گروه اجتماعی- علی‌ا‌صغر محمدی: به گفته وزیر آموزش و پرورش بودجه سال آینده آموزش و پرورش 19 درصد افزایش می‌یابد. براساس اظهارات مسئولان هر سال بودجه آموزش و پرورش افزایش می‌یابد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی در این باره به خبرگزاری دولت اعلام کرد:‌ بودجه سال آینده پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد:‌ در بودجه پیشنهادی سال 91، اعتبار عمرانی آموزش و پرورش در بخش ملی از حدود یکهزار میلیارد تومان به حدود یکهزار و 300میلیارد تومان افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بودجه نظام تعلیم و تربیت در سال آینده با ردیف‌های جدیدی که تحت عنوان تحول بنیادین و فناوری در مدرسه به‌وجود آمده است، در مجموع قابل‌قبول است.

معادله افزایش بودجه و پول اجباری

بین افزایش بودجه آموزش و پرورش و تعداد دانش‌آموزان معادله‌ای جالب پدید آمده است، هر چه بودجه آموزش و پرورش افزایش می‌یابد و تعداد دانش‌آموزان هم کاهش می‌یابد اما مبلغ دریافتی از پدران و مادران دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی افزایش می‌یابد. البته به گفته پدران و مادران دانش‌آموزان دریافت اجباری پول در ‌این نوع مدارس به بهانه‌های مختلف مانند «کمک‌‌های داوطلبانه»، «همیاری» و «هوشمند‌سازی» ادامه دارد و کسی جرات شکایت ندارد.

فقط «داوطلبانه»

از نظر مسئولان آموزش و پرورش «کمک‌های نقدی والدین به مدرسه داوطلبانه است.» مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته به ایرنا گفت: پرداخت کمک‌های نقدی والدین به مدارس دولتی، اجباری نبوده و اختیاری است.

وی با اعلام اینکه دریافت شهریه هنگام ثبت نام و پس از آن، از اولیای دانش‌آموزان در مدارس دولتی نیز ممنوع است، اظهار کرد: دریافت پول از والدین دانش‌آموزان به‌صورت داوطلبانه برای انجام اقدامات مختلف در مدرسه یکی از مواردی است که انجمن اولیا و مربیان می‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

اذعان به دریافت پول اجباری

همه مسئولان آموزش و پرورش تاکید دارند که در مدارس دولتی عادی به اجبار پولی از مردم اخذ نمی‌شود. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اما با اذعان به دریافت پول(شهریه) در مدارس دولتی عادی تصریح کرد: «شکایات درخصوص دریافت شهریه ثبت‌نام در مدارس دولتی در تابستان سال90 نسبت به سال‌های گذشته بیش از 50درصد کاهش داشته است.»

وی در توجیه این تخلف گفت: 140هزار مدرسه در کشور وجود دارد که ممکن است برخی از آموزشگاه‌ها تخلفاتی در زمینه دریافت وجه از والدین دانش‌آموزان مرتکب شوند.

ملاک دریافت پول، پیشنهاد مدیر

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی چندی پیش برای توجیه دریافت اجباری پول در مدارس دولتی تاکید کرد: انجمن اولیا به هیچ عنوان حق تصویب این موضوع را ندارد که از اولیای دانش‌آموزان به اجبار مبالغی گرفته شود؛ مگر به پیشنهاد مدیر مدرسه.»

از اظهارات مسئولان آموزش و پرورش، به‌ویژه معاون وزیر آموزش و پرورش چنین استنباط می‌شود که گرفتن پول اجباری در مدارس دولتی با پیشنهاد مدیر مدرسه مجاز است و با توجه به سرانه‌‌ ناچیز، مدیران مدارس می‌توانند برای گردش چرخ مدارس از طریق انجمن اولیا و مربیان از خانواده‌ دانش‌آموزان پول اجباری دریافت کنند.

عدد غیر‌قابل باور

به اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در آغاز سال تحصیلی 90-91 را اضافه کرد؛ «بودجه‌های آموزش و پرورش طی دولت‌های نهم و دهم به یک عدد غیرقابل باوری رسیده‌ و آموزش و پرورش توانسته است همه کمبودهای خود را جبران کند.»

سخنان همه مسئولان دولتی در باره بودجه آموزش و پرورش را مانند قطعات پازل کنار هم قرار دادیم اما یک قطعه جایی در این پازل ندارد؛ «دریافت پول اجباری در مدارس دولتی عادی» که به بهانه‌های مختلف ادامه دارد. البته می‌دانیم طبق بخشنامه‌ها این کار ممنوع است و... .

واقعا چه رابطه‌ای بین «افزایش بودجه»، «عدد غیر‌قابل باور» و «دریافت اجباری پول در مدارس دولتی عادی» وجود دارد؟
هدف دریافت پول برای گذران چرخ مدارس دولتی است؛ انجمن اولیا و مربیان ابزار است، زیرا به گفته وزیر آموزش و پرورش «اکنون ما در وزارتخانه به جای مدرسه، همایش و اردو برگزار می‌کنیم و همه پول‌ها را در سطح وزارتخانه و اداره کل تعریف و هزینه می‌کنیم و مدارس تنها از راه دور نظاره‌گر ما هستند.»

کد خبر 163265

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز