استقلال تهران در حالی لیگ یازدهم را آغاز کرد که حدود 50درصد از اسکلت اصلی این تیم نسبت به سال گذشته تغییر کرد.

فوتبال - آندرانیک تیموریان

آبی‌پوشان تهرانی بسیاری از ستاره‌های سال گذشته لیگ برتر را به خدمت گرفته‌اند و همین موضوع باعث شد تا استقلال لقب کهکشانی‌ها را به خود اختصاص دهد. هرچند بازیکنان زیادی به استقلال آمدند ولی بدون شک بهترین خریدهای استقلال در 3بازیکن خلاصه شد؛ آندرانیک تیموریان، سیدمهدی رحمتی و خسرو حیدری. البته حیدری برخلاف تیموریان و رحمتی با بدشانسی‌های بزرگی مواجه شد و مصدومیت‌های متعدد اجازه نداد که او بازی‌های همیشگی‌اش را انجام دهد.

نکته قابل توجه در مورد این سه بازیکن این است که آنها سابقه بازی در استقلال را داشتند. رحمتی زمانی از استقلال جدا شد که امیر قلعه‌نویی به عنوان دروازه‌بان اول به وحید طالب‌لو اعتقاد داشت هرچند که رحمتی و قلعه‌نویی در سپاهان به هم رسیدند و 2بار قهرمانی در ایران را تجربه کردند. حیدری هم با جدایی قلعه‌نویی یک سال در استقلال زیرنظر مرفاوی بازی کرد ولی سرانجام راهی سپاهان شد تا انتقال او به این تیم اصفهانی باعث ناراحتی هواداران استقلال شود. خسرو زمانی که در سپاهان بازی می‌کرد از سوی تعدادی از هواداران آبی‌پوش تهرانی مورد شدیدترین انتقادها قرار گرفت. داستان آندو اما متفاوت‌تر از رحمتی و حیدری بود. او فوتبالش را در تیم جوانان استقلال آغاز کرد ولی از جمع آبی‌ها جدا شده و به تیم فوتبال عقاب پیوست. او بعد از عقاب به ابومسلم رفت و با پیراهن این تیم مشهدی به تیم ملی رسید و بازی کردن در جام جهانی را تجربه کرد. آندو با درخشش در جام جهانی به لیگ برتر انگلیس رفت و حضور در دو تیم بولتون و فولام را تجربه کرد. تیموریان اما بعد از بازگشت به فوتبال ایران با اینکه پیشنهادهای خوبی داشت تصمیم گرفت دوباره جایی برود که روزهای ابتدایی فوتبالش را از آنجا آغاز کرده بود.

تیموریان: 7پیشنهاد داشتم

آندو در مورد روزهایی که در جوانان استقلال توپ می‌زد به همشهری می‌گوید: «از جوانان استقلال به عقاب رفتم و سپس راهی ابومسلم شدم. از ابومسلم به بولتون و بعد از این تیم راهی فولام شدم. ۶ماه هم در بلک‌برن حضور داشتم ولی در این تیم بازی رسمی انجام ندادم. در نهایت پس از بازگشت به فوتبال ایران راهی تراکتورسازی شدم و حالا دوباره به استقلال برگشته‌ام.»
او در مورد شرایط اقتصادی‌‌اش در آن زمان هم حرف می‌زند: «وضعیت مالی‌ام چندان خوب نبود و سعی می‌کردم با اتوبوس، تاکسی یا موتور خودم را به تمرین برسانم. آن زمان با موتور دوستم سواک امیریان به تمرین استقلال می‌آمدم. او دروازه‌بان تیم ما بود که در یک سانحه تصادف مصدوم شد.» تیموریان می‌گوید: «فکر می‌کنم شماره۱۹ را می‌پوشیدم. آن زمان مجتبی شماره ۷ می‌پوشید و خسرو حیدری هم شماره ۲ یا ۳ را برتن می‌کرد.»

حالا تیموریان بعد از چند سال دوباره در کنار دوستان قدیمی‌اش بازی می‌کند. او می‌گوید: «به هر‌حال خاطرات زنده می‌شود و خوشحالم که دوباره به تیم سابقم برگشته‌ام و دوستان خوبم را می‌بینم. من اصلا فکر نمی‌کردم روزی در تیم بزرگسالان استقلال بازی کنم یا دوباره به این تیم برگردم. ابتدای فصل هم خیلی پیشنهاد داشتم و 7 تیم دنبال من بودند ولی دوست داشتم به تیمی برگردم که دوران جوانی‌ام در آن بازی کرده بودم. دوست داشتم در جایی بازی کنم که بازی‌هایش پخش مستقیم باشد در ضمن علاقه درونی داشتم که به استقلال برگردم.»

حیدری: فکر نمی‌کردم یک‌روز در استقلال بازی کنم

خسرو حیدری با حاشیه‌های فراوانی از استقلال جدا شد و به سپاهان رفت که هضم این موضوع برای هواداران استقلال بسیار سخت بود. او سرانجام طاقت نیاورد که از استقلال دور باشد و بالاخره امسال به این تیم برگشت. حیدری در مورد بازگشت به استقلال می‌گوید:«من زمانی که از استقلال جدا شدم کاملا مشخص بود که برمی‌گردم و گفتم که جدایی‌ام از این تیم کوتاه‌مدت است. شاید خیلی از بازیکنان وقتی به تیم دیگری می‌روند به همین راحتی نگویند که من سال بعد جدا می‌شوم ولی من گفتم که فصل آینده به استقلال برمی‌گردم. من حتی این موضوع را به آقای فتح‌الله‌زاده گفتم که سال بعد حتما برمی‌گردم.»

حیدری هم جزو آن دسته از بازیکنانی است که در تیم جوانان استقلال همراه با نفراتی مثل مجتبی جباری و آندرانیک تیموریان رشد کرد. او می‌گوید:«خیلی خوب آن سال‌ها را به یاد دارم. من، آندو و جباری دوستان خوبی برای هم بودیم و الان هم رابطه خوبی با هم داریم. ما محصول تیم‌های پایه‌ای استقلال هستیم و معتقدم استقلال جزو باشگاه‌هایی بود که از لحاظ داشتن تیم‌های پایه شرایط بسیار خوبی داشت. البته تیم‌های پایه‌ای استقلال الان هم وضعیت خوبی دارند ولی به خوبی سال‌های قبل نیستند.»

حیدری در قسمتی از حرف‌های خود تأکید می‌کند:«من از استقلال به ابومسلم رفتم، سپس به پیکان رفتم که بدترین انتخاب فوتبالی‌ام بود. بعد از پیکان در پاس تهران و پاس همدان بازی کردم و دوباره به استقلال رفتم. یک سال هم در سپاهان بازی کردم و حالا خوشحالم که دوباره در استقلال هستم.»

حیدری در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کردی روزی در استقلال بازی کنی تأکید می‌کند:«آن زمان که در تیم جوانان استقلال بودم هیچ وقت فکر نمی‌کردم که روزی در استقلال بازی کنم ولی خوشحالم که به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرده‌ام.»

رحمتی: از اول هم هدفم استقلال بود

به عقیده خیلی‌ها سیدمهدی رحمتی بهترین خرید استقلال در فصل نقل و انتقالات بود. او که خودش را به‌عنوان یکی از بهترین دروازه‌بان‌های آسیا مطرح کرده است پس از چند سال دوری سرانجام به جمع آبی‌ها برگشت و در خیلی از بازی‌های این فصل ستاره بود. البته خیلی‌ها معتقدند که رحمتی بازارگرمی را دوست دارد و همیشه دوست دارد در آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات تیم جدیدش را انتخاب کند. او اما می‌گوید:«من هیچ وقت دنبال این کارها نبودم و اگر می‌خواستم بازارگرمی کنم هر روز مصاحبه می‌کردم. من معمولا در فصل نقل و انتقالات صحبت نمی‌کنم و این دیگر تقصیر من نیست که روزنامه‌ها در مورد من چه چیزهایی می‌نویسند. اکثر رسانه‌ها هرخبری که دلشان می‌خواهد می‌نویسند و بعد مسائلی را در مورد من عنوان می‌کنند که منصفانه نیست.»

رحمتی تأکید می‌کند: «همه می‌دانند که سپاهان بعد از قهرمانی چه شرایطی پیدا کرد. به هر حال من هم بازیکن هستم و حق دارم در مورد آینده‌ام تصمیم بگیرم. من گفته بودم که به‌دلیل برخی مسائل ازجمله مدرسه پسرم باید به تهران برگردم و سرانجام این تصمیم را گرفتم.» رحمتی پیشنهادهای زیادی داشت ولی در نهایت استقلال را انتخاب کرد. او می‌گوید: «خیلی تیم‌ها با من صحبت کردند ولی هدفم از همان اول آمدن به استقلال بود و الان هم خوشحالم که چنین انتخابی داشتم.»

 

کد خبر 158758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز