دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر یکشنبه شب طی مراسمی که البته حواشی زیادی داشت در تالار وحدت به پایان رسید ولی گفته‌ها و ناگفته‌های این مراسم باز هم حول داوری‌های ناعادلانه و نبود نظم در برگزاری جشنواره از آغاز تا مراسم اختتامیه می‌چرخید.

در ابتدای این مراسم علیرضا رضاداد دبیر جشنواره گفت: جشنواره فجر نه آیینی صرفاً سینمایی و نه آیینی صرفاً رسمی بلکه آیینی صرفاً ملی است. آیین تجدید رفاقت‌ها و اضافه نمودن به دستاوردهای فرهنگی و هنری است. اقبال تماشاگران به فیلم‌های امسال و حضور 13 فیلم با بالای 50 درصد مخاطب از رضایت مشتاقان سینما حکایت دارد و نویدبخش سال خوبی برای سینما است و از نظر اقبال تماشاگران سالی ممتاز می‌توان دانست.

در این مراسم صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: خدا را شکر می‌کنم که بیست و پنج دوره تجربه برپایی جشنواره فیلم فجر را پشت سر می‌گذاریم. جشنواره‌ای که از دل انقلاب روییده و بیشترین افتخارات سینمای ما متعلق به این دوره است. شما را وعده می‌دهم به آینده زیباتر سینمای کشورمان در سالی که پیش روست و از زحماتی که در این مدت توسط هر کسی که نیتی پاک در سر داشته تشکر می‌کنم.بعد از این سخنرانی‌ها هریک از برگزیدگان با حضور روی سن این فرصت را پیدا کردند تا چند جمله‌ای از آن چه از تشکر و یا اعتراض دارند به اطلاع حاضرین برسانند و البته در ابتدای مراسم حسین پاکدل مجری مراسم اعلام کرد اگر برگزیدگان حضور ندارند جایزه را به نمایندگی از آنها به شخص دیگری نمی‌دهند. 

برگزیدگان چه گفتند؟

محمدعلی سجادی برگزیده بهترین تدوین از خودش این گونه تشکر کرد: من از محمدعلی سجادی کارگردان فیلم «مخمصه»تشکر می‌کنم که اگر ایشان متن را در اختیار من نمی‌گذاشتند فیلم این گونه تدوین نمی‌شد.

علی وزیریان برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم اول برای «خدانزدیک است» نیز به طور تلویحی تأسف خود را از عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه و نادیده گرفته شدن زحمت عوامل آن ابراز کرد.

افشین هاشمی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل برای «پابرهنه در بهشت» بازی رشک برانگیز حامد بهداد در «روز سوم» را شایسته دریافت این جایزه دانست.ب

هرام رادان نیز پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد با اعتراض به نحوه داوری‌ها گفت: فیلمی فوق‌العاده ساختیم به اسم «سنتوری» و من جزیی از کل بودم اما از داوران جشنواره تقاضا دارم پس از پایان جشنواره یک بار دیگر در خلوت خود «سنتوری» را ببینند. من ممنونم از مهرجویی که نیازمند جایزه نیست. از محسن چاووشی از گلشیفته فراهانی و  امیدوارم «سنتوری» برای مردم خوب پخش شود و ما جواب‌مان را از مردم بگیریم.

محمدحسین لطیفی نیز جایزه‌اش را به نیابت از محمد نورانی یکی از 4 فرمانده محور خرمشهر که زنده است و بقیه همرزمانش شهید شده‌، گرفت و گفت: امیدوارم از من قبول کند.

علیرضا رضاداد نیز در غیاب رضا میرکریمی تهیه‌کننده فرش ایرانی سیمرغ ویژه‌اش را گرفت و گفت: باید روزی را برای پرده‌برداری از این اثر نفیس اختصاص دهیم، بنابراین در آیینی این جایزه را به آقای میرکریمی اهدا خواهیم کرد.

حاشیه‌های جایزه تماشاگران

در پایان مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم برگزیده تماشاگران با حضور محمد مهدی دادگو دبیر این بخش معرفی شد.

دادگو با ارائه گزارشی گفت: در طول یازده روز با کمترین خطا کوشیدیم امانت‌دار این آرا باشیم و در نهایت 13 فیلم موفق شدند بیش از 50 درصد آرا را به دست آورند که در این میان دو فیلم «اخراجی‌ها» و «سنتوری» موفق شدند بیش 90 درصد آرا را داشته باشند و با اختلاف کمی در کنار هم قرار گیرند و «روزهای سوفیشل»نیز به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران در بخش خارجی انتخاب شد.

پرویز پرستویی به عنوان نماینده‌  مردم، برای اهدای  این سیمرغ روی سن رفت. حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده «اخراجی‌ها» نیز از  این جایزه به عنوان بهترین جایزه جشنواره نام برد و  آن را به مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم اهدا کرد.

ده‌نمکی که در ابتدا حاضر نبود روی سن حاضر شود پس از دقایقی روی سن حاضر شد و گفت: من نه مرغ می‌خواهم نه سیمرغ، این جایزه حق همه بازیگرانی است که در «اخراجی‌ها» بازی کردند و ناجوانمردانه نادیده گرفته شدند، به خاطر اینکه امروز سیاست ما مثل سینمای ما شده، سینمای ما با سیاست و انتخابات ما یکی شده است. من از محمدرضا شریفی‌نیا معذرت می‌خواهم. من از اکبر عبدی معذرت می‌خواهم. در تاریخ ما همیشه این گونه بوده که نخبگان ما از مردم عقب‌تر بوده‌اند. من نمی‌خواهم به هیچ کس اهانت کنم. بچه که بودم دوست داشتم روزی قاضی بشوم اما با این داوری که امشب دیدم، دیگر هیچ وقت نمی‌خواهم قاضی شوم.

حسین پاکدل نیز در پاسخ به اظهارات ده نمکی گفت: خوشحالم ایشان زبان سینما را برای حرف‌هایشان انتخاب کردند.

پرویز پرستویی  نیز بعد از اهدای سیمرغ‌ مردمی گفت: امیدوارم خدا به همه ما صبر عنایت کند.

پاکدل نیز در ادامه صحبت پرستویی گفت: اگر دعای آقای پرستویی استجاب شود همه ما خیلی زود احساسی و دچار هیجان نمی‌شویم. پخش نماهنگی با نام چشم‌انداز و تصویر عاشورا در سینمای ایران، گزارشی تصویری از روند برپایی جشنواره و کلیپی از 25 سال سینمای ایران، اجرای برنامه توسط حسام‌الدین سراج به همراه گروه بیدل از دیگر بخش‌های مراسم این شب بود.

کد خبر 15602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز