گروه اقتصادی: در سایه بی‌تفاوتی بانک مرکزی دلار در بازار آزاد قیمت1780 تومان را تجربه کرد اما در آخرین ساعات به 1740تومان برگشت. قیمت رسمی دلار روز امروز 1119تومان بود بنابراین شکاف قیمتی در بازار ارز به رقمی حدود 600‌ تومان رسید.

4

به گزارش همشهری، نرخ دلار که از هفته‌های گذشته روند افزایشی در پیش گرفته بود از 2 روز گذشته با شیبی قابل توجه در مسیر صعود قرار گرفته و نه تنها در بازار افزایش یافته بلکه بانک مرکزی را هم ناچار به تسلیم در برابر نرخ‌های بالا کرده است.

هر چند که پیش از این نیز شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در برخورد با اوضاع آشفته بازار ثابت کرده بودند که سیاست جدی به‌منظور کنترل اوضاع تورمی دلار ندارند و یا درصورت وجود، اراده‌ای برای انجام این برنامه‌ها نیست.

حتی پس از دستور این شورا به تشکیل کارگروه‌های ویژه برای کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی، امروز نرخ دلار بدون توجه به هشدارهای بی‌پشتوانه مسئولان پولی و بانکی در ادامه مسیر افزایشی خود در برابر ریال، در بازار آزاد به 1740 تومان رسید و رکورد جدیدی را در قیمت خود به ثبت رساند.

بانک مرکزی هم قیمت رسمی هر دلار را با روندی افزایشی 1119 تومان اعلام کرد اما کماکان شکاف قیمتی و دو نرخی بودن بازار به‌شدت مورد انتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی است. صرافان و فعالان بازار ارز افزایش قیمت دلار را همچنان پیش‌بینی می‌کنند.

روز یکشنبه نرخ دلار آزاد 1590 تومان بود. قیمت یورو هم امروز در بازار افزایش یافت و به 2230 تومان رسید اما قیمت این ارز توسط بانک مرکزی کاهش یافت و به 1446 تومان رسید.

سود بانکی را افزایش دهید

یک کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تا زمانی که نرخ سود بانکی به‌طور معنادار از نرخ تورم پایین‌تر است طبیعی است که بیشتر مردم برای حفظ ارزش پول به بازار ارز مراجعه می‌کنند.

فرید ضیاءالملکی تقاضای ایجاد شده برای ارز طی ماه‌های گذشته را یک تقاضای کاذب عنوان و خاطرنشان کرد: مسلما مردم این همه ارز احتیاج ندارند و اگر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نرخ سود بانکی را به یک سطح منطقی برسانند تقاضاهای کاذب از بین رفته و وجوه مردم به سمت بانک‌ها باز خواهد گشت.

وی در واکنش به ادعای برخی کارشناسان درخصوص افزایش نرخ ارز در پی تحریم بانک مرکزی، گفت: اولا هنوز این تحریم وارد فاز عملیاتی نشده و ثانیا در زمان اجرایی شدن هم می‌توان با تدابیر مناسب اعم از تعیین نرخ منطقی برای سود بانکی از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری کرد.

افزایش بهای طلا در بازارهای داخلی

بالا رفتن قیمت دلار در بازار سبب شد تا بهای انواع قطعات سکه نیز در بازار داخلی با شدت بیشتری افزایش یابد. امروز سکه طرح قدیم و طرح جدید به‌ترتیب 640 و 621 هزار تومان به فروش رسید. همچنین قطعات نیم، ربع و گرمی سکه با قیمت‌های 302، 154 و 79 هزار تومان فروخته شد.

در همین حال رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: در حال حاضر هیچ حباب و التهابی در بازار سکه وجود ندارد. محمد کشتی آرای با اشاره به افزایش نرخ ارز درباره افزایش قیمت کالاهای وارداتی هشدار داد.

کد خبر 155830
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز