سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دیپلمات چینی جنگ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران را برای اقتصاد جهان فاجعه بار دانسته و بر لزوم خویشتن داری تمام طرف‌ها تاکید کرده است.

چین

به گزارش پرس تی وی، چن زیائودونگ روز سه شنبه (۲۰ دی، ۱۰ ژانویه) هشدار داد: همه می‌دانند که ۴۰ درصد محموله نفت جهان هر روز از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ به همین جهت به محض این که جنگ در منطقه آغاز شود، نه تنها کشورهای درگیر مورد حمله قرار می‌گیرند بلکه جنگ باعث وخامت فاجعه بار و بحران عمیق در اقتصاد جهانی می‌شود.

اشاره مدیر کل بخش امور آسیای غربی و آفریقای شمالی وزارت امور حارجه چین به تهدید ایران مبنی بر جلوگیری از عبور محموله‌های نفت از آبراهه هرمز در صورت حمله به این کشور بود.

چین تصریح کرد: ما از تمام کشورهای مربوطه می‌خواهیم که آرام و خویشتندار باشند و از اقداماتی که وضعیت را دشوارتر می‌کند، اجتناب کرده و تلاش‌های مشترکی برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام دهند.

گیل تیودور سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت: ایران تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را در نیروگاه فوردو آغاز کرده است.

وی افزود تمام مواد هسته‌ای در این نیروگاه تحت نظارت و محدودیت‌های آژانس هستند.

به دنبال اظهارات تیودور، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی که به ایران اشاره داشت، ادعا کرد غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم در نیروگاه فوردو ادامه نقض تعهدات هسته‌ای آن‌ها است.

در همین حال، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به اتهامات مطرح شده، تاکید کرد تمام فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شامل فعالیت‌های مرکز فوردو تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی گفت، فعالیت این مرکز بیش از دو سال پیش اعلام شد و از آن زمان آژانس به صورت مستمر به نظارت خود بر تمام فعالیت‌ها ادامه می‌دهد.

آمریکا و هم پیمانان آن ‌ایران را متهم به دنبال کردن یک برنامه نظامی هسته‌ای می‌کنند و این اتهام را دستاویزی برای متقاعد کردن شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال چهار دور تحریم ‌علیه جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.

تهران می‌گوید، به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و نیز یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای برخوردار است.

کد خبر 156884
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز