گروه بورس: تازه‌ترین خبرها از تعیین ترکیب هیأت‌مدیره بورس انرژی حاکی از آن است که رایزنی برای معرفی نماینده‌های حقوقی بورس انرژی از روز گذشته آغاز شده است.

بورس

به گزارش همشهری، نخستین مجمع هیات مؤسس بورس انرژی، روز پنجشنبه برگزار شد و براساس آن، شرکت‌های ماهتاب‌گستر، سرمایه‌گذاری ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، کارگزاری مهرآفرین، صنایع برق و آب صبا، مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران و کارگزاری بانک ملت به‌ترتیب با کسب بیشترین آراء به‌عنوان اعضای اصلی هیأت‌مدیره بورس انرژی انتخاب شدند. این شرکت‌ها 10 روز فرصت دارند نمایندگان خود را برای تایید صلاحیت به سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی کنند.

ترکیب حاضر نشان می‌دهد شرکت‌های حوزه نیرو هرکدام 2 نماینده، کارگزاران بورس نیز 2 نماینده و نهاد‌های مالی نیز مابقی کرسی‌های هیأت‌مدیره این بورس را در اختیار دارند.اما با وجود تعیین یک ترکیب ایده‌آل برای بورس انرژی به‌نظر می‌رسد شرکت نفت چندان از انتخابات برگزارشده راضی نیست و گویا از تعیین چنین ترکیبی عصبانی است شاید به همین دلیل بود که احمد قلعه بانی در نشست هیات مؤسس به حالت اعتراض از جلسه خارج شد. وزارت نفت از چند روز قبل در تلاش برای کسب کرسی‌های بیشتری در هیأت‌مدیره بورس انرژی بود اما در این راه ناکام ماند.

به این ترتیب شرکت‌های کارگزاری بانک ملت و مهرآفرین به‌عنوان نماینده کارگزاران بورس در ترکیب این بورس حضور خواهند یافت و قرار است نماینده کارگزاری بانک ملت از طرف خود این شرکت و نماینده دوم از سوی کانون کارگزاران انتخاب شود. 2 شرکت صنایع برق و آب صبا و ماهتاب گستر هم که متمایل به وزارت نیرو هستند، حافظ منافع بخش نیرو در این بورس خواهند بود.

همچنین شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری ایران که در حوزه بازار نفت و گاز فعال هستند، طبیعتا به‌عنوان نماینده‌های مجموعه نفت در ترکیب هیأت‌مدیره بورس انرژی حضور خواهند یافت.اما باید در نظر داشت هر دو این شرکت‌ها بیشتر به مجموعه نهادهای مالی فعال در بورس نزدیک هستند و عملا ارتباط سازمانی با مجموعه نفت ندارند.هرچند وزارت نفت پیش از برگزاری این مجمع برای کسب 3کرسی هیأت‌مدیره تلاش کرده بود اما هیچ کدام از نماینده‌های مورد نظر شرکت نفت رای نیاوردند و عملا گزینه‌های حوزه نفت سوخت شدند.

در همین رابطه رضا ریاحی، معاون بازار برق ایران که قرار است بخش «پس از معاملات» برق توسط شرکت متبوعش، یعنی مدیریت شبکه برق ایران انجام شود، در مورد ترکیب هیأت‌مدیره بورس انرژی گفت: انتخاب 2 شرکت ماهتاب گستر و صنایع برق و آب صبا که به‌نوعی به صنایع بخش نیرو وابسته هستند می‌تواند برای بخش نیرو در بورس انرژی مفید باشد.

وی افزود:شرکت ماهتاب گستر در حوزه تولید در بخش نیرو فعالیت می‌کند و شرکت برق و آب صبا هم سهامدار عمده شرکت‌های توزیع‌کننده برق است.

او ادامه داد: خود شرکت مدیریت شبکه برق ایران به‌دلیل ماهیت دولتی‌اش نمی‌توانست وارد هیأت‌مدیره شود و اجازه داد تا شرکت‌های بخش خصوصی در این عرصه وارد شوند.

آغاز به کار بورس انرژی؛ بهار91

همچنین احمد مهجوری، معاون امور شرکت‌ها و مجامع شرکت نفت و گاز پارسیان در مورد نحوه برگزاری مجمع و برنامه‌های آینده شرکت بورس انرژی گفت: شرکت نفت و گاز پارسیان به‌عنوان یکی از فعالان در حوزه آب، برق، گاز و پتروشیمی درنظر دارد تا به‌صورت فعال و جدی دراین بورس حضور داشته باشد.

او با بیان اینکه اگر اهداف شرکت بورس انرژی به درستی اجرا شود این بورس، از بهترین بورس‌های منطقه خواهد بود گفت: این شرکت به‌عنوان بورس انرژی فعالیت خواهد کرد و فقط عرضه نفت برای آن مهم تلقی نخواهد شد.

عضو هیأت‌مدیره بورس انرژی در مورد زمان تشکیل نخستین جلسه اعضای هیأت‌مدیره گفت: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم به احتمال قوی نخستین جلسه این اعضا در سال آینده برگزار خواهد شد.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای تشکیل این بورس، مدت زمان لازم برای تایید صلاحیت اعضای منتخب هیأت‌مدیره ۲ماه به طول می‌انجامد و این اعضا بعد از خرید ساختمان و تجهیزات می‌توانند نسبت به تشکیل نخستین جلسه هیأت‌مدیره اقدام کنند.

کد خبر 162504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز