث می‌شوی من ناراحت شوم». در این صورت مطمئن باشید، با این کار به همسرتان هم فرصت کافی می‌دهید تا در مورد احساسات خودش با شما صحبت کند.


5 - درباره موقعیت پیش آمده اظهارنظر کنید :این امر به شما کمک می‌کند تا از خارج گود، نگاهی به روابط خود و همسرتان بیندازید و بعد در مورد واقعه‌ای که رخ داده اظهارنظر کنید، مثلاً «چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ فکر می‌کنم حالت دفاعی به خودم گرفته‌ام...».

 بذل توجه به کاری که دارید انجام می‌دهید به طرفین مشاجره اجازه می‌دهد که ببینند چه اتفاقی دارد می‌افتد از این رو به آرامی احساسات نامطلوب را از شما دور می‌کند و باعث می‌شود به خودتان بیایید.


6 - از همسرتان سؤال‌های بیشتری بپرسید : یک نوع برقرار کردن ارتباط این است که سؤال‌هایی درباره افکار، گفتار و احساسات همسرتان از او بپرسید و اطلاعات بیشتری در رابطه با حالات او به دست آورید. این نه تنها باعث می‌شود احساس کند که به او بها داده شده، بلکه ترس او کاهش یافته و احتمالاً کمتر درصدد نشان دادن واکنش منفی برمی‌آید.

 با این کار همچنین به همسرتان فرصت می‌دهید تا بیشتر به اتفاقی که در حال وقوع است فکر کند و از این که احساساتش به او چه می‌گویند، آگاهی یابد. در ضمن به او کمک خواهید کرد تا با دگرگونی‌های احساسی خودش تماس برقرار کند.

سعی کنید به آرامی و بدون اینکه سرجنگ داشته باشید، عباراتی از این قبیل را به کار ببرید: «چه احساسی داری؟ به چه چیز فکر می‌کنی؟ از چه چیز نگرانی؟ من چه کمکی می‌توانم به تو بکنم؟ آیا در مورد علت دلگیری خود بیشتر به من می‌گویی؟...» بعد با دقت گوش دهید و منتظر جواب باشید.


7 - بگویید که متاسف هستید:عشق واقعی هرگز شما را مجبور نمی‌کند بگویید که متاسف هستید، مگر اینکه خودتان تمایل به عذرخواهی داشته باشید. یک معذرت‌خواهی از صمیم قلب، راه فوق‌العاده موثری برای متوقف ساختن دعوا و تبدیل آن به نوعی حس همکاری است. البته اگر این عمل واقعی و صادقانه نباشد یا اگر از روی ترس باشد، سودمند نخواهد بود.

کد خبر 15287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز