سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

‌گروه بین‌الملل‌: رئیس‌جمهور جدید تونس پس از گذشت حدود یک سال از انقلاب مردم این کشور که سرنگونی رژیم دیکتاتوری زین‌العابدین بن علی را به‌دنبال داشت، روز گذشته به‌صورت رسمی سوگند یاد کرد تا فصل جدید در تاریخ این کشور گشوده شود.

تونس

مراسم تحلیف منصف مرزوقی از فعالان حقوق بشر در زمان رژیم سابق، روز گذشته در مقابل نمایندگان مجلس مؤسسان برگزار شد تا پس از ۲۳‌سال حکومت زین‌العابدین بن‌ علی وی به‌صورت رسمی با ادای سوگند فعالیت خود را به‌عنوان جانشین وی آغاز کند.رئیس‌جمهور جدید تونس که رهبر حزب «کنگره برای جمهوری»، از تشکل‌های سیاسی لائیک این کشور است روز گذشته این مراسم را فصلی جدید در تاریخ تونس خواند و متعهد شد که از منافع ملی و قوانین و نهادهای دمکراتیک در تونس حفاظت کند. وی تأکید کرد که «به شهیدان و اهداف انقلاب ژانویه» وفادار خواهد ماند.

مرزوقی در حالی که اشک در چشما‌نش حلقه زده بود گفت: بدون فداکاری آنها من نمی‌توانستم در چنین جایگاهی باشم. وی پس از ادای سوگند خود با اشاره به وضعیت گذشته کشور و ظلم‌های صورت گرفته در حق شهروندان تونسی گفت: ما باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که دیگر نیازی به تکرار انقلاب نباشد و روزبه‌روز شاهد پیشرفت کشور باشیم.وی گفت: هر کسی می‌تواند در کشور اعتراض و خواسته‌های خود را بیان کند اما همین جا اعلام می‌کنم که ما در مقابل کسانی که قصد مصادره انقلاب را داشته باشند کوتاه نخواهیم آمد.

پزشک، زندانی و تبعیدی سابق

منصف مرزوقی ۶۳‌ساله در رشته پزشکی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و در زمان حکومت بن علی از فعالان حقوق بشر و از پایه‌گذاران کمیته ملی دفاع از زندانیان سیاسی بود. وی در زمان رژیم سابق تونس بارها به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی و به‌دلیل پایه‌گذاری و فعالیت در کمیته ملی حمایت از آزادی‌های اساسی در تونس بازداشت شد. مرزوقی در سال۲۰۰۱ حزب کنگره برای جمهوری را تأسیس کرد اما رژیم بن علی یک سال بعد فعالیت این حزب را غیرقانونی دانست. با ممنوعیت فعالیت این حزب مرزوقی در تبعیدی خودخواسته به فرانسه رفت و فعالیت علیه رژیم دیکتاتوری تونس را یک دهه از این کشور ادامه داد.

قدرت در اختیار اسلامگرایان

انتخاب رئیس‌جمهور جدید تونس 2روز پس از رأی مثبت نمایندگان مجلس مؤسسان به قانون اساسی موقت این کشور صورت گرفته است که براساس آن، رئیس‌جمهور منتخب مجلس اختیارات اجرایی محدودی دارد و در مقابل نخست‌وزیر رئیس واقعی قوه‌مجریه محسوب می‌شود. در انتخابات مجلس مؤسسان، حزب «جنبش نهضت» توانست ۸۹‌کرسی از ۲۱۷ کرسی پارلمان را به دست آورد و بزرگ‌ترین جناح حزبی را در مجلس تشکیل دهد.

حزب کنگره برای جمهوری، توانست با کسب ۲۹ کرسی در رده دوم قرار گیرد. اکنون با رسیدن پست ریاست‌جمهوری به حزب کنگره برای جمهوری منصف مرزوقی باید در نخستین اقدام به عنوان رئیس‌جمهور حمادی جبالی، دبیرکل حزب اسلامگرای نهضت را به سمت نخست‌وزیر منصوب و برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند. در تونس قدرت اجرایی را نخست‌وزیر داراست و رئیس‌جمهور جایگاهی تشریفاتی دارد.

کد خبر 153764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز