یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

رشت- خبرنگار همشهری: در حال و هوای اسفند و نزدیک شدن به سال نو و پدیده مصرف در خرید‌های شب عید، خیابان پر است از عابرانی که بر بساط دستفروش‌ها نگاهی دارند و لحظه‌هایی صبر می‌کنند و با خرید کالاهای نه‌چندان مرغوب کنار می‌آیند.

بوی بهار که به مشام می‌رسد تقاضا برای برخی اقلام خوراکی مانند میوه و مرکبات افزایش می‌یابد و دست‌اندرکاران تنظم بازار علاوه بر اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از نوسان قیمت‌های شب عید توصیه‌هایی را نیز برای خرید مطرح می‌کنند. در این بین برخی از مصرف‌کنندگان از روند صعودی قیمت‌ها در چند روز اخیر می‌گویند که سرآمد افزایش قیمت‌ها در بازار شب عید قیمت مرغ در واحد‌های خرده‌فروشی شهر است. به‌همین منظور سری به مراکز خرید و بازار رشت زدیم تا از حال و هوای خرید مردم بیشتر باخبر شویم.

کاظمی کارمند بازنشسته‌ است. او در ارتباط با بازار شب عید می‌گوید: پول عیدی‌ها را که به‌حساب ریختند خرید کیف و کفش و لباس برای بچه‌ها شروع شد اما جنس‌ها کیفیت ندارند. اغلب مدل لباس‌ها با پوشش و فرهنگ ما جور نیست؛ نه به‌درد میهمانی می‌خورد نه برای رفتن به مجلس‌های خودمانی مناسب است.

ابراهیم شریفی که مشغول خرید کفش بچگانه است می‌گوید: کاسب بازارم، خریدهای شب عید دلچسب نیست، تولیدی‌ها خوب کار نمی‌کنند. تحت‌تأثیر گرانی، بیشتر محصولاتی عرضه می‌کنند که فقط پاسخگوی دخل‌و‌خرج آنها باشد و در این بین رضایت مشتری چندان مطرح نیست. شکیب راننده تاکسی می‌گوید: اصولا خرید شب عید مقرون به‌صرفه نیست. عادت دارم 2ماه پیش از اسفندماه برای بچه‌ها خرید کنم، هرچند کیفیت کالاها مثل سال‌های گذشته نیست.

یکی از شهروندان رشتی نیز می‌گوید: مردم معمولا باید از نیمه دوم اسفند ماه برای خرید شب عید اقدام کنند و در حال حاضر برای مصرف روزشان خرید کنند. قیمت‌ها هم بستگی به مصرف‌کننده دارد و افزایش قیمت‌ ناشی از افزایش تقاضا خواهد بود. وی در ارتباط با قیمت و تنظیم بازار این سخنان را بر زبان می‌آورد: چند ساعت گاز شهر قطع شد، بخاری برقی که بازار مصرف نداشت، یکدفعه با دوبرابر قیمت فروخته می‌شد. از نظر من مسائل روحی و روانی در ثبات قیمت‌ها بسیار تأثیرگذار است.

محورهای اساسی تنظیم بازار

در خصوص تنظیم بازار شب عید مهندس اصغریان، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان می‌گوید: برگزاری مطلوب نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در شهرستان‌های گیلان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در راستای اجرای طرح تنظیم بازار محسوب می‌شود. وی می‌افزاید: 15 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از تاریخ 15 الی 25اسفندماه در شهرهای مختلف استان برگزار خواهد شد و با تعداد 1500غرفه کالاهای اساسی مورد نیاز به‌ویژه پوشاک، کیف، کفش، آجیل و خشکبار، میوه و مواد پروتئینی و مواد غذایی با قیمت مناسب و حدود 15درصد کمتر از قیمت بازار ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مرکز استان نیز همزمان با شهرستان‌های گیلان با مشارکت 270واحد صنفی، توزیعی و تولیدی در محل دائمی نمایشگاه‌های استان برگزار خواهد شد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین از ذخیره‌سازی بیش از 1200تن میوه شامل مرکبات و سیب برای شب عید در استان خبر داد و گفت: براساس پیگیری‌های به‌عمل آمده میوه‌های ذخیره‌ شده امسال دارای کیفیتی مطلوب است. اصغریان تصریح می‌کند: 400تن مرغ نیز در استان ذخیره شده است که در صورت نیاز به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ذخیره‌سازی محصولات امسال در 50منطقه سراسر گیلان از 25بهمن ماه سال‌جاری آغاز شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. وی یادآور شد: هزاران تن مرغ نیز در مقیاس ملی توسط دولت با هدف تعدیل قیمت‌ها ذخیره‌سازی شد که درصورت افزایش قیمت‌ها و نیاز بازار توزیع می‌شود.

فروش فوق‌العاده و حراجی‌های پایان سال

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از آمادگی بیش از 500واحد صنفی برای فروش‌های فوق‌العاده و حراج در روزهای پایان سال خبر داده و می‌گوید: این واحدهای صنفی عملا عرضه‌کننده محصولات اساسی مورد نیاز مردم به‌ویژه پوشاک، کفش، کیف و مواد غذایی هستند و این برنامه‌ها با هدف تعدیل قیمت‌ در راستای طرح تنظیم بازار شب عید صورت می‌پذیرد.وی می‌افزاید: از اوایل اسفند ماه 500واحد صنفی با تخفیف 15الی 30درصد محصولات خود را راهی بازار می‌کنند و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه توسط اتحادیه‌ها انجام می‌پذیرد.اصغریان همچنین با اشاره به ذخیره‌سازی برخی از اقلام مورد نیاز روزهای پایانی سال بیان می‌کند: مقدار مناسبی گوشت قرمز و سایر مواد پروتئینی علاوه بر مرغ در استان ذخیره شده است و درصورت افزایش قیمت‌ها یا نیاز بازار در استان توزیع خواهد شد. وی افزود: برخی اقلام پرمصرف دیگر شامل محصولات شوینده، پاک‌کننده، آجیل و خشکبار، قندوشکر و روغن نیز به‌صورت مناسبی در ایام پایانی سال به‌ویژه در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در سراسر گیلان توزیع می‌شود.

آغاز طرح نظارتی ویژه نوروز در استان گیلان

اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز از اول اسفند همزمان با سراسر کشور در استان گیلان آغاز شد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اعلام این مطلب می‌گوید: هدف از اجرای این طرح کنترل و نظارت بر روند عرضه و تقاضای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و جلوگیری از گرانفروشی و کمبود در عرضه کالا و همچنین حصول اطمینان از سهولت در تأمین مایحتاج عمومی مردم در ایام باقی‌مانده سال و نیز در تعطیلات نوروز است. محمد حسین اصغریان یادآور شد: این طرح در دو مرحله از ابتدای اسفندماه تا دهم اسفند و با هدف اطلاع‌رسانی و تبلیغ با هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود و از یازدهم اسفند لغایت پانزدهم فروردین‌ماه91 با هدف کنترل و نظارت بر بازار و نحوه توزیع کالا و مقابله با تخلفات احتمالی و ایجاد امنیت و آرامش در بازار برگزار می‌شود.وی ادامه می‌دهد: در نخستین روز اجرای این طرح 250نفر از بازرسان این سازمان و مجامع امور صنفی سراسر استان همراه با 2تیم از اداره کل تعزیرات حکومتی با حضور در شهر و نقاط اصلی بازار بزرگ بازدید رشت به‌عمل آوردند. به‌گفته وی اجرای این طرح تا 15فروردین ماه91 ادامه خواهد یافت و با مشارکت 170نفر از بازرسان این سازمان و 126نفر از بازرسان مجامع امور صنفی استان و حدود 600نفر ناظر، روند عرضه کالا در زمینه محصولات اولویت‌دار و پرمصرف نظیر مرغ، گوشت قرمز، میوه، پوشاک، کیف و کفش، لبنیات، حبوبات و روغن مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 161750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز