دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

چه خوب است که جشنواره موسیقی فجر وجود دارد. حداقل در این دوران است که موسیقی برای وزیر و معاون هنری وزیر عزیز می‌شود و همه از نقش مثبت موسیقی می‌گویند، به جشنواره 27ساله موسیقی فجر پیام تبریک می‌دهند و جشنواره ارج و قرب پیدا می‌کند و در طول سال این هنر فراموش می‌شود.


جشنواره موسیقی فجر در 2دوره اخیر تمرکزش را بر حمایت از جوانان گذاشته‌است. اینکه جشنواره‌ای با عمری 27ساله چه شده که به این نقطه رسیده‌، حکایت تکراری است که از فرط تکرار نخ‌نما شده‌است. اما باید امیدوار بود که بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هم که با دبیری دکتر حسن ریاحی برگزار می‌شود، همین سیاست را پیش رو داشته‌باشد تا بتواند ثمره این روند خود را ببیند.

نه دبیر جشنواره موسیقی فجر و نه جشنواره موسیقی فجر سیاستگذار موسیقی کشور نیستند. جای تعجبی ندارد که استعدادهای جوانی که در جشنواره شناسایی می‌شود در حد همین جشنواره بماند یا مثل دوره قبلی 4 تا از برگزیدگان 26جشنواره موسیقی فجر توسط دبیر جشنواره به صدا و سیما معرفی شوند تا بتوانند با این رسانه همکاری کنند، اما نه صدا و سیما و نه مراکز دیگر هیچ‌کدام در برابر این استعدادهای جوان متعهد نیست. اینجا وظیفه دفتر موسیقی بسیار پررنگ‌تر از سابق می‌شود، اگر دفتر موسیقی برای این هنرمندان جوان به گونه‌ای امکان اجرا مهیا کند که این هنرمندان جوان نگران تبلیغات، اجاره سالن و دیگر هزینه‌های کنسرت نباشند، قطعا شعار جشنواره موسیقی در حمایت از جوانان نه در مدت کوتاه جشنواره بلکه در طول سال عملی می‌شود.

خط مشترک ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران را در 2چیز می‌توان جست. اول حضور عبدالحسین مختاباد در مقام خواننده 2 ارکستر و دوم اجرای قطعات موسیقی ایرانی در ارکستر سمفونیک تهران. اجرای قطعه خاطره‌انگیز «خوشه چین» از آثار روح‌الله خالقی که مناسب برای اجرای ارکستراسیون ارکستر ملی است مرز بین ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی که هرکدام هدفی متفاوت دارند را از بین برد. از سوی دیگر حضور یک خواننده در 2 ارکستر چهره‌ای تکراری را برای مخاطب تداعی می‌کند. البته باید حضور مختاباد در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر را به فال نیک گرفت، چرا که از یاد نبرده‌ایم که سال گذشته قرار بود مختاباد با گروه رودکی 2شب در جشنواره اجرا داشته باشد که در روزهای آخر از اجرا در جشنواره انصراف داد. او درباره دلیل انصراف خود، به تبدیل شدن جشنواره به فضای سیاسی و خالی از بار هنری اشاره کرد.حضور پررنگ او در این دوره از جشنواره حکایت از تغییر نگاه او دارد.

اجرای گروه لیان با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد. با توجه به اینکه جشنواره موسیقی نواحی از اردیبهشت‌ماه امسال پس از 7سال راه‌اندازی شده‌است، گروه لیان از معدود گروه‌های موسیقی نواحی بود که در این دوره اجرا داشت. شریفیان هم از جمله هنرمندانی است که سال‌های سال است در جشنواره موسیقی فجر شرکت دارد؛ هرچند همواره چهره‌ای معترض دارد و به عبارت دیگر اجرای موسیقی در جشنواره موسیقی فجر را تریبونی برای شکایت‌های خود می‌داند. در این دوره هم او از سیاست‌های موسیقی کشور شکایت کرد؛ گرچه باید خوشحال بود که مانند جشنواره طواف تا ولایت اجرا را به نشانه اعتراض حرکات مخاطب نیمه رها نکرد تا هم اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده باشد و هم خود را با شرایط جشنواره همسو نشان داده باشد.

کد خبر 161864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز