چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنتاگون روز سه‌شنبه به هشدار ایران مبنی بر این که ناو هواپیمابر آمریکایی نباید به منطقه خلیج فارس برگردد، پاسخ داد و اعلام کرد که رزم‌ناو آمریکایی به برنامه معمول خود برای حضور در این تنگه استراتژیک ادامه خواهد داد.

ناو

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد: جورج لیتل، دبیر مطبوعاتی پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا مطابق با حقوق بین‌الملل در خلیج فارس فعالیت می‌کند و وضعیت آماده باش دایمی خود برای حصول اطمینان از جریان تجارت دریایی حفظ خواهد کرد.

امیر سرلشگر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم رژه آخرین روز رزمایش ولایت 90 در جمع خبرنگاران تاکید کرد: تذکر می‌دهیم این ناو که برای ما تهدید محسوب می‌شود، دوباره بازنگردد و ما عادت نداریم حرف‌های خود را دوباره تکرار کنیم.

 وی همچنین درباره پیام رزمایش ولایت 90 برای دشمنان اظهار کرد: دشمن آنچه را که می‌توانست از این رزمایش دریافت کند، دریافت کرده است؛ چراکه ناو هواپیمابر آمریکایی در زمان آغاز رزمایش ولایت 90 از تنگه هرمز خارج شد و به خلیج عدن رفت. تاکید ما این است که به دنبال ترویج هیچ کار غیرمنطقی نیستیم، اما به این ناو هشدار می‌دهیم که بازنگردد.

 فرمانده کل ارتش با اشاره به حضور ایران در آب‌های آزاد مانند دریای مدیترانه و دریای سرخ خاطرنشان کرد: بعد از تجربیات سنگینی که به دست آمده است، رزمایش ولایت 90 نشان داد که نیروی دریایی ایران به سطحی رسیده است که می‌تواند توان خود را به نمایش بگذارد.

 فیلیپ جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز ادعا کرد که این هشدار ایران نشانگر" ضعف "و "انزوای بین‌المللی" این کشور است.

 وی مدعی شد: این تازه‌ترین دور از تهدیدهای ایران است و تایید می‌کند که تهران تحت فشاری فزاینده به دلیل قصور در پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش قرار دارد.

 کارنی ادعا کرد: ایران منزوی شده است و به دنبال انحراف توجهات از رفتار و مشکلات داخلی‌اش است.

 ناو آمریکایی " یو.اس.اس جان اسستنیس" و دیگر رزم‌ناو همراهش هفته قبل منطقه خلیج فارس را با گذر از تنگه هرمز ترک کردند.

 لیتل در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد: استقرار دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس همانند چند دهه قبل ادامه خواهد یافت.

 وی در این بیانیه افزود: این‌ها اقداماتی برنامه‌ریزی شده است که به طور معمول و مطابق با تعهد بلند مدت ما به امنیت و ثبات منطقه و در حمایت از عملیاتهایی که در حال انجام است انجام می‌گیرد.

 ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از مدت‌ها قبل در قرارگاهی در بحرین مستقر است.

 لیتل در پاسه به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا قصد دارد در پاسخ به تهدید ایران مبنی به بستن تنگه هرمز نیروهای امدادی نیروی دریایی را به منطقه خلیج فارس اعزام کند، گفت: هیچ‌کس در این دولت به دنبال رویارویی بر سر تنگه هرمز نیست.

 وی با ذکر اینکه بهتر است تنش‌ها کاهش داده شود، تاکید کرد که هیچ‌گونه اقدامی برای بستن این تنگه تحمل نخواهد شد اما از ارایه توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد.

 وی در پاسخ به سوالی درباره آزمایش موشکی ایران در جریان رزمایش خود گفت: ما از گزارشات درباره آزمایشات موشکی که ظاهرا مرتبط با نیروی دریایی ایران است که اواخر دسامبر آغاز شد، مطللع هستیم. آنها حق دارند که رزمایش برگزار کنند. آمریکا معتقد است که ایران باید انرژِی و منابع خود را وقف ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه خلیج فارس کند.

 ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ادعا کرد: ما این تهدیدهای ایران را گواه فزاینده‌ای از این موضوع می‌دانیم که فشار بین‌المللی در حال ضربه زدن به این کشور است و آنها به طرز فزاینده‌ای احساس مطرود شدن دارند.

 بنا بر این گزارش مشخص نیست که ناو آمریکایی چه زمانی قصد بازگشت به منطقه را دارد.

 این گزارش حاکی است که فرمانده کل ارتش ایران از ناو آمریکایی به طور خاص نام نبرد، اما ناو جان استنیس هفته گذشته آبهای خلیج فارس را ترک کرده بود.

 بنا بر این گزارش فرانسه و انگلیس نیز در منطقه رزم‌ناوهایی را مستقر کرده‌اند.

کد خبر 156060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز