همشهری آنلاین: ویتنام پنچشنبه 19 ژانویه اولین مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزای پرندگان پس از تقریبا دو سال را در حالی تایید کرد که روز قبل از آن کشور همسایه کامبوج اولین مرگ ناشی از این بیماری در سال جدید میلادی را گزارش کرد و موارد جدید ابتلا به ویروس H5N1 در آسیا و خاورمیانه اعلام شدند.

birds

به نظر می‌رسد هر دو مورد مرگ و میر گزارش شده به تماس با ماکیان مربوط بوده‌اند، و انتقال انسان به انسان کشف نشده است. سایر موارد ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان اخیرا در اندونزی، مصر و چین گزارش شده‌اند. معمولا آنفلوآنزای پرندگان به طور معمول در ماه‌های زمستان در میان دسته‌های ماکیان شایع می‌شود و اغلب به موارد تک‌گیر انسانی نیز می‌انجامد.

دانگ تی تاناه از اداره بهداشت ایالت جنوبی جیانگ کین ویتنام اعلام کرد نتایج آزمایش تایید کننده ابتلای یک ‌مرد ویتنامی 18 ساله‌ که روز دوشنبه پس از بستری شدن در یک روز قبل از آن درگذشته بود، به آنفلوآنزای پرندگان بوده است.

این مقام گفت این مرد که در یک مزرعه پرورش اردک در شهر مجاور کان تو کار می‌کرد، دچار تب بالا و مشکلات تنفسی شده بود. خانه او ضدعفونی شده است و افرادی که در تماس با او بوده‌اند تحت نظر قرار گرفته‌اند.

در کامبوج یک پسر دوساله روز چهارشنبه پس از بروز علائم بیماری در 3 ژانویه درگذشت. به گزارش سازمان جهانی بهداشت ظاهرا او در تماس با طیور بیمار در دهکده‌اش بوده است. آخرین مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزای پرندگان در کامبوج در ماه اوت گذشته گزارش شده بود.

ویروس H5N1، عامل آنفلوآنزای پرندگان، به ندرت به انسان‌ها سرایت می‌کند و معمولا تنها افرادی که در تماس مستقیم با پرندگان بیمار قرار می‌گیرند، به آن مبتلا می‌شوند، اما کارشناسان نگرانند که این ویروس به شکلی جدید جهش پیدا کند که به راحتی بتواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در سطح جهان از سال 2003 تا به حال 341 مورد مرگ در 578 مورد ثابت‌شده آنفلوآنزای پرندگان در میان انسان‌ها رخ داده است. حدود 60 درصد این مرگ‌ها به ویتنام مربوط می‌شود.

کد خبر 157750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز