سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: سنای آمریکا روز 26 آذر در آخرین روز کاری خود در سال گذشته میلادی، نامزد پیشنهادی دولت اوباما را برای تصدی سفارت این کشور در روسیه تأیید کرد.

اوباما

به این ترتیب، مایکل مک‌فال که یکی از کارشناسان برجسته آمریکا در امور روسیه و اوراسیاست، به‌عنوان نهمین سفیر آمریکا در خلال 30 سال گذشته راهی مسکو می‌شود. وی در دوره مبارزه انتخاباتی باراک اوباما مشاور وی در زمینه روسیه و اوراسیا بود که با پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای امنیت ملی پیوست و با عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور و مدیر ارشد امور روسیه و اوراسیا در واقع نقش مشاور اوباما را در امور روسیه ایفا می‌کرد. مک‌فال در 28 سالگی دکتری خود را در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و سپس به‌عنوان استاد علوم سیاسی در دانشگاه استنفورد مشغول به کار شد. وی معمار سیاست اوباما در قبال روسیه موسوم به reset (تنظیم دوباره) به شمار می‌آید. مک‌فال در زمانی سفارت آمریکا را در مسکو عهده‌دار می‌شود که روسیه پس از 18 سال مذاکره به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد.

مک‌فال دومین سفیر آمریکا در 3دهه گذشته است که پیشینه فعالیت در مقام دیپلمات را ندارد و از محیط دانشگاه وارد این حرفه می‌شود. تحلیلگران معتقدند اوباما با انتخاب فردی از حلقه داخلی مشاوران خود نشان داد قصد دارد روابط روسیه و آمریکا را به شالوده سیاست خارجی خود تبدیل کند و پس از سال‌ها تنش فزاینده، روابط دوجانبه را از نو تنظیم کند. از زمانی که اوباما به قدرت رسید، دو کشور پیمان کنترل تسلیحات موسوم به استارت جدید را امضا کردند، پیمان همکاری هسته‌ای غیرنظامی را قطعی کردند و راه‌های انتقال تدارکات را به افغانستان از طریق قلمروی شوروی سابق گسترش دادند.

در عین حال، روابط دوجانبه تحت‌الشعاع برخی اختلاف‌ها نیز بوده است، ازجمله مخالفت روسیه با گسترش سپر دفاعی موشکی ناتو در اروپا. مک‌فال تأکید می‌کند که دیدگاه‌هایش با نومحافظه‌کاران متفاوت است، هر چند که با برخی از چهره‌ها و اندیشکده‌های معروف نومحافظه‌کار ارتباط دارد. وی مقاله‌ای با عنوان دکترین آزادی در شماره ماه آوریل 2002 نشریه پالیسی ریویو (که توسط اندیشکده نومحافظه‌کار هوور) منتشر می‌شود، درج و در آن مقصود اصلی قدرت آمریکا را گسترش آزادی توصیف کرد. در این مقاله، مک‌فال خاطرنشان می‌کند دولت باید از ایفای نقش محوری در سیاست خارجی آمریکا دست بردارد، زیرا این حوزه دیگر فقط حوزه تقابل دولت‌ها نیست بلکه بازیگرانی همچون افکار، حکومت‌ها، جنبش‌ها و اشخاص نیز در آن حاضر هستند. وی تصریح می‌کند که سیاست نرم پیشبرد دمکراسی را بر عملیات نظامی ترجیح می‌دهد. او در دانشگاه و مراکز مطالعاتی روی موضوع انقلاب‌های مخملی و استفاده از قدرت نرم در پیشبرد سیاست‌ها، سخنرانی می‌کند و مقاله ارائه می‌دهد.

در سال‌های اخیر، مک‌فال الگوی حکومتی پوتین را به باد انتقاد گرفته و آن را ناکارآمد خوانده است. پس از وقایع جنگ گرجستان و روسیه در سال 2008، واشنگتن به این نتیجه رسید فشار مؤثر بر روسیه نیازمند بهره‌گیری از ساختارهای شبکه‌ای قدرتمند محلی است. مک‌فال در این ارتباط گزارشی را در کنگره آمریکا قرائت کرد و در آن پیشنهاد کرد الگوی فشار وارد کردن به روسیه بدون کاربرد زور و تهدید و استفاده از تمام ابزارهای نفوذ در پیش گرفته شود. وی با حمایت از ساختار دولت دمکراتیک بر مبارزه بی‌امان با فساد در ساختار دولت‌ها تأکید می‌کند و با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب دولت روسیه از نظر فساد، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این موضوع یکی از محورهای فعالیت وی در مسکو خواهد بود. همچنین انتصاب وی به عنوان سفیر آمریکا در مسکو از این جهت حائز اهمیت است که انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در اسفند ماه برگزار می‌شود که در آن پوتین نامزد اصلی به شمار می‌رود.

کد خبر 155971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز