امیردریادار سیدمحمود موسوی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش دریایی ولایت90 عزت و اقتدار نیروهای مسلح و قدرت بازدارندگی نداجا در آب‌های آزاد، ‌ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و آزمایش جدیدترین سلاح‌های رزمی نیرو را ازجمله اهداف این رزمایش عنوان کرد

نیروی دریایی - خلیج فارس

و به سؤالات متعدد ما در زمینه‌های مختلف مرتبط با نیروی دریایی ارتش ازجمله رزمایش بزرگ ولایت90 که از تنگه هرمز آغاز شده و دریای عمان تا مدار 10درجه در شمال اقیانوس هند را در بر می‌گیرد پاسخ گفت که در پی می‌آید.

  • به چه علت محدوده رزمایش ولایت90 دارای وسعت بیشتری نسبت به رزمایش‌های گذشته نیروی دریایی است؟

 

با توجه به محدوده وسیع رزمایش دریایی ولایت90 و تأکیدی که صورت گرفته تا تمامی منطقه با همه تجهیزات تحت اختیار نیروی دریایی، تحت پوشش قرار بگیرد و نیز به منظور ارزیابی نیروهای خودی، بخشی از نیروها در قالب دشمن فرضی در بخشی از محدوده گسترش پیدا کردند و بخش دیگر نیز به‌عنوان یگان‌های خودی در محدوده مشخص‌شده قرار گرفتند تا بتوانند از ورود و نفوذ دشمن به محدوده تعیین شده ممانعت کنند.

  • با این اوصاف چه نوع تسلیحاتی در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت؟

در رزمــایش ولایت90 انواع یگان‌های شناور شامل موشک‌اندازهای سبک و سنگین، یگان‌های پشتیبانی و خدمات رزمی، پروازی بال ثابت و بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های موشکی ساحل به دریا و سطح به سطح در انواع کوتاه‌برد، میان‌برد و بردبلند، انواع تجهیزات جنگ الکترونیک، تفنگداران دریایی و یگان‌های عملیات ویژه و غواصان به صورت ثابت و سیار در تمامی منطقه گسترش و به کارگیری شدند و هر یک مأموریت‌هایی را متناسب با تجهیزات و توان خود انجام دادند.

  • به سبب وسعت محدوده رزمایش از نظر زمانی دچار مشکل نشدید؟

با توجه به وسعت محدوده رزمایش، گسترش یگان‌ها در عمق دریا در کل طول نوار ساحلی و نیز مناطق پشتیبانی رزمایش، زمانبر بود که 3روز به طول انجامید ولی دچار مشکل نشدیم زیرا همزمان، نیروهای دشمن فرضی نیز در اعماق دریا در حال گسترش بودند و برای نفوذ اقدام می‌کردند ولی با ممانعت نیروهای خودی مواجه شدند.

  • در این رزمایش چه نوعی از تجهیزات جنگ الکترنیک را به کار گرفتید؟

در این رزمایش انواع تجهیزات جنگ الکترونیک به منظور ایجاد اختلال بر سامانه‌های الکترونیک دشمن در حالی مورد استفاده قرار گرفت که نیروی دریایی توانست از اقدام متقابل دشمن روی سامانه‌های خودی جلوگیری کند.

  • در روزهای نخست رزمایش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه بالگرد کشوری فرامنطقه‌ای قصد نزدیک شدن به محدوده رزمایش داشته که با اخطار نیروی دریایی عقب‌نشینی کرده است، ماجرا چه بود؟

در طول رزمایش ولایت90 دستور اکید به نیروها داده شد تا از ورود یگان‌های بیگانه به منطقه رزمایش جلوگیری شود چرا که طبق قوانین بین‌المللی ورود نیروهای بیگانه به منطقه تمرینی رزمایش، ممنوع است و در یک مورد نیز یکی از بالگردهای کشور بیگانه قصد نزدیک شدن به این منطقه را داشت که با اخطار جدی نیروهای ما مواجه شد و منطقه را ترک کرد.

  • ظاهرا در رزمایش ولایت 90 قصد شناسایی تحرکات کشورهای فرامنطقه‌ای را داشتید در این راستا توانستید توفیقی حاصل کنید؟

یکی از مأموریت‌های ما در این رزمایش شناسایی محدوده بود که به ماهواره‌ نشان دادیم تمامی تحرکات کشورهای فرامنطقه‌ای در اطراف خود را کاملا رصد می‌کنیم و این رصد به صورت شبانه‌روزی و دائم در دستور کار است و ما اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار داریم.

  • در این رزمایش برای نخستین‌بار در آب‌های آزاد نیز حضور داشتید آیا این موضوع علت خاصی داشت؟

بله، یکی از تدابیر بسیار کلیدی فرمانده معظم کل‌قوا به نیروهای مسلح خصوصا نیروی دریایی ارتش که از سوی ایشان ابلاغ شده است، گسترش این نیرو در اعماق دریای عمان و شمال اقیانوس هند بود چرا‌که تنگه استراتژیک هرمز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آبراه‌های اصلی جهان که بخش زیادی از انرژی بسیاری از کشورها و نیز قسمت اعظم دادوستد‌های تجاری از این تنگه صورت می‌گیرد و ما با حضور مقتدر در آب‌های آزاد و دریای عمان می‌توانیم بیشترین تسلط را بر تنگه هرمز داشته باشیم و پیش از آنکه دست کسی بخواهد به این تنگه برسد، دست آنها را کوتاه کنیم، به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری، دریای عمان را عقبه اساسی خلیج‌فارس دانستند.

  • در این راستا نکته حائز اهمیت برای تسلط بر تنگه هرمز چیست؟

چنانچه ما اشراف اطلاعاتی و عملیاتی بر این مناطق داشته باشیم، به طوریقین تنگه‌ هرمز نیز تحت تسلط کامل ما خواهد بود و بنابر همین تدبیر بود که این مأموریت گسترده با توجه به امکانات و تجهیزات نداجا، به این نیرو واگذار شد و پس از آن ما شاهد حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به صورت مداوم در مناطقی مانند باب‌المندب و خلیج عدن و نیز دریای سرخ بودیم که اینها نشان‌دهنده عزم و جدیت نیروی دریایی ارتش در حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد است.

  • آیا پس از رزمایش ولایت 90 نیروی دریای در آب‌های آزاد به حضور خود ادامه خواهد داد؟

در ماه‌های گذشته ناوشکن جماران با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد که دقیقا پشت خلیج عدن قرار دارد. ماموریت اصلی ناوگروه اعزامی تأمین امنیت خطوط کشتیرانی ایران در منطقه بود و با توجه به قابلیت ناوشکن جماران در حمل بالگرد، در این ماموریت، بر اساس نیاز، از این امکان نیز استفاده کرد. دریای سرخ با مساحت 438هزار کیلومتر مربع، به‌عنوان پانزدهمین دریای جهان، خلیجی از اقیانوس هند است که بین شبه‌جزیره عربستان و شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد و همسایگان این دریا را کشورهای فلسطین، مصر، عربستان سعودی، یمن، جیبوتی، اتیوپی، سودان، و اردن تشکیل می‌دهند و خلیج ایلات نیز در این دریا واقع شده‌است. با توجه به موقعیت این دریا که از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و از تنگه باب‌المندب با خلیج عدن و اقیانوس هند در ارتباط است با این اوصاف از برنامه‌های نیروی دریایی تأمین امنیت خطوط کشتیرانی ایران است و برای همین حضور ما در آب‌های آزاد الزامی است و حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد منطقه و اقیانوس هند به‌عنوان تدبیر نظام جمهوری اسلامی است و نیروی دریایی، نیرویی راهبردی در این زمینه محسوب می‌شود و باید بتواند در دریاهای آزاد حضور داشته باشد و از سیاست‌های نظام پشتیبانی کند. از سوی دیگر حضور نیروی دریایی فقط به منظور مقابله با دزدان دریایی نیست بلکه به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی در آب‌های شمال اقیانوس هند نیز مطرح است، زیرا اکنون حدود 20 تا 25 کشور دنیا در این منطقه حضور دارند و به‌دنبال تأمین منافع خود هستند.

  • حضور ایران در آب‌های آزاد تا چه حد نشانگر اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران است؟

نشان دادن اقتدار کشور در صحنه دریاها یکی ازضرورت‌های کشور است و حضور یک ناو نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند و پهنه اقیانوس‌ها که به وسیله همه ناوشکن‌های دنیا کنترل می‌شود، دارای اهمیت زیادی است و اساسا دشمنان به‌دنبال این کنترل و حضور در آب‌های آزاد به توانایی علمی و صنعتی دریایی کشور پی خواهند برد و از طرف دیگر حدود یک سوم تجارت دنیا در شمال اقیانوس هند انجام می‌شود و به تعبیر نظریه‌پردازان، کلید دنیا در قرن 21 در شمال اقیانوس هند خواهد بود و این مطلب را نیز نباید فراموش کرد که 90درصد تجارت ایران از طریق دریا صورت می‌گیرد و اگر ما نتوانیم امنیت تجارت در دریا را تضمین کنیم، اقتصاد مملکت با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر 155780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز