مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هواپیمای 715 میلیون دلاری Aviatr پس از رسیدن به بزرگ‌ترین قمر زحل، تصاویر سه بعدی از سطح ان به ثبت رسانده و سپس تلاش می‌کند تا روی این قمر فرود بیاید

هواپیمای 715 میلیون دلاری Aviatr

هواپیمای بدون سرنشین Aviatr بیشتر به هواپیماهای تجسسی بدون سرنشینی شباهت دارد که در ماموریت‌های تجسسی در جنگ افغانستان به کار گرفته می‌شدند، اما این نقلیه پرنده 715 میلیون دلاری به این منظور طراحی شده تا بر فراز بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل، تیتان پرواز کند، جرم کیهانی که توجه دانشمندان را به خاطر اتمسفر ضخیم و ابریش به خود جلب کرده است.

کاوشگر Aviatr به گونه‌ای ساخته شده که می‌تواند از سطح این قمر تصاویر سه بعدی به ثبت برساند تا دانشمندان با کمک این تصاویر بتوانند تصویری دقیق از ساختار زمین شناختی آن به دست آورند. در پایان این ماموریت این هواپیمای 120 کیلوگرمی به سمت قمر حرکت کرده و تلاش خواهد کرد تا بر روی آن فرود بیاید.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان معتقدند تیتان برای فرود آمدن جایی مناسب است زیرا قدرت گرانشی آن بسیار پایین است اما از اتمسفر ضخیمی برخوردار است و این به آن معنی است که هواپیماهایی مانند Aviatr می‌توانند برای مدتی طولانی‌تر در هوا معلق باقی بمانند. این قمر در میان لایه‌ای از ابرها پوشانده شده و دانشمندان برای شناسایی آنچه در پس این ابرها پنهان شده است، لحظه شماری می‌کنند.

برخلاف بالونی که قرار است به تیتان سفر کند، Aviatr به دانشمندان امکان خواهد داد تا با دقتی بالا ارتفاع پرواز را کنترل کرده و آرشیوی از تصاویر سه بعدی از سطح و شرایط اقلیمی تیتان به وجود آورند. این قمر بزرگ‌تر از قمر زمین و سیاره عطارد است و حرارت آن منفی 178 تا 178 درجه تخمین زده شده است.

Aviatr برای تصویربرداری از بخش روز تیتان از سوخت پلوتونیومی خود استفاده می‌کند و در زمان ارسال تصاویر به زمین برای ذخیره انرژی بر روی حالت گلاید یا پرواز بدون موتور قرار خواهد گرفت.

کد خبر 156037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز