همشهری آنلاین: چند عکس از مجموعه "حج" نیوشا توکلیان این روزها در نمایشگاه "سفر به قلب اسلام" در بریتیش میوزیم به نمایش درآمده است.

به گزارش ایسنا،  نیوشا توکلیان درباره این نمایشگاه گفت:‌ صادق تیرافکن که نمایشگاه‌های متعددی بین‌المللی را طی این سال‌ها در کشورهای مختلف برپا کرده است، دو سال پیش با برگزارکنندگان این نمایشگاه برای یکی از کارهای خودش مذاکره‌ای داشت و آنها داستان برپایی نمایشگاهی با موضوع حج را مطرح کرده بودند و به دنبال هنرمندی ایرانی بودند که ایشان سایت من را برای مشاهده عکس‌ها به بریتیش میوزیم معرفی کرد و آنها چند عکس از این مجموعه را برای نمایش انتخاب کردند.

او اضافه کرد: این نمایشگاه داستان سفرم به حج واجب در سال 2008 است و از همان روزی که در اتاق شخصی‌ام در حال اتو کردن لباس حجم بودم تا زمانی که به تهران باز می‌گردم و لباسم را بر روی چوب‌لباسی با پس زمینه‌ای از تهران آویزان کردم، ادامه دارد.

این هنرمند عکاس اضافه کرد:‌ در این سفر تلاش کردم تا حس درونی آدم‌هایی را در قاب دوربین ثبت کنم که در کنار هم قرار گرفته‌اند و احساسات متفاوتی دارند.

من در این سفر از همه چیز عکاسی کردم و طی سفر آدم‌هایی را دیدم که می‌خواهند با خودشان خلوت کنند و تلاش ندارند توجه کسی را به خود جلب کنند.

او ادامه داد: در این سفر هم عکس می‌گرفتم و هم اعمال حج را انجام می‌دادم و حتی در راه برگشت از سفر از جشن ولیمه‌ای که در تهران برایم برپا شده بود عکاسی کردم و سفرم را با آخرین تصویر از لباسی که بر چوب لباسی آویزان شده بود به پایان رساندم.

این عکاس است: در این مجموعه از یک فضای کاملا درونی به همهمه زندگی شهری رسیدم و به نوعی عکس‌ها یک نوع زندگی شلوغ را نشان می‌دهد که در ادامه به سکوت، دعا و مراسمی معنوی می‌انجامد و در بازگشت به همان فضای شلوغ خلاصه می‌شود.

با لباسی که بر روی چوب لباسی آویزان کرده‌ام نیز می‌خواهم یاد خودم بیاورم که هیچ گاه کارهایم تمام نمی‌شود.

به گفته توکلیان؛ این مجموعه تاکنون نمایش انفرادی در تهران نداشته اما پیش از این در نمایشگاه گروهی گالری آران با عنوان "سیاه و سفید" در ایتالیا به نمایش گذاشته شده بود.

او در عین حال آرزو دارد تا بار دیگر با همان شکل به حج سفر کند و یک بار دیگر با همان نگاه به عکاسی از آن فضا بپردازد تا مجموعه خود را کامل‌تر کند، اما از آنجا که گرفتن ویزای خبرنگاری برای حج سخت است احتمالا این اتفاق به زودی محقق نخواهد شد.

این هنرمند عکاس در ادامه سخنان خود از چاپ مجموعه عکس‌های حج‌ در قالب کتابی با عنوان "رکن پنجم" خبر داد و افزود:‌ این کتاب در جریان برپایی این نمایشگاه گروهی به پیشنهاد یک ناشر انگلیسی در 169 صفحه در کشور انگلستان به چاپ رسید و تمام عکس‌های آن که حدد 155 قطعه است به صورت رنگی چاپ شده است.

مقدمه این کتاب را نیز راگی عمر سازنده فیلم "به تهران خوش آمدید" نوشته است. یک مقدمه نیز از خودم در این کتاب به چاپ رسیده است و امیدوارم به زودی بتوانم نسخه‌هایی از آن را در ایران نیز ارائه کنم.

توکلیان افزود: برگزار کنندگان این نمایشگاه حدود سه سال برای این مجموعه زحمت کشیدند و تنها به نمایشگاه عکس خلاصه نمی‌شود، بلکه از قدیمی‌ترین وسایلی که در حج استفاده می‌شد تا فیلم‌های کوتاه و عکس در این مجموعه به معرض دید درآمده و به نوعی یک نمایشگاه چند رسانه‌ای محسوب می‌شود که تا به حال نمونه‌ آن با موضوع حج برپا نشده بود.

این نمایشگاه تا 15 آپریل(27 فروردین) در بریتیش میوزیم ادامه خواهد داشت.

 

کد خبر 160136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز