همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر گفت، با وجود این‎که افزایش تهدید‌ها علیه ایران، احتمالا به جنگ نخواهد انجامید، این کشور آماده هرگونه برآورد اشتباه آمریکا است.

سید محمد مرندی روز جمعه (۱۶ دی، ۶ ژانویه) در گفت‌وگو با پرس تی‌وی اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل، همراه با دیگر کشورهای غربی مکررا مردم ایران را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند؛ در حالی که ایرانی‌ها هرگز دست به تهدید نزده‌اند.

این نظریه پرداز برجسته سیاسی افزود، با وجود این، احتمال اینکه آمریکا وارد یک تقابل نظامی با ایران شود کم است، چرا که حتی رهبران ارشد آمریکایی نیز تایید می‌کنند که عواقب (چنین اقدامی) برای این کشور و منافع آن بسیار پر ضرر خواهد بود.

واشنگتن و رژیم تل آویو با دستاویز قرار دادن این اتهام که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است بعد پنهانی نظامی داشته باشد، مکررا این کشور را با گزینه حمله نظامی تهدید کرده‌اند.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هفته گذشته گفت که ارتش این کشور آماده است تا در صورت لزوم به کشور ایران حمله کند.

وی تصریح کرد: ما در حال بررسی طیفی از گزینه‌ها هستیم. من اطمینان دارم، گزینه‌هایی که ما در حال توسعه و پیشبرد آن‌ها هستیم در حال رسیدن به مرحله‌ای هستند که در صورت لزوم قابل اجرا باشند.

اظهارات جنگ طلبانه دمپسی مدت کوتاهی بعد از سخنان خصمانه لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا بیان شد. پانتا گفته است که در مورد برنامه هسته‌­ای ایران، هیچ گزینه‌­ای از دستور کار خارج نشده است.

مقامات رژیم اسرائیل نیز اخیرا لفاظی­‌های جنگ طلبانه علیه ایران را افزایش داده­اند. ایهود باراک وزیر دفاع رژیم اسرائیل، ۲۱ نوامبر هشدار داد که زمان آن رسیده است که با ایران مقابله شود.

شیمون پرز رئیس رژیم اسرائیل نیز، ۶ نوامبر تهدید کرد که حمله علیه ایران بیشتر و بیشتر محتمل می­شود.

مرندی گفت: صرف تهدیدها خود غیرانسانی و غیرعقلانی هستند. به دلیل چنین رفتاری از سوی آمریکا، ایران خود را برای هرگونه پیش بینی و برآورد غلط و بالقوه آمریکا آماده کرده است.

وی با بیان اینکه ایرانی­‌ها قویا متعهد به حفظ صلح و ثبات در منطقه هستند، گفت: نگاهی به نقشه روشن می­‌سازد که ایران توانایی پاسخ به تهدیدها را در تمام منطقه و فراتر از مرزهای آن دارد.

این تحلیل­گر سیاسی در ادامه گفت: اگر برای ایرانی­‌ها و صادرات نفت این کشور امنیت نباشد، از دید مردم ایران، امنیتی هم برای دشمنان این کشور در منطقه برقرار نخواهد بود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آستانه سال جدید میلادی در اقدامی به منظور مجازات شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران رابطه تجاری دارند، طرح تحریم این بانک را امضا کرد.

هدف از این قانون جلوگیری از پرداخت بهای نفت ایران از سوی شرکت‌های پالایش کننده نفت است. اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی اقداماتی است که اعضای این اتحادیه را از وارد کردن نفت خام ایران منع می‌کند.

محمدرضا رحیمی، معاون رئیس جمهور ایران، در ماه دسامبر هشدار داد که در صورت تحریم نفت ایران، تهران اجازه نخواهد داد یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.

همچنین دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفته است نیروی دریایی در صورت نیاز می‌تواند به راحتی تنگه هرمز را ببندد.

مرندی گفت: آمریکا و هم پیمانان آن، تحت چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشند که نفت و گاز از خلیج فارس، شمال عراق و آسیای مرکزی بیرون برود.

وی تاکید کرد: دست کم گرفتن قدرت نظامی و عزم جمهوری اسلامی و همچنین واکنش مردمی در منطقه به یک اقدام تجاوزکارانه دیگر آمریکا در منطقه‌­ای بسیار بی ثبات، اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود.

کد خبر 156433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز