گروه شهری: مشکلات مالی و اعتباری متروی پایتخت در آغازین روزهای سال نو میلادی شکل دیگری به‌خود گرفته است؛ چه آنکه گفته می‌شود انصراف بانک عامل برای تقسیط بدهی‌های شرکت مترو به بانک‌ها و نیز محقق نشدن وعده فاینانس که مهلت آن امروز به پایان می‌رسد، موجب افزایش مشکلات مالی مترو می‌شود.

 از سوی دیگر قطارهای جدید مترو نیز برای ترخیص از گمرک در انتظار بودجه هستند. معاون مالی و اداری شهرداری تهران درباره تقسیط بدهی‌های متروی تهران به سیستم بانکی کشور گفت: این بدهی‌ها از ابتدا 350‌میلیارد تومان بوده که با جریمه‌هایی که به‌ آن تعلق گرفته به 600‌میلیارد تومان افزایش یافته است. حسین محمد پورزرندی با اشاره به‌میزان کل بدهی متروی تهران به بانک‌ها به خبرگزاری مهر گفت: در جلساتی که با حضور برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز با مدیران بانک‌ها برگزار شد توافق‌هایی انجام شد که 25‌درصد این بدهی‌ها 5 ساله پرداخت شود و باقیمانده آن نیز به‌صورت تهاتر و کارسازی پرداخت شود اما از آن زمان تاکنون بانک عامل انصراف داده است.

وی ادامه داد: من اصلا نمی‌گویم به بانک‌ها نامه یا دستوری مبنی بر همکاری‌نکردن داده شده اما متروی تهران اعلام آمادگی کرده تا گشایش ال‌سی کند؛ اگر قرار به همکاری است پس این ال‌سی را باز کنند. پیش از این دبیر شورای عالی ترافیک گفته بود بانک‌ها آماده اختصاص فاینانس هستند اما شهرداری تهران اقدام نمی‌کند. از سوی دیگر معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه امروز به‌عنوان آخرین روز سال میلادی، فرصت نهایی برای رفع مشکل فاینانس متروی تهران است، تصریح کرد: اگر اعتبارات متروی تهران تا امروز تأمین نشود توافق‌هایی‌که با طرف خارجی صورت گرفته از درجه اعتبار ساقط می‌شود؛ چرا که اعتبار مذکور تنها تا پایان سال‌جاری میلادی اعتبار داشت و از روز یکشنبه یازدهم دی‌ماه که سال جدید میلادی آغاز می‌شود عملا اعتبار آن به اتمام می‌رسد.

سیدجعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه درصورت اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی دربرداشت از صندوق توسعه ملی مشکل فاینانس مترو حل می‌شود، اضافه کرد: با انقضای این توافق‌ها ما نه‌تنها از نظر مالی و حقوقی متضرر می‌شویم بلکه باید کار را از ابتدا آغاز کنیم. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در شرایطی که تراکم جمعیت در ایستگاه‌ها و قطارهای مترو مردم را دچار مشکل کرده و از طرفی آلودگی هوا آنها را آزار می‌دهد، چرا باید 21 رام قطار مترو در گمرک متوقف بماند؟ وی افزود: درصورت ترخیص 147 دستگاه واگن جدید مترو که در گمرک متوقف مانده‌اند، روزانه 525‌هزار سفر به ظرفیت متروی پایتخت اضافه می‌شود. وی اظهار کرد: اگر واقعا خواهان بهبود وضعیت ترافیک و کیفیت هوا هستید، نسبت به تأمین اعتبارات مورد نیاز برای ترخیص 147‌دستگاه واگن مترو که در گمرک خاک می‌خورند، اقدام کنید.

کد خبر 155437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز