گروه حوادث: به‌دنبال پیداشدن دومین شیر سرگردان در تهران، تحقیقات برای شناسایی قاچاقچیان و افرادی که اقدام به رها کردن این حیوانات در سطح شهر کرده‌اند، شروع شد.

شیر

با گذشت 2 روز از نجات بچه‌شیر سرگردان که در حاشیه یکی از بزرگراه‌های تهران رها شده بود، پیدا شدن شیر بزرگ‌تری در همان حوالی، باعث شگفتی مردم منطقه شد. بامداد پنجشنبه، راننده یک خودروی سواری در حال عبور از بزرگراه شهید
زین الدین بود که در حاشیه جنگل لویزان، چشمش به حیوان بزرگی افتاد که لابه‌لای درختان در حال حرکت بود.

مرد جوان پایش را روی ترمز گذاشت و وقتی مطمئن شد حیوان مورد نظر شباهت زیادی به شیر دارد، ماجرا را به آتش‌نشانان گزارش کرد. این بار آتش‌نشانان ایستگاه 54 تهران‌ راهی محل حادثه شدند و در بررسی‌های اولیه متوجه شدند که حیوان مورد نظر یک قلاده شیر است. این شیر، بزرگ‌تر از بچه شیری بود که 2 روز قبل‌تر از سوی آتش‌نشانان ایستگاه 57 گرفته شده بود ‌.
امیر مهدیانی، مدیر عملیات منطقه 3 سازمان آتش‌نشانی در تشریح عملیات به دام انداختن شیر مورد نظر گفت: برای به دام انداختن شیر، آتش‌نشانان ایستگاه 17 و گروه امداد و نجات 10 نیز راهی محل شدند و در قالب چند گروه، راه‌های فرار شیر را بستند.

وی با اشاره به اینکه عملیات به دام انداختن این شیر حدود 50 دقیقه به طول انجامید، افزود: آتش‌نشانان با محاصره شیر، او را به محل انباشت چوب‌ها در حاشیه اتوبان هدایت کردند تا خطر زیر گرفته شدن توسط ماشین‌های عبوری او را تهدید نکند. سپس با استفاده از طناب و برزنت مخصوص، حیوان را بدون اینکه صدمه‌ای ببیند، به دام انداختند و به ایستگاه انتقال دادند.

مدیر منطقه 3 آتش‌نشانی که از نخستین لحظات در محل حادثه حضور داشت، در مورد مشخصات این حیوان گفت: این شیر با وزنی بین 40 تا 50 کیلو‌گرم، بیش از دو برابر بچه شیری که 2روز قبل‌‌ در همین منطقه توسط آتش‌نشانان گرفته شده بود،‌ وزن دارد.مهدیانی با اعلام اینکه هنوز علت پیدا شدن این جانوران روشن نشده و تحقیقات همچنان توسط مسئولان ذی‌ربط ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این شیر بعد از انتقال به ایستگاه، مانند نخستین شیر به دام افتاده به اداره محیط‌زیست پارک پردیسان تحویل داده شد.

در همین حال علی اشرفی پور مدیرکل محیط‌زیست استان تهران به مهر گفت: شیر از خانواده گربه‌سانان است و بیشتر در باغ وحش نگهداری می‌شود و اگر در این دو روز 2 توله شیر در تهران مشاهده شده‌اند مطمئن باشید که کسی آنها را آورده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر قاچاق حیوانات بسیار زیاد شده و مسئله پیدا شدن شیرها، قطعا پیگیری خواهد شد تا قاچاقچیان شناسایی و به مقامات قضایی معرفی شوند.مدیرکل محیط‌زیست استان تهران اظهار داشت: احتمال می‌رود این شیرها به‌صورت غیرقانونی از خارج از کشور وارد شده باشند و یا اینکه دلال‌ها و قاچاقچیان آن را به فردی فروخته و فرد توان نگهداری از آن را نداشته و شیر، رها شده یا ‌فرار کرده باشد. وی از مردم خواست تا درصورت مشاهده حیوانات در سطح شهر یا خارج شهر با آتش‌نشانی تماس بگیرند.

کد خبر 153940
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز