همشهری آنلاین: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: روسیه حاضر نیست پیش نویس پیشنهادی مراکش برای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص مساله سوریه را بپذیرد اما به جستجوی راه های برون رفت از این بحران ادامه خواهد داد

به گزارش خبرگزاری نووسیت، ویتالی چورکین نماینده دایم روسیه در سازمان ملل روز جمعه پس از پایان نشست در بسته شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن تدابیر برای قطع خشونت در سوریه مورد بحث قرار گرفت، گفت: "پیش نویس قطعنامه پیشنهادی نمی‌تواند اساسی برای برون رفت از وضع فعلی باشد اما ما آماده ادامه کار هستیم".

ایسنا نیز در گزارشی به نقل از سایت شبکه الجزیره اعلام کرد، شورای امنیت نشستی را برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه عربی- غربی در خصوص تحولات سوریه برگزار کرد.

این قطعنامه که از حمایت شدید فرانسه و انگلیس برخوردار است توسط نماینده مراکش به عنوان عضو عرب شورای امنیت تقدیم این شورا شد.

در این قطعنامه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خواسته شده تا اختیارات خود را به معاونش واگذار کند، دولت وحدت ملی تشکیل شود و زمینه برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه فراهم گردد.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو به هیچ وجه قطعنامه‌ای را که خواهان کناره‌گیری بشار اسد از قدرت باشد، نمی‌پذیرد.

وی در سخنانی عنوان داشت: هر قطعنامه‌ای در خصوص سوریه باید بدون پیش‌شرط باشد و نظرات همه کشورهای عضو از جمله روسیه را نیز در بر داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد شدید از برخی بندهای مندرج در این پیش‌نویس گفت که پیش‌نویس مذکور بسیاری از مسائل موجود در سوریه از جمله اقدامات خرابکارانه توسط گروه‌های مسلح را نادیده گرفته است.

وی در ادامه عنوان داشت: روسیه به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا قطعنامه‌ای که اجازه دهد دخالت نظامی در سوریه صورت گیرد، تصویب شود و این که تحریم‌های غربی و عربی علیه سوریه تاثیرگذار است را قبول ندارد.

در همین حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت نیز اعلام کرد که برخی از بندهای قطعنامه مذکور قابل قبول نیست اما روسیه آمادگی دارد که در بررسی این قطعنامه مشارکت کند.

از سوی دیگر محمد احمد مصطفی الدابی، رئیس ناظران اتحادیه عرب با تاکید بر اینکه خشونت‌ها در چند روز اخیر در سوریه بسیار بالا گرفته، خواهان توقف فوری این خشونت‌ها شد.

الدابی در بیانیه‌ای که از سوی اتاق عملیات ناظران اتحادیه عرب منتشر شد، مدعی شد که خشونت‌ها در سوریه به شکل بی‌سابقه‌ای از 24 تا 27 ژانویه بالا گرفته و این خشونت‌ها بیشتر در حمص، حماة و ادلب بوده است.

وی در این بیانیه هشدار داده که وضعیت کنونی سوریه امکان ادامه ماموریت‌ ناظران اتحادیه عرب در سوریه را با مشکل مواجه کرده و در چنین شرایطی نمی‌توان تصمیمات کمیته وزارتی اتحادیه عرب را اجرا کرد.

در همین حال جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: ناظران اتحادیه عرب که از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و تعداد آنها 50 ناظر بوده از سوریه خارج شدند و اتحادیه عرب به زودی جانشینانی برای آنها اعزام خواهد کرد.

از سوی دیگر، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با درخواست از دولت سوریه برای گوش دادن به خواسته‌های ملت این کشور گفت: جامعه جهانی باید در قبال سوریه موضعی یکپارچه در پیش بگیرد و ما امیدواریم که شورای امنیت در این خصوص از خود تحرک نشان دهد.

در همین حال، احمد رمضان، از اعضای شورایی موسوم به "شورای ملی سوریه" اعلام کرد، مقامات عربستانی به وی گفته‌اند که ریاض قصد دارد این شورا را به رسمیت بشناسد.

وی تاکید کرد، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان که در قاهره با وی دیدار کرده، گفته که عربستان قصد دارد آنها را به عنوان نماینده مشروع سوریه به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه عربی-غربی در خصوص تحولات سوریه اعلام کرد: هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده تا شورای امنیت موضعی آشکار در خصوص تحولات سوریه اتخاذ کند و ما خواهان آن هستیم تا قطعنامه‌ای صادر شود که خشونت‌ها را محکوم کند.

وی همچنین اعلام کرد که اتحادیه عرب به زودی شورای امنیت را از تحولات اخیر سوریه و نیز تصمیمات خود در این خصوص مطلع خواهد کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از پیش‌نویس قطعنامه عربی-غربی سوریه حمایت می‌کند و آن را ابزار مهمی برای توقف خشونت‌ها در سوریه می‌داند.

در این بیانیه آمده است: پاریس معتقد است که پیشنهادهای اتحادیه عرب به جامعه جهانی این امکان را می‌دهد تا تصمیمات خوبی برای پایان دادن به وضعیت کنونی در سوریه اتخاذ کند و مرحله جدیدی در این کشور آغاز شود.

از سوی دیگر، شیخ عمر بکلی، مبلغ اسلامی و رهبر جماعت "الغرباء" اعلام کرد که القاعده و دیگر گروه‌های سلفی آمادگی کامل دارند تا عملیات انتحاری علیه دولت سوریه انجام دهند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف اعلام کرد که گروه‌های مسلح سلفی از جمله القاعده و جماعت الغرباء کاملا آماده هستند تا به گروه‌های مسلح در سوریه برای حمله به نظام کمک کنند و در این راستا اقدام به انجام عملیات‌های انتحاری علیه نظامیان و دولت سوریه کنند.

کد خبر 158557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز