همشهری آنلاین: اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست خود با طرح ادعاهایی واهی، ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست خود با طرح ادعاهایی واهی، ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «صدی البلد»، شورای همکاری سه شنبه شب در بیانیه خود از ادامه آنچه آن را «دخالت‌های ایران» در امور داخلی کشورهای عضو این شورا نامیدند، به شدت ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه ایران را به ادعای خود به «تفرقه افکنی» در بین مردم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس متهم کرد و مدعی شد «از ادامه دخالت‌های ایران و تلاش این کشور برای تفرقه افکنی و فتنه انگیزی در بین شهروندان خود بسیار نگران است و آن را نقض حاکمیت و استقلال کشورهای شورای همکاری می‌داند».

شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بیانیه خود از ایران خواسته است که از این سیاست خود دست بردارد.

این بیانیه درحالی صادر می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همیشه بر سیاست خود در حسن همجواری و احترام متقابل درمیان کشورهای منطقه تاکید می‌کند و حضور بیگانگان در منطقه خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و ناامنی درمنطقه می‌داند.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می‌دهند که پایگاه‌های ارتش آمریکا در برخی از این کشور‌ها مستقر است.

این بیانیه، موضوع هسته‌ای ایران را نیز به زعم خود «بسیار نگران کننده» خواند و مدعی شد: «سران شورای همکاری آخرین تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران را با نگرانی شدید دنبال و بر اهمیت پایبندی ایران به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید می‌کنند».

این درحالی است که ایران بنا بر متن گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکنون با این آژانس در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای همکاری کامل داشته است.

شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از طرح اتهامات واهی خود علیه ایران، به بحث ترور سفیر عربستان در واشنگتن پرداخته و گفت: «سران این شورا تلاش برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن را محکوم و از جامعه بین المللی می‌خواهند که مسئولیت‌های خود را درمقابل این اقدامات تروریستی وتلاش برای تهدید ثبات کشور‌ها برعهده بگیرند».

جمهوری اسلامی ایران چندی پیش با رد این اتهام تاکید کرد که طرح ادعای واهی تلاش تهران برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن سناریوسازی تازه واشنگتن با همدستی عربستان علیه ایران به شمار می‌رود.

 

کد خبر 154521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز