یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه بورس: با عرضه سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس طلسم عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 پس از 14 ماه شکست.

بورس

علی صحرایی معاون عملیات بازار بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام این خبر گفت: این شرکت هجدهمین شرکت اصل44 و نخستین شرکتی است که در سال 90 وارد بورس شد. علی صحرایی افزود: 5درصد از سهام حمل ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس معادل 17 میلیون و400 هزار سهم دیروز در بورس عرضه شد که هر سهم به قیمت 1218 ریال مورد معامله قرار گرفت.او با بیان اینکه سهمیه هر ایستگاه کارگزاری 25 هزار سهم بود اعلام کرد:‌ با عرضه این سهم 42 میلیارد و540 میلیون تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه شد و با حضور این شرکت تعداد شرکت‌های بورسی به 348 شرکت رسید. وی در پاسخ به این پرسش که چگونه با وجود کاهش شدید سود هر سهم این شرکت از 19 به 4تومان، این تعداد سهام به فروش رسید؟ پاسخ داد: این اتفاق ناشی از اعتماد مردم به دولت و عرضه‌های مربوط به شرکت‌های دولتی بود که نشان‌دهنده حساس‌بودن وظیفه سازمان خصوصی‌سازی است. بنابراین مردم با تکیه بر عرضه‌های پیشین شرکت‌های دولتی در بورس اقدام به خرید سهام این شرکت با وجود کاهش سود این شرکت کردند. به گفته صحرایی سازمان خصوصی‌سازی از فردا می‌تواند نسبت به عرضه 5 درصد از سهام دیگر این شرکت اقدام کند.

افزایش ارزش بازار

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار هم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شرکت بورس از ابتدای سال تاکنون سهام 5شرکت خصوصی را در بورس عرضه کرد که حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس ششمین شرکت و نخستین شرکت دولتی عرضه شده در بورس بود. قالیباف‌اصل خاطرنشان کرد: با عرضه 5درصد از سهام این شرکت 42 میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه شد. به گفته مدیرعامل شرکت بورس ارزش کل این معامله از لحاظ تعداد 17 میلیارد و450 میلیون سهم بود.

فعلاً عرضه‌ای نخواهیم داشت

همچنین معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با فارس گفت: تا یک ماه آینده برنامه‌ای برای عرضه 5 درصد سهام این شرکت مشمول اصل44 نخواهیم داشت.ابوالقاسم شمس در واکنش به این پرسش که آیا در روزهای آینده هم سهام این شرکت عرضه خواهد شد یا خیر و چه برنامه‌ای برای واگذاری بلوکی مدنظر است ؟ توضیح داد: این موضوع به وضعیت بازار سهام بستگی خواهد داشت اما فعلا و تا یک ماه آینده، 5 درصد سهام این شرکت عرضه نخواهد شد. او همچنین درباره دلیل کاهش پیش‌بینی سود هر سهم حمل‌ونقل خلیج‌فارس از 19 به 4 تومان اعلام کرد: طبق گفته مدیران این شرکت بخشی از این کاهش سودآوری ناشی از قیمت 350 تومانی هر لیتر گازوئیل برای کامیون‌های این شرکت است، اما با توجه به قیمت150 تومانی هر لیتر گازوئیل برای شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی، انتظار می‌رود با خصوصی‌شدن حمل‌ونقل خلیج‌فارس، هزینه‌های این شرکت هم کاهش یابد.

حاشیه‌های عرضه

یکی از حاشیه‌های اصلی عرضه سهام شرک حمل‌ونقل خلیج‌فارس مربوط به چانه‌زنی تقریبا طولانی مدت دو طرف مهم یعنی سازمان خصوصی‌سازی و بورسی‌ها بود، چرا که در برابر تعیین قیمت 180تومانی هر سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مسئولان بورس و کارگزار عرضه‌کننده آن خواهان عرضه 100تومانی هر سهم حمل‌ونقل خلیج‌فارس بودند تا از این طریق عرضه سهام این شرکت جذاب شده و هیچ توقعی هم در آینده نباشد اما سازمان خصوصی‌سازی حاضر به واگذاری سهام به قیمت هر سهم 100 تومان نشد تا اینکه در نهایت اقدام به فروش1219 ریالی هر سهم کرد.

به گزارش فارس حاشیه دیگر مربوط به رفتار غیرقابل پیش‌بینی برخی از سهامداران بود، به‌طوری که با اعلام کاهش پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت از 17 به 4 تومان در بعداز ظهر دیروز، بسیاری از کارگزاران و سرمایه‌گذاران حقوقی از خرید سهام حمل‌ونقل خلیج‌فارس منصرف و پیش‌بینی کردند سهام این شرکت موفق نخواهد بود.این رفتار و پیش‌بینی در حالی تا یک ساعت پایان معاملات و عدم‌استقبال در دقایق بعد از بازگشایی نماد معاملاتی ادامه داشت که بعد از عدم‌انجام معامله روی قیمت 150 تومانی هر سهم، با فروش حدود 13 میلیون سهم شرکت، کشف قیمت 121 تومانی آن انجام شد و در پی آن همه سهام قابل عرضه به فروش رسید.

بررسی‌ها هم نشان می‌دهد عمده سهام این شرکت از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی خریداری شده است. حاشیه دیگر هم به رفتار نوسان‌گیران در روزهای آینده تعلق دارد.این گروه با هدف کسب سود 4 تا 8 درصدی و با توجه به مبهم بودن رفتار سهامدار عمده آن یعنی شرکت بازرگانی دولتی در چگونگی حمایت سهام، آماده فروش سهام خریداری شده امروز در یکی دو روز آینده هستند اما معلوم نیست چه گروهی حاضر به جمع‌آوری سهام حمل‌ونقل خلیج‌فارس خواهد شد. خریداری سهام حمل‌ونقل خلیج‌فارس برای پیمانکارانی که با این شرکت کار می‌کنند ارزنده است، چرا که این گروه علاوه بر ارتباط کاری می‌توانند در آینده وارد ترکیب هیأت مدیره آن به شرط خرید سهام شوند. از طرفی دیگر با توجه به تخصصی بودن حمل‌ونقل خلیج‌فارس، برخی کارگزاران معتقدند سهام این شرکت به جز دریافت سود سالانه به درد مردم عادی نمی‌خورد. برخی از کارشناسان هم بر این باورند هر چند این شرکت در عملکرد شش ماهه کارنامه ناموفقی را به جای گذاشته اما در عملکرد 9 و 12 ماهه با شرایط بهتری روبه‌رو خواهد شد. حاشیه دیگر هم مربوط به این است که این شرکت هر چند از لحاظ سرمایه اسمی بزرگ‌تر از بیمه دانا (با سرمایه10.5میلیارد تومانی) است اما با در نظر گرفتن ارزش روز4.2میلیارد تومانی حمل‌ونقل خلیج‌فارس، این شرکت درمیان17 شرکت دولتی حاضر در بورس، به‌عنوان کوچک‌ترین شرکت مشمول اصل 44 از لحاظ ارزش روز بازار شناخته شد.

کد خبر 156574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز