گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: به‌رغم افزایش 18درصدی قیمت لبنیات در 2مرحله و تشدید کم‌فروشی این فراورده‌ها، تولید‌کنندگان محصولات لبنی برای آزادسازی قیمت‌ها به‌دلیل افزایش نرخ شیر خام خیز برداشته‌اند.

شیر

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور از ارائه درخواست آزاد‌سازی قیمت این فراورده‌ها به‌دلیل افزایش50 درصدی نرخ شیر خام خبر می‌دهد. مجید علیداد با بیان این مطلب گفت: گرچه امسال مجوز افزایش قیمت لبنیات، در 2 مقطع به میزان 18 درصد داده شده اما قیمت شیر خام از ابتدای سال‌جاری بیش از 50 درصد افزایش یافته و این امر موجب شده تا صنایع لبنی از سازمان حمایت خواستار آزاد‌سازی قیمت این فراورده‌ها شوند.

تشدید کم‌فروشی

کشمکش صنایع لبنی، دامداران و سازمان حمایت برای تعیین نرخ شیر خام در حالی ادامه دارد که طی چند ماه اخیر پدیده کم‌فروشی لبنیات با وجود وعده‌های افزایش نظارت و برخورد با متخلفین تشدید شده است؛ به‌نحوی که علاوه بر کاهش کمی لبنیات بسته‌بندی شده بسیاری از کارخانه‌های لبنی نیز با افت کیفی، کاهش درصد چربی محصولات و ممانعت از عرضه محصولات دارای حاشیه سود کمتر مانند شیر استریل و پاستوریزه، زیان مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده‌اند.

آزادسازی امکان‌پذیر نیست، تشکیل گشت‌های مشترک برخورد با کم‌فروشی

مدیرکل محصولات کشاورزی و محصولات غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه کارخانه‌های لبنی درخواست‌های مستندی برای آزاد‌سازی قیمت‌ها ارائه نکرده‌اند، به خبرنگار ما گفت: آزادسازی قیمت شیر و لبنیات افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها و زیان بیش از پیش مصرف‌کنندگان را به‌دنبال خواهد داشت و بر این اساس امکان آزادسازی قیمت لبنیات وجود ندارد.

علیرضا رفیعی با بیان اینکه دامداران ادعای کارخانه‌های لبنی مبنی بر عرضه شیر خام به نرخ بیش از 600 تومان را رد می‌کنند، افزود: قیمت بیش از 600 تومانی شیر خام براساس مصوبه کار‌گروه تنظیم بازار تخلف است. با وجود این، کاهش 20درصدی تولید و عرضه مدیریت شده شیر خام توسط دامداران گلایه صنایع لبنی را موجب شده است؛ گرچه وزارت جهاد کشاورزی کاهش 20درصدی ورودی شیر به کارخانه‌های لبنی را نمی‌پذیرد.

وی با اذعان به تشدید کم‌فروشی لبنیات افزود: هرگونه کاهش کمیت یا کیفیت لبنیات تخلف است.

کد خبر 153653
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز