همشهری آنلاین: قائم مقام وزیرآموزش و پرورش در سند تحول بنیادین با تشریح شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان در سند تحولی،از رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و ایجاد نظام ارزیابی معلمان با شاخص‌های حرفه‌ای،اخلاقی و اعتقادی و انفلابی خبرداد.

مدرسه

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، در گفت‌وگو با ایسنا،گفت: در هدف کلان هشتم سند تحولی، افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه ومعلمان در رشد و تعالی کشور مطرح و راهکارهایی نیز عنوان شده است و تقویت شایستگی های حرفه‌ای و اعتقادی معلمان و مدیران با فراهم آوردن سازوکارهای آن مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: بازمهندسی سیاست‌ها و بازتنظیم اصول حاکم بر تربیت معلم با تاکید برکارورزی و انطباق شایستگی معلمان در سطح ملی و جهانی و طراحی سیاستهای مناسب برای ارتقا شیوه‌های جذب و تربیت و نگهداشت معلمان از دیگر اهداف پیش بینی شده در این سند است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ایجاد نظام ارزیابی معلمان با شاخص‌های حرفه‌ای ،اخلاقی و اعتقادی،انقلابی و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند راهبردی از نکاتی است که مورد تاکید واقع شده است.

وی از استقرار نظام ملی تربیت معلم خبرداد و گفت: بر اساس برنامه‌ها و اهداف راهبردی این سند، طراحی و ارتباط نظام تربیت حرفه‌ای معلم از مهمترین بخش‌های این سند است و باید معلمان رتبه‌بندی حرفه‌ای شوند.

محمدیان ارتقا منزلت اجتماعی معلمان و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش معلمان را از جمله راهکار هدف کلان دهم سند تحولی عنوان کرد و افزود: استقرار سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقا مرتبه در نظام رتبه‌بندی علمی معلمان از اهداف و راهبردهای سند تحول است.


اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان نیازمند اصلاح قوانین استخدامی و مالی است

قائم مقام وزیرآموزش و پرورش در تحول بنیادین تصریح کرد: لازمه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، اصلاح قوانین و مقررات استخدامی، مالی و اداری است تا متناسب با حرفه‌های تخصصی این نظام اجرا شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: با حرفه‌ای شدن نیروی انسانی می توان از معلمان مقاطع بالاتر از جمله مقطع دکتری در همه دوره‌های تحصیلی استفاده کرد چراکه دریافت و پرداخت‌ها به معلمان بر اساس نظام رتبه‌بندی صورت می‌گیرد و اختصاص معلمان بر اساس مدارک تحصیلی برای تدریس در دوره‌های مختلف اصلاح می شود.

وی با تاکید براینکه اجرای تمامی بندهای سند تحولی نیازمند اصلاح قوانین توسط مجامع و دستگاه‌های قانونگذار و ذیربط است.

محمدیان خاطرنشان کرد: فراهم آوردن زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای به شکل فردی و گروهی میان معلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلی و ملی و ایجاد فرصت‌های بازآموزی مستمر علمی و تحقیقاتی و مطالعاتی و برگزاری جشنواره‌های الگوی تدریس برتر و اختصاص اعتبارات خاص برای فعالیت‌های پژوهشی معلمان و همچنین برنامه‌ریزی برای کارآموزی و کارورزی دانشجوـ معلم در کنار تربیت معلم و بررسی نظریات جدید تعلیم وتربیت از موارد دیگری است که در راهکارهای یازدهم سند آمده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، بهینه‌سازی نظام پرداخت‌ها، مبتنی بر شایستگی‌ها و بر اساس رویکرد رقابتی، فرآهم آوردن تسهیلات و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به این دوره تحصیلی، ایجاد سازوکارهای قانونی برای افزایش انگیزه معلمان و مربیان با ساماندهی مناسب خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی آنها را نیز از دیگر بخش‌های این سند عنوان کرد.

 


 

کد خبر 156942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز