اصفهان- فاطمه شفیعی: از روز عید قربان که آب زاینده رود به سمت اصفهان باز شد، گفته بودند سرزنده بودن مهم‌ترین نماد اصفهان، موقتی است و 35 روز دیگر دوباره مردم نصف جهان روی پایه‌های سی و سه پل زانوی غم به بغل خواهند گرفت و باز چشم به راه آب می‌مانند تا مگر مسئولان استان چهارمحال و بختیاری دلشان به رحم آید و سرچشمه زنده رود را بگشایند.

پرندگان مهاجر - زاینده رود

 اما با کوچ مجدد پرندگان مهاجر موسوم به «کاکایی» گمان می‌رفت که این بار نه به خاطر دل مردم اصفهان که به رسم میزبانی از مهاجران سیبری، این مدت موقت طولانی‌تر باشد که اگر چه بیشتر از آن زمان اولیه شد اما به هر حال دوران وصال به سر آمد تا باز مردم اصفهان و گردشگران این شهر هر روز بر بستر خشک زاینده رود مرثیه خوان این رود خاطره انگیز باشند. این بار اما پرندگان مهاجر هم همنوا با مردمان در این سوگ شریکند.از حاشیه رودخانه که رد می‌شوی صحنه بی‌خانمانی و سرگردانی کاکایی‌ها ملال آور است. یک کارشناس محیط‌زیست در این باره می‌گوید: هر سال پرندگان از گونه‌های مختلف از عرض‌های شمالی (سیبری) به عرض‌های جنوبی کره زمین مهاجرت می‌کنند. اصفهان به لحاظ وجود رودخانه زاینده رود از جمله مسیرهای این پرندگان است که عمدتا کاکایی و انواع حواصیل و گونه‌های مختلف دیگر هستند که متأسفانه به‌خاطر کم آبی و بستن رودخانه لطمه زیادی به جمعیت این پرندگان مهاجر وارد شده است.مریم امیدی ادامه می‌دهد کاکایی‌های مهاجر اصفهان که در فلات مرکزی تنها زیستگاه و استراحتگاه رودخانه زاینده رود را دارند آن را برای تغذیه و تجدید قوا و ادامه راه انتخاب می‌کنند و بعضا در همین زیستگاه می‌مانند که به خاطر کم آبی و بسته شدن آب یا تلف می‌شوند یا از ادامه راه بازمی‌مانند.

سرچشمه اختلاف

مدتی است مردم و مسئولان 2 استان اصفهان و چهارمحال‌و‌بختیاری بر سر استفاده از زاینده رود با هم اختلاف دارند و در نتیجه همین اختلافات بود که حکم به برحق بودن استان چهارمحال و بختیاری داده شد که چون سرچشمه زاینده رود در این استان است می‌توانند روی آن سدزده و از آب زاینده رود بهره ببرند.در همین حال چندی پیش رئیس‌جمهور در سفر به شهرکرد، استان چهار‌محال‌و‌بختیاری را در برداشت آب زاینده رود دارای اولویت اعلام کرد که با مخالفت نهادهای مختلف در اصفهان روبه‌رو شد.یکی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: سیاست‌های حوزه آب کشور یک موضوع کلان و تخصصی است و همه مسئولان باید خود را موظف به اجرای آن بدانند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به استان چهارمحال و بختیاری و در جمع مردم با بیان اینکه اولویت برداشت از آب زاینده‌رود با این استان است، در واقع قوانین و مقررات حوزه آب وزارت نیرو را نقض کرده است.نماینده مردم شهرضا در مجلس با اشاره به احداث 2 تونل در کوهرنگ افزود: طی 50‌سال اخیر 2 تونل در کوهرنگ احداث شده است که مقداری از آبی را که به طرف خلیج‌فارس منتقل می‌شد را به طرف فلات مرکزی ایران سرازیر کرده و بر همین اساس مصوبه‌ای تحت عنوان احداث تونل سوم کوهرنگ به تصویب رسید.

کمک از قوه قضاییه

یکی از راه‌هایی که مسئولان اصفهانی برای استیفای حق خود برگزیدند، استمداد از قوه قضاییه است. این نکته‌ای است که عباس حاج رسولی‌ها، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از آن خبر می‌دهد. حاج رسولی‌ها با بیان اینکه «نباید تحت‌تأثیر جو عمومی از آب زاینده رود سهیمه بدهند» که اشاره‌ای است درباره نحوه تعیین سرنوشت زاینده رود در شهرکرد، می‌گوید: از قوه قضاییه و دادستان کل کشور درخواست کردیم تا به مسئله حقابه‌مردم و سهمیه مردم اصفهان از آب زاینده رود رسیدگی کنند تا برداشت غیرقانونی از آن صورت نگیرد. به گفته وی، براساس طومار شیخ بهایی، حقابه سهم بران از آب زاینده رود به‌ویژه اصفهانی‌ها مشخص است و دولت و وزارت نیرو نباید بدون در نظر گرفتن این حقابه‌ها برای آب این رود سهمیه تعیین کنند. حاج رسولی‌ها ادامه می‌دهد: مردم این حرف‌ها را (حرف‌های رئیس‌جمهور در شهرکرد) می‌شنوند و احساس می‌کنند که حق آنان ضایع شده است.

کد خبر 155858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز