کاشان- اعظم‌السادات مسعودی: برای معرفی کهن‌سرزمینی چون کاشان به‌یقین، آوردن گواهی چون سیلک، به‌عنوان نخستین خاستگاه مدنیت در جهان کفایت می‌کند؛ سرزمینی بازمانده از دوران هفت‌هزار ساله، مهد علم، ادب و هنر، دیار دانشمندان، فیلسوفان، عارفان، شاعران و مفاخر جهان اسلام و گنجینه‌ای از صنعت و هنر و آثار تاریخی بی‌نظیری که با دیدنش بی‌گمان تو را به شگفت می‌آورد.

فرمانداری کاشان

 اما بحثی که از گذشته دور برای کاشان مطرح و خواسته مردمان این دیار بوده، استان‌شدن کاشان است تا آنجا که مردم این شهرستان درآخرین آیین استقبال از رئیس‌جمهور در میدان جهاد این شهر یکپارچه شعار استان شدن کاشان را سر می‌دادند و با امضای طوماری از رئیس دولت خواستند که خواسته‌شان را محقق کند.

کاشان در تاریخچه تقسیمات کشوری

مهندس سیف‌الله ‌امینیان که سالیان متمادی مدیر میراث فرهنگی کاشان و مدیرکل این سازمان در استان اصفهان بوده و مشاورت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در کارنامه کاری خود دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گفت‌وگو در باب تاریخچه استان‌شدن کاشان است. وی در این باره به همشهری گفت: پس از مشروطیت، تقسیماتی جدید در وزارت کشور تصویب شد که در سال 1316 ایران به 10 استان تقسیم شد.

بعد از مدت‌ها تعداد استان‌ها به 13استان تا اینکه در اوایل دهه 40 ، تهران عنوان استان گرفت و کاشان، محلات، قم و ساوه از شهرستان‌های استان تهران شدند. در سال56 استانی به‌نام استان مرکزی به مرکزیت اراک تأسیس شد. عنوان مرکزی قبلا به تهران گفته می‌شد که به استان تهران تبدیل شد و کاشان از استان تهران جدا شد و زیرمجموعه استان مرکزی قرارگرفت.
امینیان درخصوص این تغییر تقسیماتی گفت: در آن دوران کاشان تلاش کرد تا از پوشش استان مرکزی خارج شود اما دیگر امکان اتصال به استان تهران وجود نداشت و در سال57 کاشان از شهرستان‌های استان اصفهان شد. با کمی دقت می‌بینیم کاشان در این سال‌ها چند مرکز استان عوض کرده است.

ایجاد فرمانداری ویژه در کاشان

کاشان از سال 1309 دارای فرمانداری شده است و تا پیش از انقلاب 16فرماندار و پس از انقلاب 13فرماندار در این مجموعه مدیریت کرده‌اند. در سال 87 بنا به ویژگی‌ها و دارا بودن شرایط لازم، فرمانداری کاشان به فرمانداری ویژه تبدیل و از آن پس در کنار نام فرمانداری کلمه «ویژه» نیز قید شد تا براساس قانون، جایگاه این مجموعه و به‌طور کلی شهرستان کاشان ارتقا یابد. با وجود این، هرچه زمان می‌گذرد مشاهده می‌کنیم که ویژه‌شدن فرمانداری کاشان صرفا در حد نام و نصب تابلو بر سر در فرمانداری باقی مانده و در عمل اتفاق خاصی نیفتاده و شاید بتوان گفت که فرماندار در کنار این پست سازمانی به‌عنوان معاون استاندار نیز محسوب می‌شود و مسئولان ادارات این شهرستان در کنار عنوان رئیس اداره به‌عنوان معاون مدیرکل نام و عنوان گرفته‌اند.

کاشان استان شود

مهندس اصغر گرانمایه‌پور، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا فرمانداری کاشان با گذشت چندین سال از ویژه‌شدنش، هنوز از اختیارات لازم و استقلال کافی در برخی امور برخوردار نیست، به خبرنگار ما گفت: این موضوعی است که تعداد 15نفر از نمایندگان مجلس نیز درخصوص شهر حوزه انتخابیه خود که دارای فرمانداری ویژه است، انتقاد دارند و مسئولان امر در وزارت کشور پیگیر آن هستند. وی افزود: اینکه هنوز فرمانداری ویژه کاشان فقط در حد نام و عنوان بر سر در اداره باقی مانده، از کوتاهی‌های دولت محسوب می‌شود و اگر این موضوع مشمول مهرورزی دولت قرار گیرد بالطبع وضعیت فرمانداری‌ها بهتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که مردم سال‌هاست خواهان استان شدن کاشان هستند، آیا این امر محقق می‌شود یا خیر، گفت: کاشان استعداد کافی و کاملی برای استان شدن دارد و از آنجا که با مانع قانونی به‌نام جمعیت روبه‌روست، این موضوع می‌تواند با جمع شدن شهرستان‌های اطراف از جمله آران و بیدگل، نطنز، اردستان، نایین و... برطرف شود.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهرهایی از جمله قم که به استان تبدیل شدند، گفت: با توجه به پیشینه و سابقه در تشیع علوی و مبارزات مردم این منطقه در دوران حکومت ستمشاهی و حضور جدی مردم در دفاع مقدس در کنار دیگر امتیازات مانند علم، صنعت و کشاورزی و جاذبه‌های گردشگری، شایسته است که این نعمت به کاشان اعطا شود.

روزنامه‌ها عامل کارشکنی

دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان نیز در رابطه با استان شدن کاشان به همشهری گفت : 30سال است که این موضوع را هیچ کس در این شهر دنبال نکرده و حضرت آیت‌الله‌نمازی به‌طور جدی به‌دنبال استان شدن کاشان هستند! وی در ادامه از خبرنگار ما خواست نسبت به انعکاس این موضوع هیچ اقدامی نکنند و از چاپ چنین گزارش‌هایی که پیگیری‌های آنان را با مانع و مشکل روبه‌رو می‌کند، بپرهیزند.

وی روزنامه‌ها را عامل کارشکنی خطاب و توصیه کرد با پیگیری موضوع استان شدن کاشان، باعث تاخیر برای دست یافتن به این هدف نشوند!

استان شدن در گرو ائتلاف همگانی

نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی درخصوص استان‌شدن یک شهرستان گفت: وقتی می‌خواهد یک استان ‌زاده شود باید گستره جغرافیایی، توانایی‌ها و نیازهای آن به‌گونه‌ای باشد که در فضای استانی بگنجد. محمد ضابطی ادامه داد: کاشان دارای امتیازات، ویژگی‌ها و پتانسیل‌هایی است که قابلیت و شایستگی استان‌شدن را دارد و راه حل منطقی برای حل این موضوع درهم‌نشینی و ائتلاف بین مسئولان شهرستان‌های اطراف است.

کد خبر 153681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز