همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح آخرین وضعیت تأیید سرفصل‌های جدید علوم انسانی، گفت: شیوه ‌نامه بازنگری سرفصل‌ها و محتوای متون درسی تا یک ماه آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش مهر، سعید قدیمی در جمع خبرنگاران به مهمترین تکالیف آموزش عالی و وزارت علوم در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: فصل دوم برنامه پنجم توسعه به علم و فناوری اشاره دارد و با این جمله شروع می شود که " به منظور تحقق تحول بنیادی در آموزش عالی به ویژه رشته های علوم انسانی، وزارتخانه های علوم و بهداشت مکلف به انجام بازنگری متون، محتوا و برنامه های آموزشی درسی و دانشگاهی هستند." این امر نخستین تکلیف قانونگذار برای آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه است.

دبیر شورای عالی برنامه ‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در ادامه سخنان خود به تعداد سرفصلهایی اشاره کرد که در طول زمان باقیمانده از اجرای برنامه پنجم توسعه باید توسط آموزش عالی بازنگری شوند.

بازنگری سالانه 4 هزار برنامه درسی

وی در این باره اظهار داشت: تعداد برنامه های درسی بیش از 20 هزار برنامه است. مجموعه معاونت آموزش و دانشگاههای ارائه دهنده برنامه های درسی به طور متوسط سالانه در طول زمان باقیمانده از برنامه پنجم توسعه باید نزدیک به 4 هزار برنامه را بازنگری کنند و دولت و مجلس هم باید شرایط لازم اعم از پشتیبانیهای قانونی و مالی را فراهم کند تا این تکلیف محقق شود.

این مقام مسئول وزارت علوم در ادامه به دومین تکلیف آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: تدوین و ارتقا شاخصهای کیفی، دومین تکلیف آموزش عالی است که ابتدا باید شاخصها را مشخص کرد و بعد وضع موجود را ارتقا داد که در مطلع ورود به این فصل، قانونگذار عمدتاً اولویت را به علوم انسانی داده است.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی آموزش عالی، سومین فصل این برنامه را نهادینه کردن تجارت علمی و عملی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از ماده‌های این قانون افزایش ظرفیت لازم برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی است.

به گفته مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی آموزش عالی وزارت علوم، شیوه ‌نامه بازنگری سرفصلها و محتوای متون درسی تا یک ماه آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

درخواست وزارت علوم از دانشگاههای دارای هیئت ممیزه

قدیمی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در 7 اردیبهشت ماه امسال از دانشگاه‌هایی که هیئت ممیزه دارند خواسته شد اقدامات 12 سال گذشته خود در زمینه بازنگری محتوای متون درسی را در اختیار وزارت علوم قرار دهند، گفت: طبق ابلاغیه وزیر وقت علوم، از سال 79 دانشگاههایی که دارای هیئت ممیزه بودند می ‌توانستند به صورت مستقل فصول درسی تهیه کنند. این در حالیست که پیش از این، تمام سرفصل‌ها به صورت متمرکز در وزارت علوم شکل می‌گرفت.


به گفته دبیر شورای عالی برنامه‌ ریزی آموزش عالی وزارت علوم، دانشگاه‌های بزرگ از جمله اصفهان، تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف برنامه‌ های درسی بازنگری شده طی 12 سال گذشته خود به وزارت علوم ارائه دادند و سایر دانشگاهها به مرور در حال ارسال برنامه‌های بازنگری شده خود هستند. همچنین شورای برنامه‌ ریزی برنامه‌های مصوب خود را ارائه داده است.

قدیمی از دانشگاههای هنر اصفهان، شهید بهشتی، علامه، تهران، اصفهان، علم و صنعت، کاشان و انتشارات سمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم یاد کرد که برنامه‌های اولیه خود را ارائه داده‌اند.


قدیمی با بیان اینکه در حوزه هنر بازنگری 150 سرفصل به 6 دانشگاه تخصصی هنر واگذار شد، از قول پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای ارائه سرفصلهای بازنگری شده یاد کرد و افزود: تاکنون 12 منبع از سوی این پژوهشگاه در اختیار وزارت علوم قرار گرفته و قول داده که سایر سرفصلها را به زودی و تا انتهای سال جاری ارائه دهد.

آخرین وضعیت تایید منابع بازنگری شده علوم انسانی

مدیرکل پشتیبانی آموزش عالی از آخرین وضعیت تایید نهایی منابع بازنگری شده ای خبر داد که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بازنگری شد.

وی در این باره، اظهار داشت: کمیته علوم اجتماعی نظر مثبت خود را درباره منابع بازنگری شده اعلام کرده و تغییرات در دستور کار شورای عالی برنامه ریزی قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه منتظر نظر سایر کمیته‌ها هستیم.

این مقام مسئول در ادامه به برنامه های توسعه حوزه انرژی اشاره کرد و از نهایی شدن این برنامه ها با در دستور کار قرار گرفتن 60 سرفصل خبر داد.

قدیمی ادامه داد: 14 رشته در حوزه انرژی به علت به روز و پاسخگو نبودن حذف و 20 رشته دیگر بازنگری و ساماندهی می شوند، از سوی دیگر 28 رشته جدید در این حوزه ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، در حوزه جغرافیا 10 برنامه مقطع کارشناسی ،14 برنامه مقطع کارشناسی ارشد و 5 برنامه مقطع دکتری بازنگری شد.

 

 

کد خبر 156907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز