همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران تنگه هرمز را تنگه صلح می داند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران در بخشی از سخنان خود به تهدیدات آمریکا و غربی ها علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: حرف های اخیر آمریکا و غرب در مسئله تنگه هرمز ترس از هیمنه این انقلاب استوار است وگرنه ایران تنگه هرمز را تنگه صلح می دارند.

وی گفت: ولیکن ملت ایران مصمم است اگر کسانی قصد ماجرا جویی در خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز را داشته باشند دستان آنها را قطع کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی امروز - چهارشنبه - در صحن علنی مجلس ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر و تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع) گفت: 33 سال پیش در چنین روزی با ورود مقتدای ملت به میهن، انقلاب روح خود را بازیافت و در ظرف 10 روز طومار حکومت‌ دیکتاتوری پهلوی به هم پیچیده شد و آفتاب انقلاب اسلامی طلوع نمود.

وی با بیان این‌که در باب نحوه تکون انقلاب اسلامی تحلیل بسیار شده و امروز با ظهور انقلاب‌های منطقه‌یی قرائت روشن‌تری از انقلاب خمینی حاصل می‌شود، تصریح کرد: نکته نخست این است که قبل از ورود امام(ره) به ایران، غرب و برخی از عناصر در داخل با تحریک رژیم درصدد برآمدند ابتدا به هر نحو ممکن امام(ره) را از بازگشت به میهن منصرف نمایند و در این سناریو سخن‌ها ناصحانه ادا می‌شد و امام(ره) با روشن‌بینی و اعتماد به نصرت الهی و همت عالی ملت به این درخواست‌ها پاسخ منفی دادند.

لاریجانی شگرد دیگر در این زمینه را تهدید عنوان کرد و افزود: بر این روایت که رژیم دیکتاتوری قصد سرنگونی یا ربایش هواپیمای حامل امام (ره) را دارد، امام(ره) استوارتر از گذشته، عزم جدی به بازگشت را اعلام کردند؛ و با آرامشی وصف ناشدنی در مصاحبه ایشان در هواپیما، گوشه‌ای از سکینه قلبی آن مرد الهی ظهور یافت و اراده پولادین رهبری انقلاب را در راه استیفای حقوق ملت نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: این ویژگی، اراده استوار همراه با تدبیر، دوراندیشی و شجاعت صفتی است که چه قبل از پیروزی انقلاب، چه بعد از آن در حوادث مختلف نظیر ماجراجویی‌های آمریکا و غرب در بحران سازی داخل کشور و در دفاع مقدس و حوادث سیاسی حاد نظیرعزل بنی صدر یا عزل قائم‌مقامی رهبری در سیره امام(ره) مشاهده شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که این مهم عامل پیش برنده اهداف انقلاب است، اظهار کرد: نکته دوم در باب سیره امام(ره) طرد طواغیت بزرگ و کوچک است. امام(ره) به مردم بت بزرگ آمریکا را به درستی معرفی کرد که در مبارزه خود به اشتباه نیفتند. اصطلاح شیطان بزرگ که همه دست‌اندازی‌ها به حقوق ملت بر طراحی‌های اوست و باید دست آمریکا از این کشور کوتاه شود بخش مهمی از این روشنگری است.

لاریجانی ابراز داشت: امام(ره) طاغوت کوچک، رژیم پهلوی را چیزی جز بازیچه دست آمریکا نمی‌دانست که با تشری از ملت به فلاکت می‌افتد، لذا در بهشت زهرا در بدو ورود به میهن آن جمله خانمان برانداز برای رژیم پهلوی و دولت بختیار را به زبان جاری نمود که «من به پشتیبانی این ملت توی دهن این دولت می‌زنم» و چنین شد.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این‌که، سرّ مبارزه با طاغوت بزرگ در سلوک سیاسی امام(ره) را پس از سه دهه بهتر می‌توان دریافت، یادآور شد: در جریان‌های تجزیه‌طلبی ابتدای پیروزی، در جنگ صدام علیه کشور ایران که با اسناد روشن، امروز پشتیبان آمریکاییان شده است، رییس اطلاعات ارتش صدام وفیق سامرایی در کتاب خود می‌گوید؛« در چندین مرحله آمریکا چه تحریک به حمله در ابتدای جنگ و چه دادن اطلاعات میدانی در طول جنگ و چه اقدامات مهم در آخر جنگ، آمریکا به ارتش عراق کمک کرد».

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌چنین در مساله اتمی ایران و تحریم‌ها پشت صحنه مساله‌سازی آمریکاست و در ماجراجویی‌های منطقه‌ای چه عراق، چه افغانستان و چه لبنان این طاغوت نقش اساسی داشته است.

لاریجانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: نکته اساسی این است که جهت گیری مبارزه با شیطان بزرگ در این سه دهه برای ملت ایران قدرتی فراهم نمود که در پناه شعاع اندیشه امام(ره) اراده ملت ایران، روحیه بازگشت به خویش را در ملت‌های مسلمان بیدار نمود، به طوری که تقلای غرب برای بازیافتن جایگاه خود در منطقه دیگر رنگ باخته است.

وی تصریح کرد: لشکرکشی‌ها و به رخ کشاندن سرنیزه‌ها چقدر توانست بر اراده ملت مصر، تونس، یمن و لیبی و بحرین تاثیر بگذارد؟ امروز ملت‌ها در پناه مشاهده‌ مدل ایستادگی ملت ایران در مقابل آمریکا و غرب دریافتند که باید با اراده آهنین و استوار نیزه‌های غرب را شکست. به قول افلاطون حکیم با نیزه‌ها می‌توان تخت ساخت اما نمی‌توان بر آن نشست.

لاریجانی گفت: از سوی دیگر مدل کرنش در مقابل آمریکا و غرب را در حکومت‌های سرنگون شده یک سال اخیر می‌توان مشاهده نمود، اگر رهبر فرزانه انقلاب با همان تفکر بنیادین امام (ره) هرگونه مذاکره و رابطه با آمریکا را چیزی جز خسارت برای ملت نمی‌پندارد نظریه صرف نیست، صحت این مرام توحیدی را در مقایسه این دو مدل رفتار سیاسی می‌توان به دقت دریافت.

وی تاکید کرد: حرافی‌های اخیر آمریکا و غرب در مساله تنگه هرمز، ترس از هیمنه این انقلاب استوار است؛ وگرنه ملت ایران تنگه هرمز را تنگه صلح می‌داند. لکن ملت ایران مصمم است اگر کسانی قصد ماجراجویی در خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز را داشته باشند دستان آنان را قطع کند.

پس از این صحبت لاریجانی نمایندگان در صحن علنی مجلس با شعارهای « مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» بر مواضع مجلس تاکید کردند.

لاریجانی پس از آن ابراز داشت: نکته سوم در سلوک سیاسی امام(ره) ارائه مدل دموکراسی دینی است. شاید آن روزها که امام(ره) می‌فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه، برخی بطن این تمرکز مهم فکری را درک نمی‌کردند.

وی افزود: در این سه دهه آزادی، ‌مردم سالاری و عدالت مدل کمونیستی و مدل لیبرال دموکراسی ناتوانی‌های خود را نشان داده است، در مدل کمونیستی به دلیل قلب ماهیت آزادی و دموکراسی و عدالت و نشاندن حزب کمونیست به جای ملت و نابودی استعدادها در تئوری عدالت، از درون به فروپاشی رسید و مدل لیبرال دموکراسی به قول شهید مطهری به دلیل تمرکز بیش از اندازه بر یک ارزش و نادیده انگاری سایر ارزش‌ها، دچار طوفان‌های اجتماعی و سیاسی شده است و اینک صلابت انقلاب در نفی طواغیت و ارائه مدل اثباتی مردم سالاری دینی مدل راهگشایی برای انقلاب‌های منطقه‌ای است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما به اسم و عنوان‌ها کاری نداریم، نام‌ها تحت شرایط بومی برگزیده می‌شوند، اما بطن انقلاب‌های امروز در منطقه اولا دموکراسی، ثانیا استقلال از قدرت‌ها و ثالثا ایجاد عدالت است، اما در چارچوب تحقق تفکر اسلامی اینجاست که علما،‌ دانشمندان و سیاستمداران هم در قدردانی این نعمت در بالا بردن جایگاه فناوری و علمی کشور تلاشی مضاعف نمایند و هم در تئوریزه نمودن عدالت که پیشرفت و آبادانی و دموکراسی دینی با حفظ ارزش‌ها همگی در درون آن نهفته است؛ چرا که به قول یکی از رهبران کشورهای آسیایی که در سفر اخیر این جانب به بین‌المجالس کشورهای اسلامی که گفت انقلاب شما جلودار انقلاب‌های منطقه‌ است، بنابراین توجهات سایر ملل به سوی ایران اسلامی است و این مسوولیت خطیری است.

وی اظهار کرد: امام (ره) در وصیت خود وحدت صفوف ملت و مسوولان و سیاستمداران را عامل اصلی پایداری و ترقی می‌دانست.

لاریجانی تصریح کرد: وحدت توصیه شده امام(ره)، دستگیری عامل خارجی که فساد و انحراف درونی است را از بین می‌برد. مخصوصا در آستانه انتخابات باید به این امر توجه بیشتری نمود.

رییس مجلس شورای اسلامی انتخابات را میوه شیرین انقلاب دانست و گفت: رقابت‌ها اگر در معرفی کاندیداها در پناه اخلاق باشد حلاوت این میوه انقلاب را افزون می‌سازد، اما اگر با بداخلاقی و تهمت و تخریب همراه باشد رقابت و میوه شیرین انقلاب را به تلخی تفرقه و دشمنی بدل می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: حال که صلاحیت کاندیداهای مجلس توسط شورای نگهبان در دست بررسی است از آن شورای محترم می خواهم تلاش نماید حقوق کاندیداها از بین نرود؛ تنوع کاندیداها میدان انتخابات را شورانگیز‌تر خواهد نمود و از کسانی که در این میدان رقابت وارد شده‌اند می‌خواهم در مدت تبلیغات به نوعی عمل نمایند که سیمای وحدت جامعه مخدوش نشود.

به گزارش ایسنا، لاریجانی سخنان خود را با قرائت فاتحه برای روح ملکوتی امام(ره)، به پایان رساند.

 

 

کد خبر 159027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز