تصمیمات عجولانه اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، اگرچه با مباحثی همچون خروج سفرای کشورهای متحد انگلیس از ایران پیگیری شد ولی با آشفتگی به کارناوال ماشین‌های سفارتی جلوی باغ قلهک انجامید‌ هرچند که انگلیسی‌ها می‌گویند این تحریم‌ها ربطی به اتفاقات اخیر سفارت این کشور در ایران ندارد و مختص پرونده هسته‌ای است.

 نقوی‌حسینی

درخصوص تحریم‌ها و نتایج آن باسیدحسین نقوی‌حسینی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اقدام اخیر اتحادیه اروپا را ناشی از حوادث سفارتخانه انگلیس در تهران می‌دانید یا موضوع هسته‌ای؟

در ارتباط با اقدام اخیر کشورهای اروپایی به همراه آمریکا علیه ایران دو سه نکته را باید مورد توجه قرار داد.‌ نکته اول اینکه چنین اقداماتی در عرصه بین‌الملل شتابزده و ناشیانه است، به جهت اینکه انگلستان به‌جای اینکه در رفتار خودش با ایران تجدیدنظر و آن را اصلاح کند، به تهییج کشورهای اروپایی اقدام کرد تا اینگونه تحریم‌ها را دنبال کند. بنابراین ما این اقدام انگلیس را شتابزده و غیراصولی تلقی می‌کنیم. نکته دوم اینکه آنچه در مقابل سفارتخانه انگلیس اتفاق افتاد یک حرکت خودجوش مردمی بود. مردم از رفتار خصمانه دولت انگلیس نسبت به ملت، کشور و نظامشان عصبانی بودند و این عکس‌العمل را از خودشان نشان دادند. عین همین اتفاق سال‌ها پیش علیه سفارتخانه ما در انگلستان اتفاق افتاد و برخی از دیپلمات‌های ما ‌در آنجا کشته شدند، پس چرا کشورهای اروپایی هیچ اقدامی نکردند، چرا شورای امنیت در این زمینه اقدامی نکرد و دولت انگلستان را تحریم و محکوم نکرد؟ چه تفاوتی بین آن حادثه که منجر به کشته شدن دیپلمات‌های ما شد و این حادثه که خون از دماغ هیچ‌کس نیامد وجود دارد؟ بنابراین این حادثه یک حرکت خودجوش مردمی بود و نیروی انتظامی همه تلاش خودش را برای حفظ امنیت کامل دیپلمات‌های این سفارتخانه کرد.

  • مقامات انگلیسی تلاش دارند تا این حرکت را سازماندهی شده جلوه دهند.

اصلا چنین نیست. وقتی که حرکت از عمق خیابان‌ها و دانشگاه‌ها شروع می‌شود و دانشجویان و مردم عادی در این حرکت شرکت می‌کنند و هیچ هماهنگی بین شعارهای آنان نیست، آیا این مفهوم سازماندهی دارد؟ اگر اینگونه بود که نیروی انتظامی با آنان برخورد نمی‌کرد و بازداشت‌شان نمی‌کرد، لذا این ادعای انگلیسی‌ها عبث و بی‌پایه است. هر کارشناسی که این موضوع را پیگیری کند متوجه می‌شود این حرکت برخاسته از خشم ملت نسبت به مشی خصمانه و خیانتکارانه انگلستان علیه جمهوری اسلامی بود اما نکته سوم اینکه اگرچه حرکت شتابزده‌ای از سوی انگلیس انجام شده و سعی کردند تحریم‌ها را تشدید کنند. می‌خواهم به این کشورها بگویم که شما طی 33سال گذشته بارها جمهوری اسلامی را با تهدید، تحریم و فشار آزمایش کردید. در همین 2 سال اخیر ما شاهد 4 تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم ولی هیچ‌کدام از اینها نه تنها بر عزم و اراده ملت ایران تأثیری نگذاشت بلکه ملت ایران را مصمم‌تر به حرکتشان کرده است و راه را با سرعت بیشتری طی کردند، بنابراین تحریم ایران چه سودی برایشان دارد؟

  • اثرات این تحریم چیست؟

آمریکا و اروپا هرچه می‌خواهند در بعد اقتصادی به ایران فشار بیاورند.‌ امروز جمهوری اسلامی توانسته با یک برنامه‌ریزی منظم با بازارهای غیرغربی دنیا، ارتباطات منسجم و تعاملات خوبی را برقرار کند، به‌طوری که بدون حوزه اقتصادی غرب می‌تواند تمام مشکلاتش را برطرف کند و تمام مسائل اقتصادی، مبادلات تجاری و حوزه پولی و مالی خودش را حل کند. ما امروز با جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین، شبه قاره هند و آفریقا ارتباطات قوی ایجاد کرده‌ایم، به‌گونه‌ای که منهای غرب هیچ مشکلی در حوزه اقتصادی نداریم، بنابراین این تحریم از نظر عملیاتی نیز بی‌اثر است.

از این تحریم چه کسی سود و چه کسی ضرر می‌کند؟ به ما در دوران انقلاب اسلامی ثابت شده است که در هر حوزه‌ای که تحریم شدیم رشد و توسعه مان چند برابر شده است، چون با اتکا به علم، دانش و خلاقیت خودمان راه‌های جدید را پیدا کرده‌ایم، بنابراین ما ضرر نمی‌کنیم. ما در حوزه توسعه فناوری هسته‌ای تحریم بودیم ولی امروز 6 هزار سانتریفیوژ فعال داریم. این اروپایی‌ها هستند که ضرر می‌کنند چرا که به انرژی و حوزه نفت خلیج‌فارس نیاز دارند. آنها به مبادله تجاری برای حفظ شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خودشان نیاز دارند. این در حالی است که خود این کشورها در حال حاضر با بحران اقتصادی مواجه هستند و سقوط این دولت‌ها از یونان شروع و به ایتالیا کشیده شده و به‌زودی به اسپانیا می‌رسد. الان در آلمان و فرانسه بحران اقتصادی اوج گرفته است. در چنین شرایطی تحریم جمهوری اسلامی بحران اقتصادی آنها را مضاعف می‌کند. 

کد خبر 152929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز