همشهری‌آنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های لوریس‌ چکناوریان، آهنگساز نامی و رهبر ارکستر به همراه رونمایی از مجموعه آثار موسیقایی او عصر جمعه، 30 دی در گالری شیرین وبا حضور جمعی از بزرگان موسیقی و فرهنگ برگزار شد.

نقاشی-چکناوریان

به گزارش همشهری‌آنلاین در این مراسم که اجرای آن به عهده سید عباس سجادی شاعر و ترانه‌سرا بود،ابتدا استاد همایون خرم به جایگاه دعوت شد و

از همقرانی و همزبانی هنرها با یکدیگر گفت و افزود:آقای چکناوریان به رغم آگاهی های زیادشان از موسیقی و فرم های موسیقی غرب،ملودی های زیبایی خلق کردند که از روح شرقی شان خبر می دهد و نقاسی های ایشان هم از این ماجرا جدا نیست.

احمد مسجدجامعی ـ عضو شورای شهر  تهران ـ نیز درباره‌ی آثار لوریس چکناواریان گفت: چکناواریان شخصیت متفاوتی دارد. او نمونه‌ی یک انسان کاملا ایرانی است و این فضا را در گفتار و رفتارش می‌توان حس کرد. او کارهای مهم و بزرگی را انجام داده و رهبری کرده که کسوف آقای شریفیان که طرحی بزرگ بود را خود من در جریانش هستم که با چه شوق و دقت و وسواس کارها را پیگیری می‌کند.

او بیان کرد: چکناوریان در عین حال، یک چهره‌ی جهانی است. قدرت او فقط در داشتن نگاه متفاوت نیست، بلکه این هنرمند بزرگ، نحوه‌ی بیان متفاوتی نیز دارد.

به گزارش ایسنا، سیدعلیرضا میرعلی‌نقی ـ منتقد موسیقی ـ هم در این مراسم، لوریس چکناوریان را شخصیت رمانتیک عصر حاضر نامید و گفت: من برای نخستین‌بار با هنر نقاشی چکناوریان آشنا شدم و آنچه را که از موسیقی او در ذهن دارم، با نقاشی‌هایش منطبق می‌کنم. وقتی به آثار چکناوریان فکر می‌کنم به این رمانتیک موسیقی افتخار می‌کنم، رمانتیک‌ها برای هر دوره‌ای از زمان لازم هستند و باید در میان ما باشند.

سیدعبدالحسین مختاباد  ـ خواننده و‌آهنگساز ـ نیز از جمله هنرمندانی بود که در نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چکناویان حضور داشت و در سخنانی اظهار کرد: این آثار، نشان می‌دهند که نقاشی و موسیقی، سال‌ها با یکدیگر قرین یکدیگر بوده‌اند و هستند. چکناوریان نت‌ها را به‌شکل نقاشی درآورده است. این هنرمند، افتخار ماست.

سپس هوشنگ کامکار ـ آهنگ‌ساز ـ با بیان این‌که صحبت کردن درباره‌ی چکناوریان زمان زیادی می‌خواهد، توضیح داد: روزهای اولی که موسیقی را آغاز کردم و مجله‌ها را می‌خواندم، ابتدا با نام چکناوریان آشنا شدم. همیشه در رؤیاهایم بود که این موسیقی‌دان را از نزدیک ببینم. امروز نه‌تنها او را در تهران ملاقات کردم، بلکه آثار نقاشی‌اش را هم دیدم.

او با اشاره به این موضوع که یکی از بانک‌ها از این برنامه‌ی فرهنگی حمایت کرده است، گفت: این اتفاق نیکویی است که بنگاه‌های اقتصادی از هنر پشتیبانی می‌کنند.

کامکار همچنین اضافه کرد:‌ امیدوارم چکناوریان همیشه میان ما باشد و آثارش برای موسیقی ایران جاودانه بماند.

در پایان این مراسم، لوریس چکناوریان نیز در سخنانی گفت: همه تعجب می‌کنند که چرا من نقاشی کرده‌ام. بچه که بودم خیلی زیاد حرف می‌زدم، به من می‌گفتند باید کاری انجام دهم که در آن، کمتر حرف بزنم. موسیقی نیز از جمله‌ی آن کارها بود. وقتی به موسیقی رو آوردم، متوجه شدم موسیقی چندان بدون حرف نیست. بنابراین به نقاشی رو آوردم. از بچگی عاشق نقاشی بودم. تمام نمایشگاه‌ها را می‌رفتم، عکس آثار را به خانه می‌آوردم و در خانه از آن‌ها الهام می‌گرفتم.

چکناوریان-نقاشی

او ادامه داد: رنگ‌آمیزی ارکستراسیون برای کشیدن نقاشی به من الهام می‌داد. من سبک خاصی را دنبال نمی‌کنم و نمی‌توانم بگویم این، سبکی ویژه‌ی من است. موسیقی در ذهن من بود و همان موسیقی را روی بوم نهادم.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: افتخار می‌کنم که ایرانی هستم و چنین سرنوشتی دارم. سرنوشت من این بود که در سرزمین ایران زندگی کنم و بازگشتم به این سرزمین، یک الهام فرهنگی به من داد. خوشحالم که با مردم این کشور آشنا شدم، چراکه هر کجای دنیا می‌روم، دلم برای کشورم تنگ می‌شود.

چکناوریان در پایان سخنانش از ساخت پوئم سمفونی «کوروش کبیر» خبر داد و افزود: امیدوارم بتوانم این اثر را در ایران اجرا کنم.

در پایان این مراسم، از مجموعه‌ای شامل 50 سال موسیقی چکناوریان رونمایی شد.

سامان احتشامی (‌پیانیست)، ارسلان کامکار(مایستر ارکستر سمفونیک تهران)، رضا مهدوی (مدیر مرکز موسیقی حوزه‌ی هنری)، رضا تاجبخش (پیانیست)، امید نیک‌بین و علی بختیار از جمله هنرمندانی بودند که در نمایشگاه نقاشی‌های لوریس چکناوریان حضور داشتند.

نمایشگاه نقاشی‌های چکناوریان حدود 30 اثر رنگ روغن روی دیوار رفته است که همه به‌گونه‌ای از موسیقی روایت می‌کنند. در این نمایشگاه، نت‌های چکناوریان با رنگ‌های گرم و گاهی به‌شکل صلیب روی بوم رفته‌اند.

چکناوریان در گفت و گویی کوتاه با همشهری آنلاین گفت که این نقاشی ها را سال گذشته که در آمریکا بود کشیده است.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه تا چهارشنبه (پنجم بهمن‌ماه) از ساعت 11 تا 20 می‌توانند به گالری «شیرین» واقع در ولنجک، کوچه‌ی 18، پلاک 9 مراجعه کنند. گالری «شیرین» دوم و چهارم بهمن‌ماه تعطیل خواهد بود.

کد خبر 157776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز