چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس حقوق بشر سازمان ملل ناکامی آمریکا در برچیدن زندان گوانتانامو را نقض بارز قوانین بین الملل خوانده است.

زندان گوانتانامو

به گزارش پرس تی وی، ناوی پیلای، کمیسیونر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر گفت: ده سال از زمانی که دولت آمریکا زندان گوانتانامو را افتتاح کرده است، گذشته و همچنین سه سال از ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹، زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دستور داد این بازداشتگاه ظرف ۱۲ ماه تعطیل شود می‌گذرد. اما هنوز این زندان وجود دارد و افراد به صورت خودسرانه و نامحدود که در تضاد کامل با قوانین بین المللی است، در این زندان محبوس هستند.

پیلای همچنین رسیدگی کامل به موارد اتهام نقض حقوق بشر، شامل شکنجه زندانیان از زمان آغاز به کار این بازداشتگاه را خواستار شد.

وی تصریح کرد: هرگونه تلاش باید انجام شود تا افرادی که مسئول ایجاد، تایید و اعمال بازجویی‌های خشونت آمیز که بر اساس قوانین بین المللی هم تراز با شکنجه است، در مقام پاسخگویی حاضر شوند.

کمیسیونر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر همچنین از قانون مجوز دفاع ملی آمریکا مصوب سال ۲۰۱۱ انتقاد کرد. این قانون به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد که مظنونین تروریستی را از جمله شهروندان آمریکا، بدون محاکمه تا زمانی که جنگ به اصطلاح علیه تروریسم ادامه دارد، بازداشت کند.

پیلای افزود: این قانون با بعضی از اصول اصلی عدالت و حقوق بشر، به ویژه حق محاکمه عادلانه و حق دستگیر نشدن خودسرانه، در تناقض است.

بر پایه این گزارش، بازداشتگاه گوانتانامو ۱۱ ژانویه ۲۰۰۲ بعد از حمله آمریکا به افغانستان در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش در یکی از پایگاه‌های دریایی امریکا در کوبا بر پا شد.

آمریکا به استفاده از روش‌های شکنجه، شامل القای حس غرق شدگی برای اعتراف گیری از مظنونین زندانی در این بازداشت گاه متهم شده است. در حال حاضر، ۱۷۱ مظنون در این زندان به سر می‌برند.

 

کد خبر 158343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز