جمعه ۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رأی مثبت نمایندگان پارلمان فرانسه به طرح ممنوع کردن انکار قتل‌عام ارمنیان در سال 1915، با واکنش خشم‌آلود آنکارا روبه‌رو شد که پیوندهای نظامی خود را با پاریس گسیخت و نسبت به وارد آمدن آسیب غیرقابل ترمیم به روابط دو کشور هشدار داد.

ترکیه

 رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه متقابلاً پاریس را به نسل‌کشی در الجزایر متهم کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، جنگ لفظی بین ترکیه و فرانسه دیروز با حملات متقابل اردوغان به نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه بالا گرفت. وی دیروز در مصاحبه‌ای خبری گفت: فرانسه حدود 15درصد از جمعیت الجزایر را از سال 1945 به بعد قتل عام کرد و این نسل‌کشی است. اردوغان سارکوزی را متهم کرد برای مقاصد انتخاباتی در کوره نفرت از مسلمانان و ترک‌ها می‌دمد.

به گفته وی، مصوبه پارلمان فرانسه نشان می‌دهد نژادپرستی، تبعیض و اسلام‌هراسی در فرانسه و اروپا به چه اندازه خطرناکی رسیده است. آنکارا سفیر خود را از پاریس فراخواند و دیدارهای سیاسی را بین این دو متحد ناتو ممنوع کرد. روز پنجشنبه مجمع ملی فرانسه شور اول طرحی را تصویب کرد که براساس آن انکار اینکه «کشتار صدها هزار نفر از ارمنی‌ها به دست عثمانی‌ها در جنگ جهانی مترادف با قتل عام است» ممنوع است. این قانون انکارکنندگان قتل عام ارمنیان را به 45 هزار یورو جریمه و یک سال زندان محکوم می‌کند.

دولت فرانسه که به‌نظر می‌رسد از شدت واکنش ترکیه جا خورده است، کوشید از تنش در روابط دوجانبه بکاهد و اعلام کرد این قانون ابتکار پارلمان بوده است اما منابع خبری گفتند پیش‌نویس آن را اعضای حزب یو‌ام‌پی که حزب سارکوزی است، تهیه کردند و از تصویب اندک نمایندگان حاضر در نشست پارلمان گذراندند. دفتر آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از تصمیم اردوغان اظهار تأسف کرد و خواستار گفت‌وگو شد.

سارکوزی که دیروز برای شرکت در مراسم تشییع جنازه واتسلاو هاول رئیس‌جمهور سابق چک در پراگ به سر می‌برد، با خبردار شدن از واکنش ترک‌ها گفت: من به عقاید دوستان ترکمان احترام می‌گذارم و آنان نیز باید به عقاید ما احترام بگذارند. حدود 500 هزار نفر از ارمنی‌ها در فرانسه زندگی می‌کنند که منبع حمایت مهمی برای سارکوزی و حزب یو‌ام‌پی محسوب می‌شوند. پاریس کشتار سال 1915 ارمنی‌ها را در سال 2001 به‌عنوان قتل‌عام به رسمیت شناخت.

فرانسه در سال‌های 1954 تا 1965 درگیر جنگ چریکی طولانی با استقلال‌طلبان الجزایری بود. الجزایر تعداد کشته‌های خود را یک‌میلیون می‌داند اما مورخان فرانسوی آن را 250 هزار نفر اعلام کرده‌اند. 16 میلیارد دلار حجم تجارت دو جانبه اکنون با این تحولات مورد تهدید قرار گرفته است.

کد خبر 154667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز