سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - مهرنوش سلماسی: اکران سال 90 در حالی آخرین روزهایش را سپری می‌کند که وضعیت گیشه فیلم‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت.

سینمای ایران

وقتی به صدر جدول گیشه سال 90 نگاه می‌کنیم حضور چند فیلم میلیاردی جالب توجه به نظر می‌رسد ولی کافی است از 10فیلم پرفروش گذر کنیم تا متوجه فاصله زیاد بقیه آثار اکران سال90 با فیلم‌های میلیاردی شویم. انتهای جدول گیشه هم به تسخیر فیلم‌های گروه مخاطب خاص درآمده است تا مشخص شود که اجرای این طرح هم به سرنوشت طرح‌های مشابه سال‌های گذشته دچار شده است. از سوی دیگر باید به اکران نزدیک به 70فیلم ایرانی در سال 90 اشاره کرد که رقم قابل توجهی‌ است؛ هر چند به شهادت آمار فروش، بیش از 70درصد این فیلم‌ها در گیشه شکست خورده‌اند. این در حالی است که امسال چندین فیلم شاخص به نمایش درآمد و می‌توان گفت شاهد اکران پرباری بودیم.

مروری بر فیلم‌های پرفروش نشان می‌دهد که تماشاگران سینما در سال90، به آثار استاندارد و خوش‌ساخت توجه بیشتری نشان داده‌‌اند اما اگر وضعیت کلی فیلم‌ها را در نظر بگیریم به سختی می‌توان به اکران سال90 نمره قبولی داد.

سیروس تسلیمی در رابطه با وضعیت گیشه در سال 90 گفت: اکران و گیشه در سال 90 واقعا خوب بود، چرا که دو سه پدیده داشت؛ فیلم‏های «جدایی نادر از سیمین»، «ورود آقایان ممنوع» و «اخراجی‏ها 3». در سینمای بعد از انقلاب این اتفاق کمتر پیش آمده که 3 فیلم به‏اندازه کل فیلم‏های سال فروش کنند. در سال 90 بسیاری از فیلم‏ها می‏توانستند با داشتن سالن مورد توجه قرار گیرند. فیلم «جدایی...» که در فرانسه یک میلیون و 100 هزار نفر به تماشایش رفتند با تراکم سالن توانست تماشاگران را برای دیدن فیلم‏ خارجی جذب کند. امیدوارم مجلس جدید از نظر فرهنگی این مسائل را بررسی و زیرساخت‏ها را ترمیم کند تا فیلم‏ها و سینما نجات یابند.

این پخش‌کننده، کمبود سالن را یکی از معضلات اساسی برای سینمای ایران دانست و افزود: متأسفانه هیچ تناسبی میان فیلم‏های تولید شده و پروانه دار با تعداد سالن‏ها وجود ندارد. در حال حاضر که سینمای ما به اسکار هم رسیده و این افتخاری بزرگ برای ماست، بهتر است که زیرساخت‏ها که مهم‌ترینش سالن‌سازی‌ است مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم سال آینده ساخت سینما در کنار سایر خدمات فرهنگی مورد توجه قرار گیرد تا کمکی باشد که فیلم‏های خوب از بین نروند. داریوش بابائیان نیز در این باره گفت: امسال وضعیت گیشه با توجه به اکران 2 فیلم رقابتی «جدایی...» و «اخراجی‏ها 3» بسیار خوب بود و در ادامه سال هم چند فیلم پرفروش مانند «ورود آقایان ممنوع» وضعیت اکران را بهبود بخشیدند، اگر دست سینماگران باز باشد و کارهای پخش‌کنندگان سینمایی با سینماداران هماهنگ شود، قطعا فیلم‌ها از نظر فروش می‏تواند به درصد بالایی برسند و سینماگران می‏توانند فیلم‏های پرفروش‌تری را روانه اکران کنند که امسال این اتفاق افتاد. معتقدم سال آینده به جای صعود وضعیت گیشه، نزول خواهیم داشت.

در جدول فروش امسال فاصله ارقام میان فیلم‌هایی که در صدر قرار دارند، با فیلم‌هایی که فروش متوسط یا پایینی داشته‏اند، چشمگیر است. تسلیمی در این باره تصریح کرد: عوامل مختلفی در این امر تاثیرگذارند. خود فیلم مهم‌ترین عامل است. نوع اکران، قصه و فیلمنامه و عواملی که با عنوان تبلیغات رایگان در جهان مطرح است نیز بر وضعیت گیشه مؤثرند. فیلمی که در جشنواره به فضای مناسب برسد طبیعتا بهتر عمل خواهد کرد تا فیلمی که در جشنواره حضور نداشته و ناشناخته مانده. معضل ما در سینمای ایران اطلاع رسانی است. ابزار اطلاع‌رسانی برای فیلم‏ها کم و گران است. خیلی از فیلم‏ها با اینکه قابلیت جذب تماشاگر را دارند، فرصت نمایش و بودجه مناسب برای تبلیغات ندارند. بخشی دیگر هم مربوط به نوآوری و فضاسازی غیرمستقیمی است که برای بعضی از فیلم‏ها اتفاق می‏افتد. تعدادی از فیلم‏ها بر سر زبان‏ها می‏افتند و مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرند که باعث می‌شود مردم مشتاق دیدن آن شوند. علتش هم فقط این است که سینمای صنعتی به معنای خاص نداریم.

بسیاری از فیلم‏ها 2‌هفته به اکرانشان مانده اما وضعیت شان مشخص نیست و موقعیتی برای تبلیغات برایشان فراهم نشده و فیلم به‌صورت خام اکران می‌شود. کثرت فیلم‏ها باعث می‌شود بعضی فیلم‏ها دیده نشوند، چرا که فیلم‏های بعدی در نوبت اکران هستند و به سرعت جایگزین می‏شوند.

وی افزود: زمان درخشان برای اکران کم داریم، عید نوروز و اعیاد خاص و فصل تابستان. سایر روزهای سال، یا فصل امتحانات است یا ماه محرم و رمضان و... که این شرایط جزو عوامل بازدارنده است که فیلم نمی‌تواند فروش کند و مخاطب خود را بیابد. در سینمای جهان اگر فیلمی موفق باشد ممکن است چند سال برای علاقه‌مندان به آن ژانر و فیلم اکران داشته باشد. تلویزیون در کشورهای دیگر ابزاری برای تبلیغات است، شبکه‌هایی وجود دارد که مراحل مختلف تولید فیلم‏ها را نشان می‏دهند و با عوامل آن گفت‌وگو می‏کنند تا مردم فیلم‏ها را بشناسند اما در ایران چنین نیست و گاهی فیلمی اکران می‌شود که مردم حتی اسمش را هم نشنیده‏اند.

بابائیان همچنین گفت: فیلم‏هایی که میلیاردی می‏فروشند، طبیعتا از نظر سینما و زمان اکران وضعیت مناسبی در اختیار دارند و آنهایی که فروش متوسط دارند وضعیت اکران شان عادی است. اگر زمان بهتری برایشان درنظر گرفته می‏شد ممکن بود به فروش بیشتری دست پیدا کنند. مانند فیلم‏هایی که نزدیک به نوروز یا در ایام محرم اکران می‏شوند. گاهی اوقات تعدادی از فیلم‏ها فدای دیگران می‏شوند و این نشان‌دهنده این است که فیلم‌سوزی همچنان در سینمای ایران ادامه دارد. تولید بیش از حد و پروانه ساخت دادن به کسانی که تهیه‌کننده و کارشناس نیستند و نمی‌دانند به چه منظور وارد این عرصه شده‏اند، باعث افزایش تولیدات شده که در نهایت تعداد زیادی از این فیلم‏ها شکست می‏خورند.

این تهیه‌کننده در پایان یادآور شد: بعضی از فیلم‏ها که در سال 90 فروش متوسطی داشتند فکر می‏کردند باید جایگاه خوبی در گیشه و اکران پیدا کنند، ولی این طور نیست که تنها هنرپیشه بتواند به گیشه کمک کند. زمان مناسب، قصه خوب و پرداختن درست و صحیح به اصل داستان و خصوصا ارتباط گرفتن مخاطبان با فیلم‏ها در گیشه تاثیرات بسزایی دارند. اگر تماشاگر نتواند با مضمون فیلم ارتباط خوبی برقرار کند، از هفته دوم اکران به‌صورت دهان به دهان میان مخاطبان این موضوع منتقل و کمکی می‌شود که این قبیل فیلم‏ها فروش موفقی نداشته باشند. فیلم‏هایی که از بازیگر استفاده می‏کنند تا مردم را به گیشه جذب کنند درصورت نداشتن سایر شرایط مناسب شکست می‏خورند و مسلما در چنین شرایطی سازنده فیلم مسئول است.

کد خبر 162765

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز