یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

جواد منصوری* جاسوسی یک اقدام مستقیم علیه حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور است و به‌طور معمول از زمان قدیم جاسوسی یکی از خطرناک‌ترین و بدترین جرائمی بوده است که دولت‌ها به واسطه‌ مزدورهای خودشان در کشورهای دیگر مرتکب می‌شدند و دولت‌های مقابل به‌شدت با آن برخورد می‌کردند.

به‌طور معمول مردم نیز از برخورد شدید دولت‌ها با جاسوس‌ها حمایت می‌کنند، چرا که جاسوس در تمامی فرهنگ‌ها یک عنصر خائن به ملت شناخته می‌شود. بنابراین یکی از بدترین، تندترین و خطرناک‌ترین نسبت‌هایی که ممکن بود به دولت‌ها و افراد داده شود، در عرف معمول اجتماعی و سیاست بین‌الملل، از گذشته‌های بسیار دور تاکنون بحث جاسوسی بوده است.

بنابراین اقدام غرب ازجمله آمریکا، انگلیس و اسرائیل به کشورهای دیگر ازجمله ایران اقدامی مخرب و خطرناک است؛ از این منظر ایرانی یا غیرایرانی بودن عمال این جاسوسی‌ها اهمیت ندارد و یک خیانت بزرگ است. معمولاً دولت‌ها نسبت به جاسوس‌ها ارفاق نمی‌کنند و در محاکمه آنها تقاضای اشد مجازات می‌کنند. حتی در مواقعی که افرادی را عفو می‌کنند، جاسوس‌ها را مستثنی می‌کنند و علت نیز ارتکاب بدترین و خطرناک‌ترین جرائم از سوی جاسوسان است.

خیلی پیچیده نیست که آمریکایی‌ها مصمم هستند به هر قیمتی بر ایران مسلط شوند. این اصل مهمی برای آمریکایی‌ها است و به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهند آمد و دست برنخواهند داشت. این مسئله در هر زمان خودش را به شکلی نشان می‌دهد. یکی از دلایل اقدامات جاسوسانه آمریکا این است که می‌خواهند راه‌های ساده‌تری برای اقدام علیه حاکمیت و امنیت ملی ما بیابند و این از طریق جنگ اطلاعاتی محقق می‌شود. به عبارت دیگر جاسوس جاده صاف کنی برای دشمن است.

آمریکا به‌طور طبیعی برای نفوذ در ایران نیازمند اطلاعات است تا براساس آن سایر اقدامات خودش را انجام دهد. همچنان که تاکنون از سوی مسئولین و مقامات کشورمان اعلام شده هدف این جاسوس‌ها جمع‌آوری اطلاعات از موارد متعدد است، از زندگی عادی مردم گرفته تا مسائل نظامی و اقتصادی. بنابراین برای دشمن در جنگ همه‌جانبه‌ای که علیه کشورمان راه‌انداخته، همه اطلاعات ضروری است، اگرچه طبیعی است که برخی اطلاعات ارزش بیشتری دارند. جاسوسی یک سابقه طولانی در تاریخ روابط بین‌الملل دارد، اگرچه شاید بتوان گفت در دوران جنگ‌سرد و رقابت دو ابرقدرت آمریکا و شوروی با یکدیگر ابعاد این جاسوسی گسترده‌تر بود، چراکه اطلاعات برای هر دو قدرت اهمیت داشت. بنابراین به‌طور طبیعی حاضر بودند تا سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه کنند.

* معاون سابق وزیرامورخارجه

کد خبر 154217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز