روز 17 اسفند سال 89، یکی از به یاد ماندنی‌ترین روزهای پایتخت است؛ همان روز که مقام معظم رهبری به پادگان قلعه‌مرغی تهران رفت و در جمع مدیران شهری خواستار گسترش فضای سبز شهر تهران شد و اینکه جای پادگانی چون قلعه مرغی بوستانی سرسبز همسایه مردم جنوب شهر شود.

در آن جلسه شهردار تهران به معظم له قول داد که تا 3خرداد ماه دست‌کم 70هکتار از اراضی پادگان قدیمی قلعه‌مرغی را به بوستان تبدیل کند. مقام‌معظم رهبری نیز این قول شهردار تهران را پذیرفتند و اعلام کردند که در 3خردادماه برای تحویل گرفتن 70هکتار بوستان خواهیم آمد. 3خردادماه سال90 نیز رئیس دفتر مقام‌معظم رهبری به نمایندگی از معظم له به پادگان قدیمی قلعه‌مرغی آمد تا بر اساس وعده شهردار 70هکتار بوستان تحویل بگیرد و اینچنین هم شد. رئیس دفتر مقام‌معظم رهبری در روز بهره برداری از بوستان ولایت اعلام کرد: احداث بوستان ولایت در طول 67روز حقا و انصافا کار بسیار عظیمی است.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه انتخاب محل بوستان ولایت با تدبیر رهبر معظم انقلاب انجام و پادگان قلعه‌مرغی واگذار شد تا اثری ماندگار و به یاد‌ماندنی در این نقطه از شهر ایجاد شود، گفت: اهمیت این کار وقتی بیشتر معلوم می‌شود که در نظر بگیریم این پروژه در این مکان و در این گوشه شهر تهران با جمعیت چندمیلیونی احداث شده است. وی افزود: حتما این پارک اختصاص به این محله ندارد و برای استفاده همه شهروندان تهرانی راه‌اندازی شده است و از نیازهای اصلی این ابرشهر راه‌اندازی چنین مراکزی است. وی با اشاره به تقارن افتتاح این بوستان با میلاد حضرت زهرا(س) و سالروز آزادی خرمشهر به القابی از حضرت فاطمه و فضایل ایشان اشاره کرد و گفت: این روز همچنین روز تولد مؤسس و پایه‌گذار انقلاب اسلامی است که حق عظیمی بر گردن زن و مرد این مملکت دارد.

محمدی گلپایگانی با اشاره به تاریخ ایران و انقلاب اسلامی گفت: امام‌(ره) با اصل نظام شاهنشاهی مخالف بود و آمد که ریشه این نظام را هدف قرار دهد و سرانجام آن را ریشه کن کرد و این ملت به ندای ملکوتی‌‌اش پاسخ داد.

وی ضمن اشاره به سالروز آزاد‌سازی‌ خرمشهر و اینکه فتح خرمشهر همچون ستاره درخشانی بر تارک انقلاب می‌درخشد و با بیان اینکه شهردار تهران هم از یادگاران این دوران است و شاهد بسیاری از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بوده است به گوشه‌ای از پیام امام بعد از فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: امام‌(ره) در این پیام گفته‌اند فرزندان قرآن بیدار باشید که پیروزی‌ها هرچند عظیم ما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند که این آفتی بزرگ است که با وسوسه شیطان انجام می‌شود.

وی افزود: این هشدار مخصوص آن دوران نیست؛ امیدواریم از سوی همه کسانی که زحمت کشیده‌اند و این مجموعه عظیم و مورد نیاز را احداث کرده‌اند با یاد خدا و توسل به اهل‌بیت(ع) شاهد احداث پروژه‌های بزرگ‌تری باشیم که قطعا این مهم جز با استمداد از اهل بیت(ع) و شهدا امکان‌پذیر نخواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه نظرتان در مورد افتتاح این پروژه در مدت کوتاه چیست گفت: به همه عوامل این مجموعه دست مریزاد می‌گویم، دستشان درد نکند، زنده و سالم باشند و آماده برای خدمتگزاری بیشتر.

رابطه معکوس بین شمال و جنوب

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از بوستان ولایت گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه و بودجه هر سال دولت و دستگاه‌ها را مکلف می‌کرد که به شکلی پادگان‌هایی که در داخل شهر به ویژه داخل تهران هستند را به شهرداری‌ها و دستگاه‌های عمومی واگذار کنند تا بتوان از اینگونه فضاها هرچه بهتر استفاده کرد.

وی افزود: با احداث بوستان ولایت بسیار خرسند شدیم چرا که این قانون مدت‌ها بود که اجرا نمی‌شد و ایجاد چنین بوستانی آن هم در جنوب تهران با وسعت 300هکتار که قطعا طی مراحل تملک آن نیز بسیار دشوار بوده است جای قدردانی دارد و باید به شهردار تهران و همکارانش تبریک گفت. وی افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تقسیم کارها در این پروژه از دیگر اقدامات خوب شهرداری بوده است و تبدیل قسمتی از این مجموعه به‌عنوان یک الگو از شهری اسلامی و ایرانی کار جالبی است که انجام خواهد شد.

کوچکی‌نژاد با تأکید بر اهمیت توجه به مناطق جنوبی شهر تهران اظهار کرد: در گذشته مردم جنوب تهران برای استفاده از امکانات و هوایی بهتر به شمال شهر می‌رفتند اما ساخت چنین بوستانی موجب شده است که این رابطه معکوس شود و از همین رو احداث بوستان ولایت را به شهروندان این منطقه تبریک می‌گویم.

معنویت و نورانیت در جنوب شهر

اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم رودسر نیز در بازدید از بوستان ولایت با بیان اینکه احداث این بوستان نمونه عینی عملیاتی جهادی از مدیرانی است که در عرصه کار و تلاش فعالیت می‌کنند، گفت: به حق باور نمی‌کردیم که با این سرعت و ابتکار این مجموعه عظیم که تقریبا متروکه و غیرقابل استفاده بود، امروز به یک مرکز فرهنگی و تفریحی تبدیل شود و با عملیات اجرایی آن با این سرعت پیش رود.وی افزود: حضور مقام‌معظم رهبری و غرس نهال توسط ایشان برکاتی به‌دنبال داشته است و انگیزه‌ای برای همه مدیران و کسانی شد که در عرصه کارهای اجرایی هستند و ما شاهد هستیم که اقدامات خوبی در این مجموعه انجام شده و با مدیریت خوبی پیش می‌رود.عباسی در ادامه تصریح کرد: باید این کارها انجام شود تا هزینه‌های مردم از نظر فرهنگی و تفریحی کاهش یابد چراکه به‌دلیل محدودیت در جنوب شهر، شهروندان این منطقه مجبور بودند برای استفاده از امکانات در اوقات فراغت به سایر نقاط شهر بروند که انجام چنین اقداماتی این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و شهروندان می‌توانند از نزدیک‌ترین مکان تفریحی استفاده کنند. نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: با توجه به نامگذاری این بوستان به نام ولایت امیدواریم که به معنای واقعی این معنویت و نورانیت در این فضا متجلی شود.

ساختار بنیادی جنوب تغییر می‌کند

سید فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل90 مجلس با اشاره به در برگیری نیازهای فرهنگی و اجتماعی جنوب پایتخت به تبع ساخت بزرگ‌ترین بوستان کشور گفت: احداث بوستان ولایت در جنوب تهران می‌تواند مسائل اجتماعی و فرهنگی این نقطه را نیز در برگرفته و باعث اعتلای فرهنگ در این نقطه باشد.

موسوی با بیان این مطلب افزود: کمبود امکانات فرهنگی در جنوب تهران باعث ایجاد معضلات و مشکلات اجتماعی در این نقاط شده بود که امروز مدیریت شهری با شناسایی این نیازها، اقدام به رفع آن کرده و یکی از این کارها، ساخت بوستان عظیم ولایت است.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: احداث بوستان‌ها در سطح شهر قطعا تأثیر مستقیمی با پاکسازی هوای آلوده نیز دارد. این در شرایطی است که مهم‌ترین نیاز امروز شهر تهران با توجه به بحران آلودگی هوا، همین بوستان‌ها هستند.

موسوی همچنین تأکید کرد: بوستان ولایت علاوه بر اینکه می‌تواند پاسخگوی نیاز تفریحی و فرهنگی منطقه باشد، می‌تواند ساختار بنیادی این نقطه را نیز تغییر دهد،چراکه مناطق جنوبی تهران دیگر ظرفیت افزایش منازل مسکونی یا ایجاد هر فضایی غیراز فضای سبز را ندارند. چه اینکه جمعیت ساکن در این مناطق نیز نسبت به مناطق شمالی بسیار بیشتر است.

کد خبر 162668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز