گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: 13 پروژه ملی در شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شده که ساخت هواپیمای 150 نفره و مقابله با جنگ‌های سایبری از این پروژه‌هاست.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در این باره اعلام کرد: ماموریت ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره به چند دانشگاه‌ واگذار شده که با همکاری بخش خصوصی ساخت این هواپیماها 3 تا 5 سال آینده عملی می‌شود. به گفته محمد مهدی‌نژاد تقاضا برای مسافرت با هواپیما در کشور زیاد است و اکنون به اندازه مورد نیاز صندلی نداریم و از سویی نمی‌توانیم در این حوزه به سایر کشورها تکیه کنیم. وی با بیان اینکه تهدیدات سایبری از تهدیدات دشمن علیه ایران است، افزود: آمریکا در این حوزه ایران را هدف قرار داده و برای مقابله باید جامعه علمی بیش از این وارد این حوزه ‌شوند.

پذیرش ۵۰۰ دانشجوی پژوهش‌محور

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه در آینده نزدیک 90 درصد مقالات و پایان‌نامه‌های عملی، کاربردی می‌شوند، گفت: ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی افزایش یافته و اکنون 25 هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم که با محاسبه دانشجویان کارشناسی ارشد، تعداد آنان به 320 هزار دانشجو می‌رسد که مقالات خوبی را تولید کرده‌اند. مهدی‌نژاد اظهار کرد: ‌یکی از رویکردهای وزارت علوم در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، ایجاد دکتری پژوهش‌محور است و امسال برای نخستین بار 500 دانشجو از بهمن ماه تحت عنوان دکتری پژوهش‌محور وارد پژوهشگاه‌ها می‌شوند و از سال آینده در دانشگاه‌های کشور نیز فعالیت خواهند داشت. به گفته وی، دانشجویان دکتری پژوهش محور 8 واحد درسی را انتخاب می‌کنند و این واحدهای درسی را می‌گذرانند اما روی پژوهش‌های کلان باید فعالیت کنند، همچنین دوره پژوهش محور کارشناسی ارشد نیز از سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. مهدی‌نژاد افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی را موجب بالا رفتن تولیدات علمی دانست و افزود: در سال‌های آینده تولیدات علمی بیشتری را شاهد خواهیم بود و جزو 10 کشور اول دنیا در تولید علم خواهیم بود و این اعتراف تحلیلگران علمی جهان است.

نظارت بر هزینه کرد بودجه پژوهشی

دبیر شورای‌عالی عتف در پاسخ به پرسش همشهری در باره نحوه نظارت بر هزینه‌کرد نیم تا 3 درصد اعتبارات دستگاه‌ها که باید صرف فعالیت‌های پژوهشی شود، گفت: شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری در این باره آیین‌نامه‌ای را تصویب کرده و سیاست‌های کلی به دستگاه‌های دولتی ابلاغ می‌شود. مهدی‌نژاد افزود: همچنین با استقرار دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در این دستگاه‌ها، این اعتبارات طبق اولویت‌های تعیین شده هزینه می‌شوند؛ افزون بر آن نمایندگان دستگاه‌های دولتی در شورای‌عالی علوم ، تحقیقات و فناوری عضویت دارند و از عملکرد دستگاه خود گزارش ارائه می‌کنند.

رتبه جهانی ایران در پایگاه تولید علم

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به وضعیت تولید علم ایران در پایگاه ISIو اسکوپوس گفت: ایران در پایگاه استنادی ISIدر سال 2011 رتبه 20 را کسب کرد و ترکیه با افت تولید علمی رتبه 18 را به دست آورد. مهدی‌نژاد با اشاره به شتاب ایران در حوزه تولید علم در دنیا اظهار کرد: این شتاب در تولیدات علمی باید منجر به تولید ثروت و رفاه عمومی جامعه شود.

کد خبر 156734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز