گروه اقتصادی: با گذشت یک سال از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تولید‌کنندگان با انتقاد از اجرایی نشدن بسته‌های حمایتی از نبود آمادگی برای اجرای مرحله دوم این قانون خبر می‌دهند، مسئولان بخش صنعت بر کارآمدی حمایت‌ها اصرار دارند.

 روز گذشته رئیس خانه صنعت استان تهران با بیان اینکه صنایع برای اجرای فاز دوم هدفمندی آمادگی ندارند، گفت: درصورت اختصاص منابع مالی لازم صنایع برای اجرای فاز دوم هدفمندی‌یارانه‌ها آمادگی دارند اما اگر روش فعلی دنبال شود چنین آمادگی‌ای وجود نخواهد داشت.

محمدرضا مرتضوی درباره عملکرد یکساله اجرای قانون هدفمندی‌یارانه‌ها در بخش صنعت و معدن به ایسنا گفت: ‌جراحی اقتصاد ایران با اجرای قانون هدفمندی‌یارانه‌ها خونریزی‌هایی داشت که قرار بود با ابزارهایی جلوی آن گرفته یا کنترل شود اما متأسفانه به این خونریزی‌ها توجه چندانی نشد و حتی در برخی حوزه‌ها عملا شاهد رها شدن صنعت و معدن بودیم. وی با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی‌یارانه‌ها افزایش حداقل 30درصدی هزینه‌های تولید را موجب شده است تصریح کرد: قرار بود با اجرای بسته‌های حمایتی این افزایش هزینه تا حدودی جبران شود اما این بسته‌ها به‌صورت کامل اجرا نشدند.

مرتضوی افزود: متأسفانه در این شرایط نیز به جای اینکه تولیدات داخل این تقاضا را پاسخ دهند، واردات جایگزین تولیدات داخل در بازار شده و سیاست تثبیت قیمت‌ها ایجاد زیان انباشته در شرکت‌های صنعتی و تولیدی را موجب شده است.

کم لطفی به صنعت سی‌ان‌جی

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی معتقد است که بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نسبت به صنعت سی‌ان‌جی کشور کم لطفی شده است. اردشیر دادرس با گلایه از بی‌توجهی به صنعت سی‌ان‌جی بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: پس از افزایش قیمت بنزین باید گاز سی‌ان‌جی جایگزین آن می‌شد اما به‌دلیل قیمت بالای گاز این موضوع عملی نشد. دادرس افزود: قیمت بالای گاز سی‌ان‌جی و کارمزدهای پایین جایگاه‌داران باعث رخوت بخش خصوصی و افزایش نیافتن تعداد جایگاه‌های کشور شده و یکی از دلایل عدم‌حضور بخش خصوصی در ساخت جایگاه‌های سن ان جی، بی‌توجهی مسئولان به تعیین کارمزد برای جایگاه‌داران است.

رشد تولیدات صنعتی و معدنی

به‌رغم انتقادات فعالان اقتصادی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیشتر محصولات مهم صنعتی و معدنی انرژی بر، با رشد چشمگیری مواجه بوده‌اند. به گفته سیدرضا فاطمی امین در 10ماهه منتهی به مهر ماه امسال در تولید سیمان رشد بیش از12.6 درصد ، شمش آلومینیوم14.5، کاشی و سرامیک27.6 ، فولاد خام بیش از 17.3 و محصولات فولادی11.5 ، شمش روی30.4، کاتد مس 3.1 ، خودرو و انواع سواری4.6 درصد و انواع کاغذ رشد3.5 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

کد خبر 154332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز