گروه سیاسی: با نمایش هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا، ایران اعتراض رسمی خود را به اقدامات جاسوسانه آمریکا اعلام کرد؛ از یک سو سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار شد و از سوی دیگر نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل طی نامه‌ای به دبیر کل این سازمان نوشت که این نقض فاحش و تحریک آمیز دولت آمریکا یک اقدام خصمانه تلقی شده که در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل، به‌ویژه اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد است.

هواپیما

مقامات نظامی کشورمان یکشنبه گذشته اعلام کردند که کنترل یک فروند هواپیمای جاسوسی‌170 RQرا در دست گرفته و آن را فرود آورده‌اند، مقامات آمریکایی ابتدا در مورد این موضوع سکوت کردند اما سرانجام برخی رسانه‌های آمریکا به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور تایید کردند هواپیمایی که تحت کنترل نیروهای نظامی ایران درآمده، یکی از تجهیزات سازمان سیا بوده و از یکی از پایگاه‌های سری و اطلاعاتی در افغانستان هدایت می‌شده است.

این نوع هواپیماها در کارخانه لاکهید مارتین طراحی و ساخته می‌شوند. گفته می‌شود انواع قدیمی‌تر و کمتر پیشرفته این پهبادها همچون‌1 RK‌ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام قطع سیگنال‌های هدایت‌شونده از مرکز کنترل، بتوانند به‌طور خودکار به پایگاه خود بازگردند که این حقیقت، هرگونه فرضیه‌ تبلیغاتی آمریکا را مبنی بر اینکه ‌ این پهپاد به‌دلیل نقص فنی وارد خاک ایران شده باشد، منتفی می‌کند. از سوی دیگر گفته می‌شود این نوع هواپیما مجهز به سیستم خود انفجاری هم هست و تنها درصورتی می‌توانسته به‌صورت سالم در اختیار کشورمان قرار بگیرد که ایران به سیستم نرم‌افزاری آن نفوذ کرده باشد.

ایران اعلام کرده که قرار است روی این هواپیمای جاسوسی رادارگریز که به «شیطان قندهار» معروف و بسیار شبیه بمب افکن‌های رادارگریز B2 آمریکاست، برنامه مهندسی معکوس انجام دهد.

از رونمایی تا اعتراض

سرانجام روز پنجشنبه فرمانده نیروی هوافضای سپاه چگونگی کنترل این هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا را تشریح کرد و به فرضیه‌های تبلیغاتی پایان داد. سردار امیرعلی حاجی‌زاده اعلام کرد: اخیرا با اطلاعات جمع‌آوری شده و مراقبت‌های دقیق الکترونیک مشخص شد که این هواپیما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشورمان را دارد که پس از ورود آن به فضای شرق کشور، این هواپیما در کمینگاه الکترونیک نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد.

پنتاگون دیروز در تحلیل تصاویر پخش شده از تلویزیون ایران گفت که این هواپیما آمریکایی‌است و اکنون کارمندانی هستند که به دنبال بازگرداندن آن هستند. جان کربی سخنگوی پنتاگون درباره هویت این افراد گفت که آنها تنها از نظامیان نیستند. روز پنجشنبه سردار حاجی‌زاده ‌ با بیان اینکه فناوری به کار‌رفته در این هواپیما قبلا در هواپیماهایB2 و F35 نیز استفاده شده است، افزود: هدایت این هواپیما توسط ماهواره و همچنین ایستگاه‌های زمینی در افغانستان و آمریکا صورت می‌پذیرد. کارشناسان و متخصصان نظامی به خوبی واقفند که این هواپیما چه اطلاعات تکنولوژیک‌ ذیقیمتی با خود دارد. بلافاصله وزارت خارجه با احضار سفیر سوئیس مراتب اعتراض کشورمان به تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا به عمق حریم هوایی ایران را اعلام کرد و توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت آمریکا در این زمینه را خواستار شد.

‌سرزمین نفرین شده آمریکایی‌ها

تقریبا 31سال پس از آنکه هلی‌کوپترها و هواپیماهای آمریکایی در طبس گرفتار توفان شن شده و عملیات «پنجه‌عقاب» آمریکا به شکست انجامید، حالا این هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا هم که به نام‌های مختلفی مثل «شکارچی نامرئی» و «شیطان‌قندهار» خطاب می‌شود در طبس در دام امنیتی ایران افتاده است. دیروزحجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه اشاره‌ای به منطقه فرود این هواپیما کرده و گفته است که این اتفاق در ایام محرم و در سرزمین طبس واقع شد. در کنار او محمد خزاعی سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان منطقه دقیقی که این هواپیما فرود آمده است را چنین شرح داد: این هواپیما در عمق 250 کیلومتری خاک ایران در استان خراسان و در شمال منطقه طبس پایین آورده شده است.

یک ضربه امنیتی

واکنش‌های بین‌المللی به کنترل این پهپاد پیشرفته جاسوسی توسط نیروهای نظامی ایران ادامه دارد. یک افسر سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) شکار هواپیمای جاسوسی آمریکا از سوی ایران را یک ضربه امنیتی عظیم به آمریکا عنوان کرد.‌ «رابرد بر» در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفت: اگر شما تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین ساقط‌شده را دیده باشید، می‌دانید که آنها مثل هر هواپیمای دیگری بر اثر سقوط متلاشی می‌شوند، اما به‌نظر می‌رسد که این یکی شاید در یک فرودگاه یا یک دشت، فرود تقریبا ً نرمی داشته است.

وی افزود: مشخص است که ایران ابتدا دستگاه کنترل این هواپیما که در دست آمریکاست را خاموش کرده سپس کنترل آن را به دست گرفته وآن را فرود آورده است. ‌او افزود:‌ آمریکا و غرب برای تعقیب برنامه هسته‌ای ایران به این هواپیماهای بدون سرنشین نیاز دارند؛ بدون آنها ایران برای ما تنها یک سیاهچاله تاریک خواهد بود. ضد‌انقلاب خارج از کشور نیز در شوک این دستاورد اطلاعاتی ایران‌ به پریشان‌گویی روی آورد‌ و مدعی شد ایران دکور ساختگی از آن را به نمایش گذاشته‌‌است!

رادیو صدای آمریکا هم اعلام کرد که آمریکا امیدوار است ایران تخصص لازم برای بازیابی این هواپیما را نداشته باشد! بنابر این گزارش دستیابی و نفوذ ایران به سیستم پیچیده این هواپیما ‌نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا را دستپاچه کرده هرچند ایران برخی ادعا‌ها در خصوص در میان گذاشتن اطلاعات این هواپیما با دیگر کشورها را رد کرده است.

کد خبر 153313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز