دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

کتاب «محمد(ص) مرد خدا» مطالعه ای کوتاه درباره پیامبر اسلام(ص) است. البته این کتاب، تحلیل تاریخی نیست، بلکه ارائه طرح کلی از حضور و وظایف پیامبرانه حضرت محمد(ص) است.

در این کتاب دکترسیدحسین نصر سعی نموده که وظایف و عملکرد پیامبر را با توجه به معنویت و سنت ازلی مورد بازگویی قرار دهد. کتاب «محمد مرد خدا» کتابی کم حجم است اما این کتاب برای بسیاری از غربیان که درباره پیامبر با آثار متعددی آشنا شده اند قدری متفاوت است. این کتاب از سوی فردی شیعه و مسلط به فرهنگ، تمدن، حکمت و فلسفه اسلامی است که با نگاهی معنوی آن را به رشته تحریر درآورده است.

دکتر نصر در مقدمه کتاب تاکید می کند که مطالعات تاریخی فراوانی درباره زندگی پیامبر عظیم الشأن(ص) به زبان های مختلف اروپایی وجود دارد که یا توسط دانشمندان اروپایی به رشته تحریر درآمده و یا علمای اسلامی آنها را از زبان اسلامی به زبان های اروپایی به خصوص انگلیسی نوشته اند.

همچنین آثار بسیاری وجود دارد که در آنها پیامبر اکرم(ص) را یک سیاستمدار، فرمانده نظامی و رهبر سیاسی معرفی کرده است. علاوه بر این، برخی از زندگی نامه هایی که درباره خلوص معنوی و حالات درونی متناسب با وقایع روزمره پیامبر روی داده بسیار کمیاب اند. علی رغم وجود این آثار همچنان به یک زندگی نامه مبتنی بر ابعاد معنوی و شخصیت وجودی و عناصر تاریخی درباره مردی که تاریخ بشر را متحول کرد احساس نیاز می شود.

این کتاب، مطالعه ای اندک در این راستاست و امید است که گوشه ای از نیاز به یک زندگی نامه مختصر با در نظر گرفتن ارزش های معنوی و حقایق تاریخی را برطرف نماید. همچنین حفظ دیدگاه سنتی اسلامی و تشریح عناصر اصلی تاثیر گذار در زندگی پیامبر که توسط ذهنیت مدرنیسم به تردید افتاده است، از دیگراهداف این کتاب است. این زندگی نامه در درجه اول به خوانندگان مسلمان جوانی که به منابع سنتی دسترسی ندارند و در درجه دوم به عنوان یک نیاز برای کسانی که قصد بیان زندگی پیامبر اکرم(ص) را بر اساس منابع سنتی دارند توصیه می شود.

دکتر نصر، حضرت محمد(ص) راکه پیام آور اسلام صلح و دوستی است، کامل ترین انسان و در واقع اشرف المخلوقات خداوند توصیف می کند و می نویسد: خداوند همه فضایل و کمالاتی را که مقام بشری قابلیت وصول بدان را دارد به پیامبر اسلام(ص) ارزانی داشته است.

بنا به تعبیر قرآن مجید او مقام پیامبری را خود کسب نکرده بلکه خداوند او را به این مقام برگزیده است. علاوه بر این، همه فضایل در وجود او فعلیت یافته است. از همین رو مسلمین او را نمونه کامل عیاری برای زندگی بشر می دانند که باید از آن تقلید و به آن تاسی کرد. او انسانی کامل است و قرآن مجید خود از او به عنوان نمونه ای یاد کرده است که باید سرمشق قرار گیرد.

کد خبر 1576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز