سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: با عرضه نفت کوره در بورس کالا، شرکت ملی نفت بار دیگر عرضه‌های خود را در بورس ازسر گرفت.

بورس

به گزارش همشهری، پس از 8 بار ناکامی در عرضه نفت خام در بورس کالا دیروز شرکت ملی نفت با عرضه نفت کوره بار دیگر عرضه‌های خود را در بورس کالا از سر گرفت و به‌نظر می‌رسد این بار عزم جدی تری برای عرضه نفت در بورس کالا وجود دارد.به این ترتیب دیروز شرکت ملی نفت برای نخستین بار نفت در 4 ماه گذشته کوره را در بورس کالا عرضه کرد و اگرچه به‌دلیل به توافق نرسیدن خریدار و فروشنده معامله‌ای انجام نشد اما آخرین خبر‌ها حکایت از آن دارد که بورس کالای ایران و شرکت ملی نفت آرام‌آرام در حال به توافق رسیدن بر سر عرضه نفت هستند.

به گزارش روابط عمومی بورس کالا، شرکت ملی نفت ایران دیروز 35 هزار تن نفت کوره 380 سانتی استوک از محصولات پالایشگاه بندرعباس را در تالار صادراتی بورس کالا عرضه کرد که 2 برابر این میزان، تقاضا برای آن به ثبت رسید. با وجود تقاضای بالای خریداران برای این محموله، به‌دلیل به توافق نرسیدن طرفین بر سر قیمت، معامله‌ای انجام نشد.شرکت ملی نفت ایران برای این محموله تقاضای پریمیوم 12 دلاری کرده بود و با توجه به استقبال خریداران حاضر شد این مبلغ را تا 11 دلار کاهش دهد اما در مقابل حداکثر پریمیومی که خریداران حاضر به پرداخت آن شدند، 6 دلار بود که در نهایت توافقی برای خرید آن انجام نشد. با وجود انجام نشدن معامله، طبق توافق بورس کالا و شرکت ملی نفت ایران و تعامل خوبی که میان دو طرف برقرار شده است، عرضه نفت کوره در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت و با توجه به آگاهی فعالان بازار و حضور آنان در بورس کالا پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده معاملات نفت کوره در این بورس با استقبال بیشتر متقاضیان همراه باشد.کارشناسان بر این باورند که درصورت عرضه مداوم نفت کوره در بورس کالا، رقابت در این بازار تشدید شده و نتایج مثبت آن آشکار خواهد شد.

عرضه نفت خام

پس از عرضه نفت کوره در بورس کالا به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده، زمینه عرضه نفت خام نیز در بورس کالا فراهم شود. از ابتدای سال‌جاری تاکنون شرکت ملی نفت ،8 بار نفت خام را دربورس کالا عرضه کرده است اما به‌دلیل اختلاف بر سر قیمت، فقط یک محموله در بورس فروخته شد. این موضوع باعث شد تا مسئولان بورس کالا و شرکت ملی نفت طی چند دور مذاکره برای عرضه نفت خام تصمیم بگیرند که تاکنون نتیجه‌ای به دست نیامده است اما ظرف روز‌های گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران و شرکت ملی نفت از انجام توافق‌هایی برای عرضه نفت خام خبر دادند.

نفت از سال آینده در بورس کالا عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: از سال آینده با در نظر گرفتن قوانین لازم در بودجه، نفت خام به‌طور پیوسته در بورس عرضه می‌شود. احمد قلعه بانی در گفت‌وگو با شانا با بیان اینکه در بودجه سال آینده موضوع فروش نفت خام در بورس لحاظ خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم امسال نیز در مرحله دیگری نفت خام را در بورس عرضه کنیم. معاون وزیر نفت بررسی مسائل مربوط به فروش نفت خام در بورس کالا شامل پیش‌بینی محل تأمین هزینه‌های فروش را از پیش‌بینی‌های بودجه سال آینده اعلام و تصریح کرد: برای نخستین‌بار موضوع فروش نفت خام در بورس کالا در بودجه صنعت نفت دیده شده است. حسین پناهیان، مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این زمینه گفته بود: در حال مذاکره با شرکت ملی نفت برای فروش نفت هستیم و در نخستین گام برای عرضه نفت کوره در بورس به توافق رسیده‌ایم.

تأسیس بورس نفت و رونق در فروش فراورده‌های نفتی در این بورس، از اهداف دولت بود که با تأکید محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، بر توسعه بورس کالایی به‌ویژه در حوزه انرژی، نخستین محموله نفت خام سنگین ایران تیر‌ماه امسال در تالار بین‌المللی کیش عرضه شد. با وجود چند مرحله عرضه نفت خام در بورس کالا، تاکنون تنها یک محموله آن به فروش رسیده و بحث اصلی برای عرضه نفت در بورس کالا، قیمت است. معاون وزیر نفت پیش‌تر درباره قیمت عرضه نفت خام در بورس گفته بود: براساس قانون بودجه نفت را با قیمت صادراتی مشخص شده در قانون به فروش می‌رسانیم و به هیچ عنوان تخفیف یا ارزان فروشی در فروش نفت خام عرضه شده در بورس وجود ندارد. قلعه‌بانی گفته بود: خریداران نفت خام در کشور با توانایی مدیریتی و بازاریابی مناسب می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم‌هایی در آینده به‌صورت قوی در بورس حضور داشته باشند.

کد خبر 156854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز