دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ‌ مینا شهنی:‌ دیروز صبح بازنشستگان تامین اجتماعی متوجه شدند که 350 هزار تومان به حسابشان واریز شده‌است و به این ترتیب عیدی بازنشستگان پرداخت شد.


‌تشکل‌های بازنشستگی اعلام کرده‌بودند درصورتی‌که مقدار عیدی درنظر گرفته شده کمتر از انتظارشان باشد نسبت به این موضوع اعتراض خواهند کرد، اما عیدی آنها بدون اعلام قبلی به حساب‌هایشان واریز و به این ترتیب پرونده عیدی سال 91 آنها بسته شد.

مجید موسویان، ‌سرپرست صندوق تامین اجتماعی، در جواب خبرنگار فارس گفته که از عیدی بازنشستگان هیچ اطلاعی ندارد. این جواب موسویان به لحاظ منطقی قابل‌قبول نیست چون به هر حال عیدی بازنشستگان را صندوق تامین اجتماعی به حساب آنها ریخته و حتما سرپرست تامین اجتماعی می‌بایست در جریان این ماجرا قرار گرفته باشد. علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور، در واکنش به پرداخت عیدی 350 هزار تومانی گفت: مقدار عیدی درنظر گرفته شده برای بازنشستگان کمتر از انتظار آنها بوده و به همین دلیل گروهی از بازنشستگان روز چهارشنبه در محل وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی تجمع اعتراض آمیز خواهند داشت.

او توضیح داده که وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی به نامه‌های بازنشستگان پاسخ نداده و حتی درخواست ملاقات بازنشسته‌ها را نیز بدون پاسخ گذاشته‌است.

پیش از این خبازها درخواست کرده‌بود که عیدی 600 هزار تومانی برای بازنشستگان درنظر گرفته شود. به ‌گفته او، از آنجا که تامین اجتماعی از بودجه دولت استفاده نمی‌کند بنابراین بهتر است در این‌باره مستقل عمل کند.

اما مصوبه نمایندگان مجلس از 2سال پیش اختیار تعیین عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی را بر عهده دولت گذاشت و به این ترتیب مسئولان تامین اجتماعی در این تصمیم‌گیری هیچ دخالتی ندارند.

پرویز احمدی پنجکی، رئیس انجمن بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران در مکاتبه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه، درخواست کرده بود که چنانچه با افزایش عیدی موافقت نمی‌شود حداقل اقدامات لازم برای تحویل سبد کالا به بازنشستگان صورت گیرد.

او اعلام کرد که مکاتبات لازم انجام شده اما از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ پاسخی ارائه نشده است.

گروه‌های بازنشستگی پیش از این اعلام کرده‌ بودند که به‌دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی سکوت می‌کنند اما پس از انتخابات نسبت به تصمیم دولت اعتراض خواهند کرد. آنها با تکیه بر اینکه 70 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر هستند از دولت خواسته‌اند تا برای جبران مشکلات معیشتی این بازنشستگان نسبت به تعیین عیدی قدری واقع‌گرا باشد.

مستمری‌بگیران حداقل بگیر آن دسته از مستمری‌بگیرانی هستند که کمترین میزان دریافتی از تامین اجتماعی را دارند و در سال 90 دریافتی این گروه ماهانه 350 هزار تومان بوده‌است. صندوق تامین اجتماعی یک میلیون و500 هزار بازنشسته را تحت پوشش دارد که بیش از 70درصد آنها حداقل بگیر هستند؛ یعنی جمعیت یک میلیون بازنشسته حقوقشان 350‌هزار تومان است و شرایط زندگی‌شان با دشواری روبه‌روست.

کد خبر 162653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز